• Anonym (H)

    Skulle badtunnan ingå?

    Om ni köper ett hus som har en badtunna ståendes på altanen på visningen. Inget nämns gällande den i annonsen eller nån annanstans, skulle ni utgå ifrån att den ingår eller följer med i flytten?

  • Svar på tråden Skulle badtunnan ingå?
  • Anonym (H)

    Det är en situation som uppstått redan och ville checka vem som har rätten på sin sida.

  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2021-06-05 08:45:21 följande:

    Jag skulle kolla vad det stod i pappren.


    Den nämns som sagt ingenstans, vare sig om att den ingår eller att den tas med.
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2021-06-05 07:52:26 följande:

    Jag hade nog aldrig kommit på tanken att badtunnan inte skulle ingå, både som säljare och köpare. Och om jag sålde ett hus med badtunna och av någon anledning inte tänkte lämna den kvar skulle jag vara väldigt tydlig med det i annonsen.

    Vad säger mäklaren?


    Ingenting än så länge. Hen är sjuk och har inte gått att nå.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-05 09:41:37 följande:

    I så fall ingår den antagligen inte. Men fråga mäklaren för säkerhets skull, en del lämnar ju kvar sånt till nästa ägare ändå.


    Köparna utgick ifrån att den skulle ingå och var en del i att de valde just det huset.

    Säljarna tog med sig tunnan och säger att de aldrig sagt att den skulle ingå.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2021-06-05 10:12:03 följande:

    Vad menas med badtunna? Är det en sån redig tunna som mer eller mindre är fastgjuten (eller hur tusan jag ska förklara, eller en sån där blå enkel liten sak som lätt kan plockas ner (kallas spabad va?)? Behövs det lyftkran/maskiner för att flytta med den?


    Det är en stor och tung historia, men själva tunnan satt inte fast.
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2021-06-05 13:10:43 följande:

    Håller med. Kostar väl 20-30 000?


    Just den här kostar runt 120000 ny.
  • Anonym (H)
    Egon den stora skrev 2021-06-05 13:40:41 följande:

    Det beror lite på hur den är gjord har den en insats är det ju som ett badkar, men en del har ju bara träbänkar och insida i trä. Där finns garanterat rester från tidigare ägare.


    Den har inte trä på insidan.
  • Anonym (H)
    Anonym (husägare) skrev 2021-06-05 13:53:21 följande:

    Men återigen, vad stod i prospektet?

    Står det något om badtunnan? om det gör det får mäklaren ta diskussionen om det inte står något kan man avvisa det som missförstånd.

    I många husannonser står det specifikt om spabad och då ingår dom, står det inget borde mäklaren vara tydlig.


    Som jag sagt så står den inte med. Köparna utgick ifrån att den hörde till altanen medan säljarna inte förstår varför de utgick ifrån det.
  • Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-06 17:10:15 följande:

    Min gissning är att hon sitter och räknar svar, när svaren börjat tryta läggs en plot twist till så fortsätter det tills tråden dör, det är ändå helg. 


    Eller så har jag helt enkelt mer saker att göra än att sitta här?

    Jag är säljare.
  • Anonym (H)
    Kvittning skrev 2021-06-06 18:38:46 följande:

    Hur var badtunnan beskriven i objektet? Var den med på mysbilder och nämndes i text? Eller var den "ignorerad"? Och hur såg altanen ut när den togs bort? Ser det ut som att det aldrig stått något där eller är det så att det krävs arbete för att återställa den till bra/enhetligt skick? 

    Men som sagt, även om andra verkar tycka att den inte ingår har jag aldrig sett ett hus säljas där sådant inte ingår. En gång var det en lekstuga som inte ingick och då var det väldigt tydligt beskrivet i prospektet och på varje bild där lekstugan syntes. Var det tydligt sagt till mäklaren att den inte ingick? 


    Den var inte med alls.

    Taket vi hade över var kvar, likaså de väggfasta bänkarna runt, så det är ju väldigt lätt för dem att få tillbaka samma stil det var innan. Bara att ställa dit en ny tunna. Man kan inte se att den varit där, så det är inget måste heller.
  • Anonym (H)
    Anonym (Steff) skrev 2021-06-07 07:53:51 följande:

    Det låter som att den var inbyggd och borde lämnats kvar. Det hade varit skillnad om den stod fritt på altanen. Jag förstår varför du drog på att lämna det svaret i tråden.


