• Anonym (Hur gör man?)

Tacka någon jag inte gillar alls.

Om man hamnar i en situation där en person (tex. ens exman) gjort något väldigt fint för en. Alltså något verkligt fint som uppskattas enormt.

Hur får jag fram att jag är tacksam och verkligen uppskattar detta men han är ändå ett rövhål på bästa sätt?

Någon slags bra gåva och en lapp där det står jag vill tacka dig något enormt för detta men du är ändå ett rövhål? En fin gåva och en dålig? tex. en flaska whiskey men också hundbajs i brevinkastet? 

• Svar på tråden Tacka någon jag inte gillar alls.
  • Anonym (ini)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2021-06-05 13:53:34 följande:

Om man hamnar i en situation där en person (tex. ens exman) gjort något väldigt fint för en. Alltså något verkligt fint som uppskattas enormt.

Hur får jag fram att jag är tacksam och verkligen uppskattar detta men han är ändå ett rövhål på bästa sätt?

Någon slags bra gåva och en lapp där det står jag vill tacka dig något enormt för detta men du är ändå ett rövhål? En fin gåva och en dålig? tex. en flaska whiskey men också hundbajs i brevinkastet? 

Jag skulle tacka vederbörande och säga att det var snällt gjort.
  • Anonym (Tacka)

Det går att tacka för vad någon gjort utan att tycka om personen.

• Anonym (Juli)

Man säger tack på ett uppriktigt och ärligt sätt. Eller skickar ett blombud om man inte vill träffa skitstöveln/hjälten.

• Anonym (Enkelt)

Man tackar inte. Om man verkligen tycker att exet är ett rövhål så låter man bli att ta kontakt öht. Det spelar ingen roll vad han än gör eller köper, man har ingen skyldighet att visa tacksamhet, inte ens om man uppskattade det. Mest troligt är det från hans sida bara ett sätt att köpa tillbaka exet eller köpa sig ett rent samvete.
  • Anonym (Return)

Jag hade vägrat ta emot tjänsten/gåvan från början. Varför sa du inte nej tack?

• Anonym (J)

Det beror HELT på varför du inte gillar personen. Om det är för att han råkat såra dig genom att vara klantig eller gjort ett misstag.

Eller om han är ond och skadat dig med vilja, och nu vill manipulera sig tillbaka in i ditt liv. Många misshandlade tex ger ju tex gåvor för att väga upp sitt beteende. 

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-06-05 14:46:15 följande:

Det beror HELT på varför du inte gillar personen. Om det är för att han råkat såra dig genom att vara klantig eller gjort ett misstag.

Eller om han är ond och skadat dig med vilja, och nu vill manipulera sig tillbaka in i ditt liv. Många misshandlade tex ger ju tex gåvor för att väga upp sitt beteende. 

*många som misshandlar  
  • Anonym (J)
    Anonym (Return) skrev 2021-06-05 14:34:21 följande:

Jag hade vägrat ta emot tjänsten/gåvan från början. Varför sa du inte nej tack?

Kan vara så att han gjorde något utan att fråga först
  • Anonym (Return)
    Anonym (J) skrev 2021-06-05 14:49:02 följande:
    Kan vara så att han gjorde något utan att fråga först
    Så kan det ju vara.
  • Karlington

Detta får mig att tänka på telegramkrisen där Hitler skrev ett långt och hjärtligt gratulationsbrev till kung Kristian X av Danmark, och han som var tvungen att svara (men som givetvis avskydde Hitler, som ockuperat hans land) svarade med:

"Udtaler min bedste tak. Christian Rex"

Jag skulle skriva något liknande kort. "Jag tackar för den fina gåvan." Eller något i den stilen.
  • Anonym (ooo)

Alltså, man tackar väl bara för just den grejen och sen säger man inget mer? Varför tacka på ett otrevligt sätt pga andra grejer? 

Men samtidigt som andra skrivit är det svårt att veta vad det gäller. Kan man tex undlåta att tacka genom att ge tillbaka gåvan eller säga att handlingen personen gjorde var en bra grej men den passade inte mig?
  • Anonym (Sara)

Om det äe något som man blir uppriktogt glad över och känner sig bekvöm över att ha fått av den personen säger man väl tack (eller smsar tack, skickar tackkort eller liknande).

Att skicka med en förolämpnjng i tacket känns bara konstigt.

Om personen däremot skulle tolka ditt tack som att hen är fölåten och att ni är vänner igen får du väl vara tydlig med att så inte är fallet. Men då tar du det då, det behöver man ju inte ta i förväg.

• FuckGoggleAskMe

Skriv på en post-it lapp - Stort tack! Det var en positiv överraskning att min kanot blev lagad, verkligen uppskattat! Stina.
    Sen klistrar du den på en liten chokladask, ej inslagen, stoppar detta i en Cooppåse som du hänger på personens ytterdörr.
    Det blir lagom.

• Karin7202

Man tackar för det man ör tacksam över, men nämner inget om det man inte gillar. Svårt att svara mer när vi inte vet vad detta gäller.

• Physalis

Det beror väl på. Hade du bett om hjälpen så är väl ett genuint tack på sin plats. Har han gjort något stort som han vet att du kommer gilla för att nässla sig in i ditt liv igen så behöver du inte säga någonting utan kanske till och med lämna tillbaka gåvan om det går.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Q)

Är du på det minsta vis rädd för att en våldsam eller farlig person kommer att tolka kontakt från dig som en inbjudan att återuppta något så är det bäst att inte svara eller tacka alls. 

Annars visar ett kort och specifikt "Tack för XX" på mest klass och stil.  

"Tack, det var oväntat." kan passa om du känner att du inte kan framföra tacket utan kommentar (vilket helt klart är snyggast).

Du kan också skriva och tacka och säga att du kommer att tänka på personen i ett lite annorlunda ljus på grund av detta. Att ni aldrig, aldrig kommer att vara vänner, men att du när du tänker på honom så kommer du att veta att han kan göra genuint hjälpsamma saker. Att det gör skillnad.

• Fiona M

Man kan tacka för precis det personen gjort som var snällt, om man nu är rädd att det ska förväxlas med att man tycker_personen_ är snäll.

Svar på tråden Tacka någon jag inte gillar alls.