• slo92

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Janni91 skrev 2021-08-12 15:10:48 följande:

Hej tjejer, här kommer en liten uppdatering från mig! Jag misstänker ju att sköldkörteln är grundorsaken till att jag inte blir gravid. TSH ska helst inte ligga över 2,5 för då innebär det ofta störningar i menscykeln (källa: Jenny Koos, finns en massa länkade källor på hennes hemsida). Mitt TSH ligger på 3,1 nu men fertilitetskliniken gör nada för det är inom vårdens referensintervall. Så nu har jag pratat med alla ivf-kliniker i Göteborg och det är bara Nordic IVF som agerar när värdet är över 2,5 och de erbjöd mig en tid nästa vecka för "en second opinion" av deras läkare. ÄNTLIGEN känner jag att jag blir tagen på allvar! Hoppas de kan hjälpa mig på något sätt <3 

Detta hade jag ingen aning om... Jag har S-TSH på 3,3, du menar alltså att minskar chansen för graviditet avsevärt?
  • slo92
    Janni91 skrev 2021-08-12 17:18:08 följande:

Nej, den kunskapen har jag inte så det säger jag inte! <3 Det finns ju personer som har TSH över 2,5 men inga problem med sin menscykel.

Men enligt Jenny har kvinnor ofta problem med sin cykel om de har högre värden, det ska helst inte vara över 2 enligt henne (för att vara optimalt). Jag har lite oregelbundna cykler, låg basal kroppstemperatur, ägglossningarna verkar vara halvkassa och kort lutealfas med spottings. Dessutom har jag flera symptom på subklinisk hypotyreos som trötthet, kräver mycket sömn, torr hy osv...Dessutom låg mitt TSH på 4,3 i januari, vilket till och med är över vårdens referensintervall så jag behöver ju hålla koll på det. 

Det är absolut inte min mening att skrämma upp någon, men för min del tror jag verkligen att sköldkörteln är grunden till mina problem. 

Åh okej förstår! Tack så mycket för förtydligande och hoppas att ni får hjälp! :)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet