• Thu 3 Jun 2021 20:21
    5284 visningar
    5 svar
    5
    5284

    Trotsig 8 årig

    Blir snart gråhårig.

    Vi är en familj på 6 personer, jag och sambon, 4 barn.

    Dottern på 8 år är helt oberäknelig, ena stunden så är allt frid och fröjd för att tvärt vända till gap och skrik (väldigt fula ord). Hon slår sina syskon och sin mamma. Jag vet inte hur jag ska agera då det inte går att prata med henne.

    Någon som har ett förslag?

  • Svar på tråden Trotsig 8 årig
  • Thu 5 Aug 2021 13:05
    #1

    Åtta? Låter lite gammalt för den sortens beteende. (Inte för att jag är erfaren i frågan eller expert i ämnet). Har hon varit sådan länge eller kan det ha hänt något? Varit i kontakt med BUP?

  • Anonym (Mamma­)
    Thu 5 Aug 2021 13:18
    #2

    Låter som hon går igenom en trotsålder. De kommer och går ganska regelbundet ungefär vart tredje år. Fullständigt normal del av utvecklingen.

  • Anonym (Föräl­draråd­givnin­g)
    Thu 7 Oct 2021 00:06
    #3

    Ring till kommunens rådgivningstelefon för föräldrar. Ni kan via denne också få kontakt med kommunens familjevägledare.

    Vad säger skolan, hur verkar hon må där? Om hon inte mår bra där ska elevhälsoteamet uppmärksammas.

    Tre snabba tips; börja med barnstyrd lek dagligen (googla innebörden) för positiv samvaro som gynnar relationen ävem i utmanande situationer.

    Uppmärksamma det beteende ni vill se mer av, och ignorera de mindre bra i den utsträckning det går.

    Googla affektkurva och agera utifrån den (dvs stöka inte runt så mkt med frågor eller direktiv när hon är som mest arg, vänta tills hon är lugn igen). Var nyfiken på henne och visa att ni vill hjäla, snarare än fastna i att fostra och tillrättavisa.

    Tips på bra böcker om föräldraskap, en del som också finns som ljudbok; Hela havet stormar (Tova Winbladh), Fem gånger mer kärlek (Martin Forster), Explosiva barn (Ross Greene), Samtala med barn (Ylva Elneby).

    Poddar; Fatta familjen (urplay) och Relatera mera (Petra Krantz Lindgren.

    Lycka till!

  • Thu 2 Dec 2021 13:55
    #4

    När vår näst äldsta dotter var i den åldern så var hon också sådan. Det åtgärden vi tog vid var att besöka BUP där vi gjorde en utredning om diagnos. Hon fick där snabbt diagnosen Aspergers syndrom. Kanske något att luska över? 

  • Anonym (Undra­nde)
    Sat 8 Oct 2022 14:22
    #5

    Vilka typer av konsekvenser får hennes beteende? Hur straffar ni henne?

Svar på tråden Trotsig 8 årig