• Rosen3

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Hej! Hoppar in här :) Vet inte om jag platsar in men?

Har inte följt denna tråd men var nog med i början när den startades :) 

Har försökt i ca 1,5 år och fått flera tidiga missfall tyvärr. Bebis vill inte stanna :( Dessutom har det tagit tid att bli gravid mellan gångerna. Känner mig less på detta. Varför ska det vara så svårt när det oftast är enkelt för andra. Man kan inte alls bli glad för ett plus heller för man vet inte hur länge det varar. 

Har fått utskrivet progesteron nu i alla fall vi nästa graviditet, om det nu hjälper. Ber till gudarna :)

• Rosen3
    Vickan31 skrev 2023-06-28 08:59:08 följande:

Hej fina gänget! Förlåt att jag varit borta så länge och inte alls hängt med, men jag har försökt läsa ikapp lite nu och det är så fint att se hur ni stöttar och peppar varandra! Hjärta Här händer det inte så mycket, är på CD8 och inväntar ägglossning i början av nästa vecka, men har inte så mycket hopp om att plussa själva. Så vi väntar istället på september då jag förhoppningsvis kan få ruva på ett av de två embryon vi har i frysen, bara det inte krockar med helg för man måste göra återföringen exakt sex dagar efter positivt ägglossningstest. Jag tror att flera av er håller med mig om att september känns oerhört långt bort just nu, men vi får försöka härda ut tillsammans Hjärta

Teriz: Så fantastiskt att allt såg bra ut på KUB-testet! Hjärta När är det du har BF? Så otroligt glad för din skull, som ni har kämpat och längtat!

Skogslyckan86: Så bra att du vågat ryta ifrån till din mamma när hon sagt saker som är ogenomtänkta eller kan såra, men så jobbigt att inte få det stöd du förtjänar, den här tiden som ofrivilligt barnlös är ju så mycket jobbigare än vad många kanske inser 😔 Hur mår du nu?

Myran1234: Åååh men wow Myran, så fantastiskt att det tog sig på första försöket!! 😍 GRATTIS, hoppas att allt ska gå bra och du verkar må bra än så länge va? Sååå glad för din skull! Hjärta

Rosen3: Välkommen till vårt fina lilla gäng! 🥰 Så jobbigt att du behövt gå igenom 1,5 år av motgångar och tidiga missfall, men progesteron har man ju förstått ska vara väldigt viktigt så jag hoppas att det ska göra skillnad för dig! Blev det konstaterat med några prover att du hade för lågt progesteron? Man önskar ju ingen att hamna i den här situationen att kämpa för att bli förälder, men det är väldigt kul att du hittat hit till oss Hjärta

Mathilda88: Förlåt för sent svar som sagt Hjärta Du frågade om min ena kompis som jag berättade om att hon inte fick något till frysen första gången men fick andra sprutor omgång två och då två barn. Hon hade som sagt samma problem med melatonin och manlig faktor men fick ändå barn med egna ägg och spermier, så jag tror så mycket på dig och att ni också ska lyckas! Min andra kompis med melatonin-problematiken hade inte manlig faktor vad jag vet men fick ut bra ägg bland de dåliga eller vad man ska säga. Vad synd att det inte blev något nytt försök innan sommarstängning, men som du säger får vi försöka se det positiva med sommaren att det finns mycket härligt att göra i väntan på att klinikerna tar emot oss igen efter sommaren och så får vi peppa och stötta varandra så gott det går Hjärta

Melsson: Jag har tänkt på dig ska du veta! Du behöver aldrig be om ursäkt för att dina meddelanden inte är 100% solsken när du precis har fått mens, du skriver ändå så stöttande och fint alltid så du behöver verkligen inte vara orolig för det! Hjärta Och jag känner själv att jag inte är den roligaste människan att prata med när jag själv har fått mens, men nu är mensen över för den här gången och jag försöker att inte gråta varje gång jag umgås med min gravida syster som bara pratar om sin graviditet. Jag förstår om det känns långt att vänta till september men den väntan tar vi tillsammans för jag måste också vänta till september, så jag hoppas och tror att sommaren kommer att gå rätt fort och vara fylld med härliga saker och att vi passar på att göra, äta och dricka sånt som vi inte får sedan. Härligt att du fått utslag på stickan, när blir BIM? Glad

