• malinmyra

    Solskyddsfaktor till ettåring

    Är lite nyfiken på hur ni andra smörjer in era ettåringar? Varje dag när ni är ute? Eller skippar ni att smörja in om ni går ut efter ca 16.00? Smörjer ni in trots att det är heltäckande moln? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Solskyddsfaktor till ettåring
  • lövet2

    Jag har aldrig smörjt mina barn som små. I stället har de haft tunna täckande kläder och så har vi varit ute före 9 på morgonen och efter 18 på kvällen. Om vi varit och badat, så har de haft t-shirts i vuxenstorlek, som har gått till handleder och fotleder.

  • Jag är bara jag

    Den äldsta var 1,5 första sommaren han fick vara i solen öht och det var -18 så det begränsades rejält. Vi smörjde med faktor 30. Den yngre var nästan 2 när han fick vara i solen. Samma där. Faktor 30. Nu vid 3 och 4 kan den äldre klara sig med 20, den yngre har 30. Men endast när solen skiner. Mulet= ingen sol som kan ta. Båda är ute jättemycket dagtid.

  • S23

    När de är så små så gör man bra i att helt enkelt undvika solen eller ha heltäckande kläder.

    Se solkrämen som en nödlösning att ta till när solen verkligen inte går att undvika och välj en mineralbaserad solkräm

  • malinmyra

    Vi undviker att vara ute mellan 11-16, men är alltid 1,5 timmar på morgonen kring 9, samt 1,5 timmar innan kvällsmat. Har försökt ha heltäckande kläder samt solhatt, men ansiktet måste man väl ändå smörja? Vi har inte mkt skugga på gården heller och senaste dagarna har varit olidligt varmt samt gassande sol från morgon till kväll. Så har varit tvungen att ha t-shirt på och smörjt även armarna. Men det känns inte kul att behöva smörja honom varje dag heller och jag vill absolut inte hindra honom från att vara ute. Tycker det är knepigt :/

  • S23
    malinmyra skrev 2021-06-05 21:42:13 följande:

    Vi undviker att vara ute mellan 11-16, men är alltid 1,5 timmar på morgonen kring 9, samt 1,5 timmar innan kvällsmat. Har försökt ha heltäckande kläder samt solhatt, men ansiktet måste man väl ändå smörja? Vi har inte mkt skugga på gården heller och senaste dagarna har varit olidligt varmt samt gassande sol från morgon till kväll. Så har varit tvungen att ha t-shirt på och smörjt även armarna. Men det känns inte kul att behöva smörja honom varje dag heller och jag vill absolut inte hindra honom från att vara ute. Tycker det är knepigt :/


    Solhatt på huvudet så skyddar du ansiktet bra.

    Sök reda på en plats där ni inte behöver vara i solen.

    Köp några tunna plagg så att barnet kan ha heltäckande. Alternativt låt honom vara ute i uv-kläder.

    Jag förstår att det upplever det svårt. Min åsikt är att solkräm skall användas i sista hand.

    Vi har passerat två somrar med vår son nu utan att behöva använda solkräm en enda gång. Med lagom soltid så blir barnet inte bränt i ansikte eller händer som kan vara svårare att skydda.

    Jag skulle som sagt inte smörja för smörjandet skull. Men naturligtvis skall du heller inte låta bli solkrämen med bekostnad att ni inte kan vara ute eller att barnet bränner sig
  • malinmyra
    S23 skrev 2021-06-05 21:51:14 följande:

    Solhatt på huvudet så skyddar du ansiktet bra.

    Sök reda på en plats där ni inte behöver vara i solen.

    Köp några tunna plagg så att barnet kan ha heltäckande. Alternativt låt honom vara ute i uv-kläder.

    Jag förstår att det upplever det svårt. Min åsikt är att solkräm skall användas i sista hand.

    Vi har passerat två somrar med vår son nu utan att behöva använda solkräm en enda gång. Med lagom soltid så blir barnet inte bränt i ansikte eller händer som kan vara svårare att skydda.

    Jag skulle som sagt inte smörja för smörjandet skull. Men naturligtvis skall du heller inte låta bli solkrämen med bekostnad att ni inte kan vara ute eller att barnet bränner sig


    Ja, parasoll till sittvagnen och uvkläder beställde jag idag. Vagnsprommisarna på morgonen är ju knepiga, så jag hoppas parasollet hjälper! Upplever att solhatten främst täcker näsa och panna :/

    Gården är som sagt också rätt knepig, iom att det är så lite skugga. Försöker bunkra upp med leksaker i skuggan och i hans uvtält, men han vill ju så gärna spatsera runt och upptäcka överallt :) Och det vill jag ju inte hindra såklart..

    Läste dock ngnstans att en heltäckande tshirt endast har 10 i solskydd och det skrämde mig också litegrann.. Men jag är imponerad att ni klarat två somrar utan faktor! Jag önskar verkligen att vi skulle kunna göra det!
  • S23
    malinmyra skrev 2021-06-05 22:07:48 följande:

    Ja, parasoll till sittvagnen och uvkläder beställde jag idag. Vagnsprommisarna på morgonen är ju knepiga, så jag hoppas parasollet hjälper! Upplever att solhatten främst täcker näsa och panna :/

    Gården är som sagt också rätt knepig, iom att det är så lite skugga. Försöker bunkra upp med leksaker i skuggan och i hans uvtält, men han vill ju så gärna spatsera runt och upptäcka överallt :) Och det vill jag ju inte hindra såklart..

    Läste dock ngnstans att en heltäckande tshirt endast har 10 i solskydd och det skrämde mig också litegrann.. Men jag är imponerad att ni klarat två somrar utan faktor! Jag önskar verkligen att vi skulle kunna göra det!


    Det finns ju även vanliga kläder som har uv-skydd i sig. Vi har dock aldrig haft detta.

    Jag tror inte du behöver oroa dig över att kläderna inte skyddar tillräckligt förutsatt att ni inte sitter och gassar i solen.

    Tänk på att vi ändå är gjorda för att kunna vistas utomhus
  • nernu
    malinmyra skrev 2021-06-05 21:42:13 följande:

    Vi undviker att vara ute mellan 11-16, men är alltid 1,5 timmar på morgonen kring 9, samt 1,5 timmar innan kvällsmat. Har försökt ha heltäckande kläder samt solhatt, men ansiktet måste man väl ändå smörja? Vi har inte mkt skugga på gården heller och senaste dagarna har varit olidligt varmt samt gassande sol från morgon till kväll. Så har varit tvungen att ha t-shirt på och smörjt även armarna. Men det känns inte kul att behöva smörja honom varje dag heller och jag vill absolut inte hindra honom från att vara ute. Tycker det är knepigt :/


    Pop har en rejäl solhatt som täcker både ansikte axlar och nacke.
Svar på tråden Solskyddsfaktor till ettåring