• Thu 3 Jun 2021 18:34
    1498 visningar
    10 svar
    10
    1498

    Föräldraledig, partner får jobb utomlands?

    Jag har försökt läsa mig till vad som gäller men hittar bara att man kan vara föräldraledig utomlands upp till ett år inom EU och sex månader utanför EU och ändå få föräldrapenning.

    Men vad skulle hända ifall t ex mannen får ett tidsbegränsat jobberbjudande utomlands på 3 år? Måste familjen då välja mellan att mamman stannar hemma med barnet i Sverige och bara träffar pappan sporadiskt eller följa med pappan men inte kunna använda föräldraledigheten?

    (Jag är inte insatt i föräldraledighet och allt vad det innebär, vi är bara i planeringsstadiet vad gäller barn men risken finns för placering utomlands under ett par år i framtiden).

  • Svar på tråden Föräldraledig, partner får jobb utomlands?
  • Anonym (Ja)
    Thu 3 Jun 2021 18:52
    #1

    Det verkar som du fattat det rätt. Du kan ju inte få bidrag från ett land där du inte ens bor. Är ni i så stort behov av pengarna då...? Kostar det inte mer om ni bor isär?

  • Anonym (H)
    Thu 3 Jun 2021 18:55
    #2

    Hur länge har ni tänkt vara hemma med barnet?

    Föräldrapenningen räcker ju bara 480 dagar. Mao drygt ett år.

  • Anonym (Ja)
    Thu 3 Jun 2021 18:58
    #3
    Anonym (H) skrev 2021-06-03 18:55:24 följande:

    Hur länge har ni tänkt vara hemma med barnet?

    Föräldrapenningen räcker ju bara 480 dagar. Mao drygt ett år.


    Man måste inte ta ut allt på en gång. Första året med sonen tog jag inte ut en dag ens en gång, sedan plockade jag/vi ut fram till 4-årsdagen så pass att vi har 96 dagar kvar till framtida skollov etc.
  • Anonym (H)
    Thu 3 Jun 2021 19:03
    #4
    Anonym (Ja) skrev 2021-06-03 18:58:29 följande:

    Man måste inte ta ut allt på en gång. Första året med sonen tog jag inte ut en dag ens en gång, sedan plockade jag/vi ut fram till 4-årsdagen så pass att vi har 96 dagar kvar till framtida skollov etc.


    Jo absolut. Vi gör precis detsamma.

    Men då tar man heller inte föräldrapenning hela perioden man är hemma. Så i ts fall kan de då helt enkelt plocka ut ett helt år och sedan vara hemma utan ersättning. Skillnaden blir typ 3 månader som de inte får ut pga att de bor utomlands. De får lägga allt i en klump och spara undan av pengarna istöööet för att sprida ut det.

    Tyvärr med konsekvensen att sgi förstörs. Men det kommer den göra oavsett vad ts gör. Studier skyddar inte heller sgi om fk anser att man flyttat från Sverige. Vilket de lär göra i ts fall
  • Anonym (Ja)
    Thu 3 Jun 2021 19:10
    #5
    Anonym (H) skrev 2021-06-03 19:03:44 följande:
    Jo absolut. Vi gör precis detsamma.

    Men då tar man heller inte föräldrapenning hela perioden man är hemma. Så i ts fall kan de då helt enkelt plocka ut ett helt år och sedan vara hemma utan ersättning. Skillnaden blir typ 3 månader som de inte får ut pga att de bor utomlands. De får lägga allt i en klump och spara undan av pengarna istöööet för att sprida ut det.

    Tyvärr med konsekvensen att sgi förstörs. Men det kommer den göra oavsett vad ts gör. Studier skyddar inte heller sgi om fk anser att man flyttat från Sverige. Vilket de lär göra i ts fall
    Ah, sgi är inte allt här i världen ;) Oavsett så skulle jag prioritera att hålla ihop familjen.
  • Anonym (H)
    Thu 3 Jun 2021 19:15
    #6
    Anonym (Ja) skrev 2021-06-03 19:10:06 följande:

    Ah, sgi är inte allt här i världen ;) Oavsett så skulle jag prioritera att hålla ihop familjen.


    Ja alltså jag ser ingen anledning för barn och mamma att bo i Sverige eftersom de rimligen kommer få ut nästintill all fördrapenning ändå. Dessutom skulle ts man kunna lägga sina 30 dubbeldagar under barnets första år.

    Isf har de två månader föräldrapenning kvar och då kanske det är värt för ts att åka på besök med barnet i Sverige till föräldrar eller liknande (vara skriven där) och plocka ut en månad ersättning till
  • Anonym (H)
    Thu 3 Jun 2021 19:20
    #7


    Jag tycker dock det ser ut som att du kan få föräldrapenning längre än ett år?
  • Anonym (Sia)
    Thu 3 Jun 2021 21:33
    #8

    Fattar inte. Är han tvingad att jobba utomlands?

    Vet knappt en familj som inte tvingats göra uppoffringar när de får barn; går ner i tid, byter till ett jobb närmare hemmet, tar jobb på en myndighet för att få ett lättsammare arbetsklimat.

    Han får väl sadla om? Familjen är väl ändå viktigast?

  • Thu 3 Jun 2021 21:54
    #9

    Hur kan det vara ett alternativ att splittra familjen för föräldrapenningens skull?

    Ni kan ju flytta hem igen under pappans föräldraledighet dessutom.

  • Anonym (M)
    Thu 3 Jun 2021 22:03
    #10

    Med reservation för att det var längesen jag läste om detta så gäller att om du lämnar Sverige för ett land utanför eu och har för avsikt att vara borta längre än ett år får du ingen föräldrapenning alls. Inte heller barnbidrag. Man har då inte rätt att vara socialförsäkrad i Sverige och inte folkbokförd här heller så då har man inte rätt till sjukvård till subventionerat pris.

    Det kan förstås ha ändrats men känns tveksamt. Inom du gäller andra regler som någon skrivit här ovan.

Svar på tråden Föräldraledig, partner får jobb utomlands?