• sten15

    17 månader bebis, sen utveckling?

    Har en dotter på 17 månader. Och jag undrar och oroar mig för om allt står rätt till?

    Hon är oftast glad, gnäller sällan.. Äter allt, sover oftast hela natten. Började gå när hon var 1 år, var sen med att krypa ca. 11 månader. Ser lite autistisk beteende hos henne när jag har googlat (har googlat för att jag oroar mig för om hon utvecklas normalt). Behöver bolla med er som har erfarenhet.

    Misstankar:

    - Hon lyssna inte alltid till sitt namn, men gör det oftast. Går hon iväg och jag kallar på henne vänder hon oftast och kommer tillbaka.

    - Ibland är hon i sin lilla egna bubbla, hon känns lite förvirrad ibland, känns inte som att hon "hänger med".

    - Hon pekat knappt, bara ibland i pekboken fast hon pekar *fel". Hon pekar på lampan när jag frågar vart den är och även på sin näsa när jag frågar vart näsan är.

    - Hon kollar sällan åt hållet jag pekar mot. Kollar oftast på mitt finger.

    Det hon gör:

    Vill göra allt storasyster gör på 3 år, härmar ALLT.

    Vinkar

    Klappar händerna

    Sjunger med när man sjunger.

    Förstår inte allt, men säger jag att maten är klar går hon till köket. Säger jag godnatt svarar hon med godnatt och går till sin säng. Säger jag hämta bollen eller dina skor gör hon oftast det.

    Ler tillbaka när man LER, vill busa med oss föräldrar och storebror mycket och ofta.

    Gråter när andra barn gråter

    Kan peka ut sin näsa

    Kan peka ut lampan.

    Bygga med klossar (ca. 3 st).

    Hon är väldigt fast vid oss föräldrar, blir exalterad när hon ser och vill gärna vara nära

    Känns som att ibland är hon super fokuserad på att se vad jag gör och härma osv, och andra stunden känns det som att hon befinner sig i en egen liten "bubbla".

    Hon pratar knappt, kan massa med ord och upprepar typ allt vi säger men känns inte som att hon använder orden vid rätt tillfälle om man säger så. Har 18 månaders kontroll snart så kommer självklart ta upp min oro med bvc. Men någon som har erfarenhet av detta? Bör jag vara orolig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-04 17:06
    Vill tillägga att jag vet att alla barn utvecklas olika. Men känns jobbigt att vara orolig. Har sett barn i hennes ålder som verkar mer förvirrade och även barn som är med i svängarna mycket mer. Känns så frustrerande.

  • Svar på tråden 17 månader bebis, sen utveckling?
  • lövet2

    Ärligt talat förstår jag inte vad du oroar dig för. Inget i din beskrivning låter minsta lilla konstigt.

  • sten15
    lövet2 skrev 2021-06-04 17:32:56 följande:

    Ärligt talat förstår jag inte vad du oroar dig för. Inget i din beskrivning låter minsta lilla konstigt.


    Att barnet är i sin egna lilla värld? Är det normalt?
  • S23
    sten15 skrev 2021-06-04 18:27:50 följande:

    Att barnet är i sin egna lilla värld? Är det normalt?


    Ja. Det beror ju naturligtvis på vad du menar. Men alltså ett barn kan ju precis som en vuxen vara fokuserad på något eller tänka på någonting.

    Vid 1,5 kontrollerar man att barnet kan 8-10 ord. Tror du inte har helt korrekt uppfattning om vad barnet bör kunna för åldern
  • sten15
    S23 skrev 2021-06-04 18:40:04 följande:

    Ja. Det beror ju naturligtvis på vad du menar. Men alltså ett barn kan ju precis som en vuxen vara fokuserad på något eller tänka på någonting.

    Vid 1,5 kontrollerar man att barnet kan 8-10 ord. Tror du inte har helt korrekt uppfattning om vad barnet bör kunna för åldern


    Nu får du det att låta som att jag letar fel fast allt är normalt, vilket jag hoppas det är.

    Men läst att barn ska kunna peka, kolla åt håller man pekar/vänder blicken mot redan vid 12 månader. Googlar man det står det att det kan vara tecken på autism. Även när barnet är i sin egna bubbla. Frågade om folk med erfarenhet.
  • S23
    sten15 skrev 2021-06-04 18:43:39 följande:

    Nu får du det att låta som att jag letar fel fast allt är normalt, vilket jag hoppas det är.

    Men läst att barn ska kunna peka, kolla åt håller man pekar/vänder blicken mot redan vid 12 månader. Googlar man det står det att det kan vara tecken på autism. Även när barnet är i sin egna bubbla. Frågade om folk med erfarenhet.


    Jag tror att du faktiskt till viss del letar fel.

    Talet är det inget fel på. Och vad jag förstår så pekar hon ju både på lampa och näsa?

    Att inte kolla där ni pekar är heller inget konstigt. Troligtvis kommer det med tiden.

    Jag tycker detta låter som ett fullt normalt barn. Så ja u mina ögon oroar du dig helt i onödan.

    Kontrollen vid 18 månader är ju dock ett perfekt tillfälle att faktiskt ta upp din oro med bvc. Kontrollerna handlar ju inte om att bli godkänd utan om att kunna upptäcka sådant man eventuellt behöver hjälp med och då få stöd i det
Svar på tråden 17 månader bebis, sen utveckling?