• Anonym (applikanten)

Personligt brev till intern tjänst där de redan känner mig

Om man ska söka en (utannonserad) tjänst men där man är intern sökande, hur skriver man då sitt personliga brev? Jag tänker att normalt sett berättar man ju vem man är, hur man är som person osv. Varför man skulle vara lämplig för just det här jobbet är ju fortfarande relevant men det övriga?

Jag är intresserad av ett jobb på grannavdelningen och det är ju inte som att de som jobbar där inte känner mig. Chefen (ny) känner jag inte så bra men de potentiella kollegorna känner jag nästan lika bra som mina egna kollegor (och de mig så klart). Att presentera mig som jag skulle gjort om jag sökt ett externt jobb känns bara konstigt. Majoriteten av erfarenheten jag har av jobbet jag är intresserad av har jag ju fått genom att jobba ihop med dem. Skulle jag söka samma jobb externt skulle jag be någon av dem att vara referens just på grund av detta.

• Svar på tråden Personligt brev till intern tjänst där de redan känner mig
  • Anonym (Enkelt)

Gör som du skulle ha gjort med ett vanligt personligt brev.

• Anonym (...)

Fråga om du ens behöver skicka med ett personligt brev... Det har inte jag behövt vid liknande tillfällen.

• Anonym (Personlig)

Jag skriver aldrig i mitt personliga brev vem jag är, inte med beskrivande ord om mig i alla fall. 

Jag brukar berätta vad jag kan bidra med till verksamheten/organisationen/företaget och  varför jag vill jobba just där. Vad är det med tjänsten/företaget som attraherar mig. Whats in it för oss båda att välja just mig. 
    På så sätt beskrivs ju också vem jag är, dvs mina drivkrafter och vad som motiverar. 

• SilverEmma

Skriv ett helt nytt personligt brev där du fokuserar på hur du utvecklats under din tid i verksamheten och vad du tänker att du kan bidra med på den nya tjänsten. 

• Anonym (zek)

Samma arbetsplats men annan avdelning?

Knalla över och fråga chefen direkt mellan 4 ögon så får du nog svar och ett possitivt intryck.

• Anonym (eko)
    Anonym (applikanten) skrev 2021-06-03 22:34:32 följande:

Om man ska söka en (utannonserad) tjänst men där man är intern sökande, hur skriver man då sitt personliga brev? Jag tänker att normalt sett berättar man ju vem man är, hur man är som person osv. Varför man skulle vara lämplig för just det här jobbet är ju fortfarande relevant men det övriga?

Jag är intresserad av ett jobb på grannavdelningen och det är ju inte som att de som jobbar där inte känner mig. Chefen (ny) känner jag inte så bra men de potentiella kollegorna känner jag nästan lika bra som mina egna kollegor (och de mig så klart). Att presentera mig som jag skulle gjort om jag sökt ett externt jobb känns bara konstigt. Majoriteten av erfarenheten jag har av jobbet jag är intresserad av har jag ju fått genom att jobba ihop med dem. Skulle jag söka samma jobb externt skulle jag be någon av dem att vara referens just på grund av detta.

Jag skulle skriva ett kortare brev där jag berättar att jag jobbat på avdelning si och så länge och då jobbat med ditt och datt. Sen beskrivit varför jag vill söka tjänsten på den nya avdelningen.

Om chefen är ny kan det ju vara bra att presentera dig och dina fördelar ordentligt, och en av dem är ju att du känner till stället och har jobbat med liknande arbete ett tag. 
  • Anonym (applikanten)

Chefen är relativt ny men inte så ny att hon inte vet vem jag är, bara så att vi inte känner varandra lika bra som den tidigare. Att gå dit och presentera mig är lite sent påtänkt Flört

Svar på tråden Personligt brev till intern tjänst där de redan känner mig