MalinJ: Vad fint att du tänkte på mig efter vårt misslyckade IVF-försök, tusen tack och jag har tänkt på dig också! Hjärta Hur mår du? Jag läste att det blir fertilitetsutredning efter sommaren, förstår om det är blandade känslor men jag ser det bara som positivt att få hjälp av proffsen samtidigt som ni försöker själva. Så ledsen att testerna blev negativa, men din kropp verkar ju vilja bli gravid så jag hoppas att du snart får ett plus som stannar kvar hela vägen, antingen med hjälp från sjukhuset eller att ni för en gångs skull har lite tur i den här långa resan Hjärta

Tack för peppen! :) Jag hoppas det kan ge oss lite bättre chanser. Hoppas det kan hjälpa oss lite på traven med för att lyckas bli gravida. Har tagit ett progesterontest som ligger i dem normala värdena men inte jättehögt (alla har ju lite olika värden vad som är bra eller dåligt). Känns som att jag inte ligger i den högre skalan iaf. Så hoppas att detta kan hjälpa <3
  • Rosen3
    Vickan31 skrev 2023-06-29 11:58:49 följande:
    Ja när man har varit i den här svängen ett tag har man ju både hört och läst om det ena och det andra, och just progesteron tycker jag verkar vara något som förbättrat chanserna för många Glad Har ni gjort en hel fertilitetsutredning också, eftersom ni försökt över ett år tänker jag?
    Jaa precis, har oxå hört gott om det. Men förvånar mig inte om det skulle vara något annat. Jag brukar vara positiv men ibland dyker man bara ner i jobbigt tänkande och alla andra som man känner blir gravida?

Vi har gjort både fertilitetsutredning samt missfallsutredning då vi fått tre missfall. Fertutredningen visade lite lägre antal spermier (men bra kvalité, kan dock ta lite tid vilket gör det ännu mer jobbigt när man får missfall oxå). Jag hade lite för högt prolaktin i första testet men fick ta om och då var det normalt igen. Annars såg proverna bra ut. Vi inväntar svar på kromosomproverna?.

Skönt att ha varandra här inne som stöd i alla fall :) Hur är din historia? Har inte läst tråden så noggrant :)
  • Rosen3
    Vickan31 skrev 2023-07-10 15:58:54 följande:
    Ååh jag förstår verkligen, det är svårt att hålla hoppet uppe och tänka positivt när den där oönskade mensen kommer månad efter månad 😔 Men jag hoppas som sagt att progesteronet ska kunna hjälpa er Hjärta

Vad bra att ni fått göra en ordentlig fertilitetsutredning samt missfallsutredning, man känner sig ju lätt ganska maktlös under den här resan och då kan det kännas lite skönt att få hjälp av experterna än att bara fortsätta att vänta och försöka på samma sätt. Intressant vad svaret på kromosomproverna ska säga och när det kommer. Håller tummarna för att ni snart får ett plus som håller hela vägen Hjärta

Vi har gjorde också en fertilitetsutredning när vi hade försökt över ett år, och jag gjorde även en utredning med mitt ex som jag försökte i två år med. Det enda de hittar är att jag har en möjlig blockering på ena äggledaren men att den andra ser fin ut. Men pga äggledaren och att jag försökt länge i två relationer så har vi fått köra igång med IVF där vi gjorde en färsk återföring nu under våren som inte tog sig så vi väntar på att få återföra ett av de två embryon vi har i frysen, och pga dålig tajming med sommarstängt så blir det inte förrän tidigast i september. Men jag tror och hoppas att IVF ska vara vår räddning Hjärta Jag och sambon är båda 34 år nu och barnlängtan har ätit upp mig inifrån väldigt länge nu. Hur gammal är du? Glad
    Ja, speciellt när man vet att det kan ta tid för oss. I början blev vi gravida snabbt men den senaste gången tog det ett år. Jobbigt att ta progesteronet från äl till mens när det kan ta sådan tid. Men man får leva på hoppet och tänka att förhoppningvis är det vår tur snart, det måste det bara vara. Vi tänker inte ge upp!  Tack för pepp <3

Åh, förstår! Fint att du vill dela med dig av din resa. Förstår att det är jobbigt med ett negativt test efter första IVF:en. Förhoppningvis tar det sig på andra. Men förstår ändå känslan för dig när det inte tar sig. Jag och min sambo fyller 32 i år. Hur länge har ni försökt? Håller tummarna för er i september! 
  • Rosen3
    Teriz skrev 2023-07-12 20:35:57 följande:

Jag vet att jag har vart usel på att återkoppla till er allihopa. Jag läser lite då och då och ser att ni är många som kämpar på med allt! Hoppas ni ska få en fin sommar. 

