• OnlyGrace

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Hoppar in i denna tråd, jag och sambo har försökt i nästan 3 år utan något. Har kämpat länge att få göra en utredning då jag alltid har haft hormonella problem, visade sig att jag har dåliga äggreserver samt PCO vilket suger såklart och får väl inget direkt stöd från vården hur vi ska gå vidare, gissningsvis eftersom jag inte är 25 ännu.

Fortsätta på egenhand känns värdelöst just nu även om vi förstås ska fortsätta att försöka. ????

• OnlyGrace

Mitt första inlägg här så säger väl Hej Hej. :)
    Jag och sambon har försökt i 4 år nu utan resultat, vi gjorde utredning i början av Nov detta år och det visade sig att min sambo har många pigga simmare och jag ser invärtes "fläckfri" ut. Så vi har bra förutsättningar men trots det vill det sig verkligen inte.
    Har ganska nyligen gjort första behandlingen med Provera + Letrozol och för första gången på evigheter fick jag pos på ÄL. Nu är det bara den långa väntan som gäller, tog blodprov nu i måndags för att kika om jag har ok progesteron ökning och på Torsdag har vi bokat besök hos Läkaren. Tror absolut inte att det togs sig denna gång på första behandlingsförsöket, vi har 6 mån på oss att försöka få en spontan graviditet innan IVF resan startar isåfall.

• OnlyGrace
    Vickan31 skrev 2023-11-28 12:59:51 följande:
    Hej och välkommen hit OnlyGrace! Glad Man önskar ju ingen att behöva genomgå ofrivillig barnlöshet, men det är ändå fint att veta att man inte är ensam och att här kunna ventilera och diskutera med personer som är i en liknande situation Hjärta

Jag kanske egentligen inte borde vara kvar i den här gruppen för just nu försöker vi inte längre utan jag är äntligen gravid för första gången efter två års försök (plus ytterligare två år med exet utan en enda graviditet). IVF var svaret för oss, och vi får se om det går hela vägen nu med graviditeten, det är fortfarande rätt tidigt men vi hoppas.

Nog om mig! Vad bra att ni gjort en utredning nu och toppen att vården har en plan med Provera och Letrozol samt uppföljande tester och läkarbesök Glad Brukar du ha en oregelbunden cykel, då jag tolkar det som att du inte brukat få positivt på ägglossningstester tidigare? Hur gamla är ni (om du vill svara på det)? Eftersom ni har goda förutsättningar så känns det absolut som att en graviditet borde vara väldigt nära nu när ni får hjälp från vården, så jag håller tummarna och fortsätter gärna att följa vad som händer här om det är okej 🥰
    Tack så mycket! Skönt att hamna i en grupp som förstår ens situation på ett annat sätt!
    Jag har varken mens (max 2 gånger per år om ens det) eller ägglossning, ingen vet varför och orsaken går inte att hitta trots utredningar på mig tidigare.
    Jag är 27 år medans sambon är 30 år, så relativt unga fortfarande. :)
  • OnlyGrace
    Melsson skrev 2023-11-28 14:19:33 följande:
    @MalinJ Ja jag skulle kanske ringa upp och be om missfallsutredningen ändå om det går? Jag tänker OM det är något (behöver ju absolut inte vara det, kan ju vara ren och skär jäkla otur) så är ju risken kanske lite större för missfall även vid IVF? Lite konstigt att dom skickar dig på fertilitetsutredning utan att göra missfallsutredningen för gravid har du ju blivit flera gånger...

Vad skönt att din partner är så stöttande <3 Och att du har dina hundar att mysa med!

@Mathilda Åh vilka fantastiska nyheter ändå? Då kanske du inom kort är en ruvare? Så otroligt spännande och håller med Vickan, har en bra magkänsla att detta är gången det går vägen för er <3 Hoppas att smärtan inte blir värre utan att det håller sig bra! Har din klinik helgöppet? 

@Vickan Nej men gud ingen fara <3 Ja nu har vi även gjort KUB och allt såg bra ut där med, så det är en sån otrolig lättnad. Men konstigt nog så var jag faktiskt inte orolig för kromosomavvikelser, jag tänkte att rent statistiskt är det ju extremt låg sannolikhet, så försök tänka så du med <3
    Jag hade lite växtvärk runt kanske v 8-10, men sen dess har jag verkligen inte känt någonting, jag känner mig helt som vanligt haha, så försök att inte oroa dig! Jag har varit ganska så orolig just för att jag haft så lite symptom, men pratade med barnmorskan på ultraljudet om det och hon sa att det är väldigt vanligt att man inte har några symptom och att man ska försöka se det som något positivt att man känner sig såpass bra! 
    Jajamen jag gick in i v 15 idag, ingen mage än, men har blivit lite "pluffsigare" så byxorna sitter lite tightare :P Vi har faktiskt inte köpt något än, men nu sitter jag och kikar på bebisgrejer hela tiden, och vi har pratat med vänner om att låna saker av dom osv, just barnvagnar har jag blivit besatt av att kolla haha. Har ni köpt något och vilken v är du i nu? 11-12? 

OnlyGrace Välkommen in i tråden, jag är, likt Vickan, gravid via IVF men hänger här ändå. Har fått massor med stöd och fått utbyta tankar och funderingar i denna grupp så hoppas att du kommer ha lika bra här inne som jag haft <3. Vad tråkigt att höra att det inte löst sig för er under 4 år, men toppen att ni fått hjälp! Kommer du även ta ägglossningsspruta? 
    Ska på läkarbesök nu på Torsdag, tog blodprov i måndags för att se om progrestronet ökade som önskat. Men läkaren sa sist att om han inte var nöjd med ökningen nu så blir det även ÄL sprutor till nästa gång.
    Är trots allt väldigt säker med att vi inte lyckades denna gång med en graviditet så andra gången gillt sägs det väl? 😅👍
  • OnlyGrace
    Vickan31 skrev 2023-11-30 15:54:43 följande:
    Ja det är verkligen fint med stödet och förståelsen som finns här Glad Okej då förstår jag, men då låter det ju verkligen toppen att ni får hjälp nu för att få till ägglossningen. Skönt att ni har åldern med er Glad Hur gick det på läkarbesöket idag? 
    Dagens besök var katastrof. Vi kom dit och dom hade glömt vårt besök som var idag, läkaren hade gått för dagen så inget gick att göra åt saken heller.
    Bröt ihop totalt och allt känns så motigt just nu med all otur. :(
  • OnlyGrace

Läkaren ringde idag, bad om ursäkt men inget går att göra med att klämma in oss på en ny tid fören nästa år, förståligt men jobbigt när man ändå hade en tid bokad.
    Provsvaren hade även kommit, progrestronet hade inte ökat som önskat. Jag hade haft ÄL men hade helt enkelt inte ökat som den skulle så det sög ju.
    Kommer inte medicineras December vilket gjorde mig så ledsen utan det blir i slutet av Januari istället, är så besviken på allt.
    Helt ärligt börjar jag fundera på att söka vård privat och påbörja IVF direkt istället på att hoppas på spontan graviditet under 6 månaders period, bara för att få det överstökat. 
    Just nu är jag så besviken på vården att jag behöver vänta för att dom gjorde en miss och sedan är jag otroligt besviken på min kropp som verkligen jobbar mot mig hela tiden.
    Ursäkta för ett väldigt gnälligt inlägg.

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet