Anonym (Syskonet) skrev 2021-06-04 10:06:29 följande:
Hur påverkar det barnen i långa loppet? Vad har ni sett av det?
Har ni själva blivit behandlade så och hur kändes det under uppväxten?
Vilka föräldrar gör såhär?
Öppet för diskussion...
Jag tror att det kan bli på några olika sätt: en del kanske blir hämmade och inte klarar lika mycket som andra på grund av att de aldrig fått chansen, andra kankse istället revolterar och går emot föräldrarna hårt när de blir lite större och tar för sig. Och åter andra kanske bara skakar det av sig, lär sig ändå och tar igen det de inte fått som barn när de får bestämma mer själva.
Men jag tror att det finns studier som visar att barn som aldrig tillåtits att ta risker eller utmana sina gränser sen inte klarar av att riskbedöma när de ska klara sig själva. Så i viss mån kan man ju förstöra för ungarna om man aldrig låter dem göra nåt som kan vara det minsta farligt.
Jag tror att föräldrar som gör såhär är generellt rädda, rädda att nåt ska hända barnen, rädda för många saker i sin värld, rädda som människor. Det kan ju vara osäkerhet också, i synnerhet med första barnet, då är nog många generellt lite mer överbeskyddande än sen för kommande barn. Det kan också vara föräldrar som varit med om hemska saker, nån som redan förlorat ett barn eller syskon kommer säkert att skydda de barnen mer.