    Nej den var inte inbyggd och nej jag har inte dragit mig för att lämna något svar. Taket och bänkarna var där innan vi köpte tunnan. Det stod ett bord där innan.
  • Anonym (H)
    Egon den stora skrev 2021-06-07 06:38:59 följande:

    Givetvis skrev du inte sån viktig information från början. Finns det tak och bänkar runt om då är det att uppfatta som mer fast. Ni får nog göra en ekonomisk uppgörelse. Och som tips när man vill ha relevanta råd så skriv med all info.


    Som sagt så var inte taket och bänkarna något som hörde till tunnan, utan till ett bord som stod där innan. Det passade väldigt bra ihop, men det var inte så det var tänkt när det byggdes.

    Vi kommer definitivt inte kompensera dem för något här.
  • Anonym (H)
    Embla twopointoh skrev 2021-06-07 08:16:28 följande:

    Fast frågan är väl inte om taket och bänkarna stod där från början, utan om det passade så bra ihop så att det såg ut för den oinvigde som att tunnan var inbyggd.

    Diskuterades någonsin badtunnan eller altanen med mäklaren när denne var och tittade på huset? Ingick den i värderingen av huset?


    Nej den ingick inte i värderingen. Frågade just min man som var den som träffade mäklaren och han säger att han sa att vi ska ta med den.
  • Anonym (H)
    Embla twopointoh skrev 2021-06-07 08:37:03 följande:

    Då kan jag tycka att om mäklaren inte kommunicerade till spekulanterna att tunnan inte ingick, så är det mäklaren som får lösa detta på något sätt. Det finns ju en risk att köparna tyckte att badtunnan var en sådan väsentlig del i att de ville köpa huset/lade ett visst bud att de vill häva köpet nu när tunnan inte ingår.

    Var det flera som deltog i budgivning eller var det bara köparna som var intresserade?


    Det var flera, men de som vann är redan inflyttade. Vi kan väl inte tvingas ta tillbaka huset? Om de inte vill ha huset längre är det väl upp till dem att sälja det vidare?
  • Anonym (H)
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-07 10:10:19 följande:

    Jag hade räknat med att den ingår, blir ju lite vilseledande reklam. Vem orkar förflytta en badtunna?, och kostnaden för en sådan blir ju löjligt lite i sammanhanget. Säljaren har säkert rätten på sin sida, men personligen tycker jag det är dumsnålt


    Det är inte snålt att ta med en dyr och relativt ny badtunna.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-07 10:27:18 följande:

    Jag tycker det. För mig är det självklart att den ska stå kvar, annars vilseledande reklam. Även om säljaren har rätten på sin sida, blir ju detta bara en pinsam och tråkig diskussion. Man vill väl att köparna ska vara nöjda


    Vari ligger det pinsamma? Att vi inte vill ge bort något som kostade oss över 100000?
  • Anonym (H)
    Egon den stora skrev 2021-06-07 10:46:46 följande:

    Ni tjänar nog på att vara lite ödmjuka här. Den informationen du gav från början ledde till att dom flesta tyckte att du hade rätt, vilket du säkert var ute efter. Nu helt plötsligt så kommer information om att man faktiskt kunde anse att tunnan faktiskt var fast där och skulle ingå, med tanke på omgivningen runtom med bänkar osv. Det kan vara läge att fundera på en kompensation, annars kan det bli en tvist av det hela med osäkert utfall.


    Den stod löst och inget av det runtom hörde egentligen till.

    Vi har inte gjort fel här, de borde ha frågat och inte antagit. Tunnan borde väl ha stått med nånstans om den skulle ingå?
  • Anonym (H)
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-07 10:58:33 följande:

    Ge bort? Ni har sålt ett hus och enligt mig är en badtunna en piss i missisippi i sammanhanget. Om det var så viktigt för er, varför ens ha den kvar vid visning? Och är det värt att bli ovänner med köparna? Jag tycker så här och när jag skrev mitt första inlägg, trodde jag du var köparen. Ja, jag tycker den ska ingå och tycker inte en badtunna skulle vara värd en tvist


    Ja det blir att "ge bort" eftersom den inte ingår inköpet.

    Kvar vid visning? Vart skulle vi ha ställt den menar du?
Svar på tråden Skulle badtunnan ingå?