För mig har denna resa gått så sjukt fort den här graviditeten. Känns som jag nyss gick under utredning för alla missfall. Precis fått veta att vi väntar en pojke Och jag har klarat 50% av graviditeten nu. Ge inte upp hörrni! 

Har inte följt din resa men när jag läste detta gav det mig lite hopp! Underbart att du kommit så långt med graviditeten :) Grattis!

Har du haft flera missfall innan? Jag har haft tre och väntar in att bli gravid igen, denna gång med progesteron ifall det kan hjälpa. Mitt hopp har sjunkit och mår inte så bra emellanåt. Men detta gav trots allt lite mer hopp. 

• Rosen3
    Teriz skrev 2023-07-13 18:52:39 följande:

Tack snälla. Det är otroligt hur man nästan glömmer allt vi gått igenom och bara fokuserar på det som händer nu. Vilket är skönt iofs, man är bara så tacksam. 

Jag hade oxå 3 missfall under ca 1 år. Vecka 9,11,6. Fick efter det göra en utredning med olika prover och alla visade bra svar det va inget som va fel. Mitt under utredningen blev jag gravid igen och denna gången har det som sagt gått bra 😍 

Åh så skönt att höra! Gav mig verkligen hopp. Hopp att inte ge upp. Skönt på ett sätt att man glömmer av det man gått igenom, eller i alla fall att man kan släppa det lite. 

Typ samma som mig, hade ett MA i vecka 11 och sen två jättetidiga missfall i vecka 5 båda två. Inom ca 1,5 år. Vi har tagit prover men inte fått svar på allt än. Vi försöker bli gravida med men det tar tid?

• Rosen3
    Mathilda88 skrev 2023-07-21 03:32:21 följande:
    Så tufft med alla missfall stackare! ❤️ Vet ni hur lång tid det kan komma dröja innan ni får svar på utredningen? 🙏
    Ja, inte roligt. Förstår inte vad som är felet. Men är ju väldigt många som får flera missfall, men det är sjukt jobbigt att först gå och vänta en oändlighet för att ens bli gravid och sedan ändå få missfall. Vi tog proverna i början av juni. Läkaren sa att det kan ta tre månader så det är nog ett ta kvar, sen är det ju semestertider med om det nu påverkar. Vi får se ❤️
  • Rosen3

Jag är gravid!! Tog ett test nu på äl+10 och det visade ett streck till, ganska svagt så ska ta om om några dagar. Har haft molande värk flera dagar (brukar bara få molande värk i en dag när det är mensvärk). Känner även en del illamående  . Snälla hoppas detta vill hålla sig denna gång med progesteronet, måste vara vår tur! 

• Rosen3
    Noelani skrev 2023-07-31 11:46:09 följande:
    Stort grattis!! 🎉🎉

Är det första gången du är gravid och skall ta progesteron? 
    Tack! Även om jag inte vågar tro på detta :)

Jag har ju tre missfall bakom mig men detta är första gången jag tar progesteron, började efter äl :)
  • Rosen3
    Mathilda88 skrev 2023-08-03 01:46:37 följande:
    Stort grattis!! 🥳😍❤️ Håller tummarna!
    Tack! Är dock lite nojig, gravtesten vill inte öka. Dem är på samma styrka nu i 3 dagar. Kan ev vara missfall igen. 
  • Rosen3
    Myran1234 skrev 2023-08-03 09:46:08 följande:
    Stort grattis Rosen3! ☺️ Ett tips är att inte hålla på ta gravtest varje dag och jämföra med varandra. Det kan skifta mycket beroende hur mycket vätska du druckit. Risken är att du oroar dig i onödan. Ta ett digitalt med veckoindikation om en vecka då en ökning borde synas då. Håller tummarna! 🙏
    Tack för tipset, är ju så svårt bara att inte testa. Vill inte bygga upp förhoppningar och vill försöka förbereda mig om det går åt skogen :)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet