• MalinJ

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Och jag är så glad!
    Tagit nytt veckotest, det sista och det visade 3+ på mig dena gången. Känns så himla kul och skönt att det stegrar som det skall med hcg.

    Jag har även ringt och skrivit in mig, lite läskigt dock. Och första besöket tar dom digitalt nu för tiden tydligen så fick en tid om en vecka på tisdag. Ska be dom kolla mina kärnvärden då också eftersom jag är så sjukt trött denna graviditet. Se om jag behöver ta något som hjälp, orkar knappt jobba heldag liksom.

    Även skrivit till Borås om allt så väntar på återkoppling där, deras telefontid var full. Suck! Haha

    Jag är idag på 5+4 😍

  • MalinJ

    Vickan Tack för ditt svar, och ja nu kommer jag kunna slappna av på ett helt annat sätt. Känns verkligen toppen.

    Men en sak, detta mer tröttheten och orken, hur ska man klara jobbet? jag jobbar på hunddagis så det är ett väldigt hårt arbete. Man går mycket vilket inte är några problem för mig men vi jobbar med bälten och ibland går man med flera hundar och inte alltid roliga sådana. Dom kan dra, hoppa och lite sånt.

    Arbetar mellan 09-17.30, varav mellan 15-17.30 så sker utlämning av hundarna. 
    Jag blir så rädd att jag inte kommer orka med mitt jobb sen, men hoppas det ska vända och att allt kommer kunna skötas utan problem.
    Fick veta att jag dock inte får ha bälte sen, så får bara gå promenad med hundar i koppel i handen då. 


    Men förutom det så är jag så tacksam för detta, ser fram emot allt nu. Sen att känna att det händer mycket i magen, det är läskigt samtidigt som spännande! 😍

    Åååh men är det så, 2v mellan oss. Gud vad kul!
    Och oroa dig inte över ul, du ska se att det går bra! ser fram emot och höra hur det går. Och bild om du vill dela med dig av det. ❤️

  • MalinJ

    Vickan ååååh vad underbart härligt och läsa och se att ni fått se det tickade hjärtat och att allt såg bra ut. 


    GRATTIS! 

    Inskrivningsmötet är det jag har på tisdag, information osv. Digitalt ja, får se hur det går.
    Men sen fick jag även en bokad ultratid på onsdag morgon också, då är jag på 6+5, spännande och se hur det ser ut. Om dom ser något. 

    Jag är förväntansfull samtidigt som jag är livrädd för att man inte ska se något lr se men inte något tickande hjärta, hon sa att om tiden stämmer så borde man kunna se det kanske om man får en bra bild. 


    För övrigt så fick jag en plötsligt smärta i länden/häften/ljumsken Med strålningar ner i skinka och ben på höger sida. Kan heller inte lyfta benet, med hjälp så går det men skriker typ av smärta då.
    Så har varit på vårdcentralen idag och bedömningen är antingen en kombo av ryggskott/ischias eller ev tidig foglossning . Som hon tyckte det lät som.

    Men blev sjukskriven och vila ordinerad. Vi får se! 

  • MalinJ
    Melsson skrev 2023-11-14 07:54:47 följande:
    Åh vad spännande med ultraljud imorgon Malin, du får komma in här direkt efter och berätta allt <3
    Jag kommer absolut komma in och berätta efterå.
    Men jag fick en lätt blödning i morse, inte riktigt lik dom jag hade i början men en blödning.

    Kom ingenting när jag kissade men på pappret när jag torkade mig. Det har inte kommit något mer efteråt men jag är lite orolig.
    Lagt mig för och vila lite.

    Jag som blev så glad igår kväll för att mina bröst blev mer ömma än dom varit senaste dagarna. Och likaså i natt och i morse Och är fortfarande!
    Kände senast igår också växtvärk och detta spända över magen vid vissa ställningar (tex när man böjer sig bakåt lr sträcker sig). 

    Men det återstår och ser!

    Har fortfarande min värk bak i ryggen fram vid ljumsken. Så var svårt och avgöra om jag har ont i livmodern för det är så mycket som gör ont ändå just nu 🙈
    Jag kan inte göra så mycket om det är ett mf på gång igen. 😢
  • MalinJ
    Vickan31 skrev 2023-11-14 09:36:06 följande:
    Oj jag missade det här meddelandet. Förstår att det känns väldigt jobbigt och att det oroar dig, men jag har hört om så många som får blödningar under graviditeten (pga sköra slemhinnor etc) men ändå föder friska barn. Så jag hoppas att den här blödningen är helt ofarlig, och därför känns det ju extra bra att det är så nära till ultraljud nu så att du får se hur det står till med den lilla imorgon Hjärta Att brösten ömmar mer och mer känns ju verkligen positivt tänker jag! Håller mina tummar och skickar massor med kärlek och förhoppningar om att det här ska gå bra för dig Hjärta

    Tack för fina ord och omtanke och tänker då också på det andra meddelandet du hann posta först.

    Ja oron är såklart där men jag har inte fått mer blödning och ingen smärta, så förhoppningsvis var det bara något kärl lr slemhinnorna som är sköra. 


    Ja imorgon blir det en tidig dag! Nervös som fan men också förväntansfull. Är på 6+6 imorgon och hoppas få se något litet levande liv. Hoppas hoppas!

    Som du säger att jag fått mer bra tecken är ju positivt, även fått akut illamående förut idag så fick sluta diska och lägga mig en sväng och dricka vatten. 


    så jag tror och hoppas den lever än. Men det får vi veta imorgon ❤️

    ang inskrivningssamtalet så gick det bra, hade ju ett för lite mer än 1år sedan när jag var gravid då. Så vi gick igenom sånt jag min s sen dess.

    Vi bokade in andra inskrivningssamtalet till den 12/12 och då är jag i vecka 11, 10+5 tror jag det var.
    och sist men inte minst, hon bokade även in ett KUB den 28e december. 


    Så bara hoppas våran lilla puttis lever imorgon så att vi äntligen får uppleva allt gott. Och gå berätta för familjen om detta på nyår.
    Vill gärna på julafton men vi får se hur vi gör! 

  • MalinJ

    Jaha den här resan verkar vara över även denna gången för oss 😭

    Var på vul i morse och fosterblåsan fanns där, rund och fin men han hittade inget foster så han började rotera och ?gräva? runt med staven så helt plötsligt så var fosterblåsan inte längre rund utan ah oval, men fortfarande inget embryo hittade han. 


    Men till slut hittade han moderkakan iaf, som han tyckte såg lite för stor ut för och vara i den veckan jag är (7, 6+6).
    Han mätte fostersäcken till 4*2cm iaf.

    Han misstänker missbildad moderkaka och inget levande foster, inget alls. Så hans fundering är ofostrig graviditet eller partiell mola.
    Så fick ta blodprov för och se över mitt hcg värde, är det extremt högt så är det tecken på missbildad moderkaka.

    Fick tillbaka provet senare under dagen som visade 13500 vilket är normalt för den veckan jag är i. Han skrev även inbokat ny tid för kontroll om en vecka.

    Så fick en ny tid om en vecka på torsdagen, då går jag in i 8+0, så då kan kan man nog inte missa något foster misstänker jag.

    Han sa att det kan bli operation, skrapning. Men jag tänker, borde inte abort piller funka igen? Visst jag hade ingen moderkaka sist när jag gjorde aborten för den hade inte kommit så långt. Nej usch!

    Jag hoppas han har fel och att den gömt sig rejält. För jag orkar verkligen inte mer. Varför händer detta mig? Det ena efter det andra. 😭

    Skickar med en bild så får ni se hur det ser ut. Jag frågade varför den inte längre är rund som den var i början när han stoppade in ultraljuder men han svarade bara att han vridit och rullat runt. Och att det är onormal form. 


    Men iaf, det mörkare är ju säcken, sen uppe till vänster är moderkakan.
    Var flera ggr vi såg något suddigt i säcken och jag frågade om detta vilket han tyckte var konstigt. Men mer sa han inte. 




    Förlåt, får den inte och vrida sig rätt fast bilden är tagen rätt. Mysko! 

  • MalinJ
    Mathilda88 skrev 2023-11-15 19:10:28 följande:
    Oj så märkligt! Håller tummarna för nästa vecka oavsett HjärtaHjärta Så kämpigt med sådana bakslag Hjärta

    Ja visst är det? Så himla märkligt, aldrig hört om något sådant här. Och tänk vad jobbigt om jag inte fått ett tidigt vul utan fått det där i vecka 12-13. 


    Ja jag har mått så dåligt idag, helvete så jag grinat! Usch!
    Ja nästa vecka så kan ingenting gömma sig så det är upp till bevis då. Men tror tyvärr inte på detta, känns långsökt. Drygt att han satte nästa besök om en vecka framåt, borde man inte ta det tidigare? 

  • MalinJ
    Mathilda88 skrev 2023-11-15 20:13:00 följande:
    Ush ja verkligen, så tufft om man hade fått beskedet först då! Tacksamt med tidigare ultraljudet. Ja en vecka är lång tid, men kan tänka mig att han kanske bokade det för att ett tidigare inte skulle visa någon märkbar skillnad och därmed inte kunna ge några nya svar. Och inte riskera ta bort ngt i förväg ifall att det visar sig vara ngt nästa vecka.
    Håller tummar och tår! Hjärta

    Absolut, så tror jag också.
    Men samtidigt det ska vara svart i fostersäcken, inte grumligt. Så något är ju fel, eller så var det en otroligt kass ultraljudsmaskin. 


    Vi får se om en vecka då! Fy fasen vad seg väntan 😭

  • MalinJ

    Hej alla,
    Nu kommer jag med en lång update, det har slutat med kaos hos mig.

    Jag var gravid, och som ni minns så var jag på vul där han sa att det ev kunde vara missbildad moderkaka osv.
    Men har nu fått veta att det inte var någon missbildad moderkaka, den såg fin ut och för rätt stl i den veckan jag är i, men inget foster så antagligen ofostrig gravidit igen.

    Men nu kommer det långa meddelandet!


    I måndags fick jag akut ont i magen, hela magen upp över tarmarna, livmodern ja överallt. Men det gav med sig när jag lyckades lägga omkull mih i soffan. Hade fortsatt ont och var öm hela kvällen, gjorde ont när jag kissade så förstod att något var fel. Men ringde ändå inte. Vaknade sedan i tisdags och jag var fortfarande öm men det gick bättre och kissa.


    Och sen vid 09.30 så kom smärtan tillbaka från ingenstans och jag låg ännu en gång och vred mig och skrek av smärta och tårarna sprutade. Fick inte tag i någon läkare så det slutade med 112 och ambulans akut till Borås.


    Dom röntgar livmodern och ser en fin fostersäck och ev ett foster men inte levande. Sedan visar det gammalt blod utanför livmodern lch ut i buken, hade gått hål ut i buken.


    Så det blir akut operation lite senare, hon ville få iin alla provsvaren först.
    Operationen gick bra och det var som hon misstänkte.


    Jag hade en graviditet i livmodern med en fin och normal moderkaka som hon kunde se, men antagligen ofostrig igen för hon såg inget foster. Men sen hittade dom även en precis utanför livmodern, och den orsakade blödningen tydligen. Akut delux, hade jag inte åkt in så hade jag dött.


    Förlorade 2l blod.


    Hon sa också det att detta är första gången dom varit med om att detta hänt nägon gång, har man en graviditet i livmodern så har man inte en utanför.


    Så skämtade lite och sa det, hann den inte in i livmodern med det andra ägget? Då sa hon jag vet inte, vi vet inte hur detta kan ha hänt.


    Så dom har skickat iväg båda på analys och tester och ja dom fick lov och operera bort min högra äggledare samt att dom skrapade rent i livmodern också. 


    Jag har haft väldigt dåliga blodvärden igår så har fått två påsar blod Också. Så det är bättre nu men fått lite feber istället. Så är fortfarande inlagd. Får ev åka hem idag. 


    Jag är tacksam för att jag lever, hade jag inte ringt ambulansen så hade jag kanske inte överlevt med den stora blödning jag hade i buken. 


    Jag hade alltså tvåäggstvillingar men ingen som överlevde. Den utanför hade vuxit på sig så hade den tagit sig in så kanske den hade överlevt. Men nu är det som det är.

    Fick också hit en från fertilitetskliniken och vi får stå kvar i kön och dom kommer ringa oss efter nyår lr under våren. Så jag får vila lite.
    Vi får inte försöka bli gravida förens jag haft en vanlig mens, så vad blir det, december ör januari va? December borde det bli?

    Men jag kan säga att jag är ganska avskräckt från att försöka själva.

    Hon från fertilitetskliniken sa att våra prover sett bra ut om jag fattade henne rätt så när vi bokar besök sen så kommer dom spola min livmoder och västra äggledare och fungerar inte det så kommer vi få remiss utan problem till IVF. Sa hon tydligt.

    och jag grät så mycket när jag pratade med henne för jag sa att då blir vi glada för jag vet inte om jag kommer våga mer sjölv. Men hon sa då också att eftersom jag fått ett X nu så kommer dom vara mer noga, tätare vul med redan i vecka 5 osv. 


    Men hur ska man våga igen? För fastnar det igen så lär dom väl ta bort hela sista? 

    I övrigt så såg min livmoder väldigt fin ut sa dom. så det kändes toppen. 


    Så nu är det bara på igen med all tabletter och försöken får fortsätta. 


    Jag är EVIGT TACKSAM för att jag är här idag, visst sorgligt och jobbigt med att förlora två graviditet i ett, och tog bort min app idag och skulle ha gått in i vecka 9 idag. Usch! Känns så hemskt och jag mår så dåligt.
    Men åter igen jag är glad för att jag lever! Och likaså min sambo och familj. 


    Min sambo har fått berätta för sin mor och syster också eftersom läget var väldigt akut med mig. Men dom klarade av allt och stoppa blödningen osv. Så det är skönt! 

  • MalinJ
    Mathilda88 skrev 2023-11-23 15:22:03 följande:

    MalinJ: Oj herregud vilken resa! Så tragiskt att den friska satte sig på utsidan när ni nu kämpat så länge, men tack o lov för att du ringde 112 och blev akut opererad! Hjärta Hugaligen va läskigt nära! Förstår att det kn kännas läskigt att försöka själv nu Hjärta
    Mensen kan vara oregelbunden i början och dröja längre än så, men annars december/januari ja. Krya på dig och önskar all lycka till igen Hjärta Om inte annars välkommen till IVF-världen Hjärta{#emotions_dlg.flower}


    Ja det har varit så sjukt jobbigt detta och jag är så rädd för att inte våga prova själv igen, men det behövs samtidigt innan vi blir godkända för IVF, iaf som det lät för henne.

    Dom vill spola mig och se om det hjälper liksom, annars blir det IVF. Men då måste vi försöka och det är så skrämmande. 


    Vi vill så gärna ha barn, jag är nöjd om jag får 1 barn men denna nära döden upplevelsen gör det så svårt för mig.
    Dom säger att det förmodligen kommer lägga sig ner jag mår bättre igen men tänk om den inte gör den? 


    Men dom står helt klart vi att min kropp vill verkligen bli gravid och tydligen är våra prover bra också, sambon var bra spermier och bra mängd. Så det verkar inte vara problem där och det förstår ci med.
    Problemet är mer varför det inte vill gå vägen för bebis och utveckla sig som den ska. 


    Tack för att ni finns också, att kunna prata av sig. att man ska lyckas med något som ingen annan gjort, klart det är jag som råkar ut för det. Herregud! 😭

  • MalinJ

    Tack så mycket Vickan för dina ord och skrift.
    Ja jag fattar inte varför vi får genomgå detta? Vad är vi uppe i nu 5 missfall lr vad man ska räkna denna dödsdom till.

    vi har 1 ofostrig, 2 kemiska, ett missfall i juli och sen detta. Och det i livmodern verkade vara ofostrig också sa hon men osäker. Men eftersom hon säg en normal moderkaka men inget embryo.

    Vet inte vad längre, jag som kände efter missfallet i juli att orkar man mer, och så händer detta. Helt sjukt!

    Nej jag hoppas ingen annan får vara med om detta, hur i helvete det gått till kan ingen ge svar till men ja, ett ägg var kanske snabbare än det andra och hamnade då strax utanför. Lr så fastnade bara där. Hemskt oavsett för det var kanske den som skulle gett mig mitt första barn. Tänk om! 


    Många tankar och jag mår sjukt dåligt men jag försöker, har min familj, min sambos familj och min underbara sambo. Sen mina vänner som stöttar mig också. 


    Sen er också, väldigt tacksam för er ❤️ 

  • MalinJ

    Tack alla, verkligen!

    Vi har nu bestämt oss för och försöka igen, jag är livrädd men samtidigt har vi hjälpen också sen i vår.
    Det ända jag vill veta sen innan vi börjar försöka igen är just delen med ?tänk om jag får x igen? visst jag får första vul i vecka 5-6 nu, tidig vecka 6 lät det mer som och det jag egentligen vill veta är vad gör det för skillnad då? 


    Kan man få bort det då utan att behöva ta bort äggledaren lr vad? Det är väl egentligen det jag vill veta nu.
    Gör man då en abort direkt med tabletter så den kommer ut? Eller behöver graviditeten vara i livmodern för och kunna göra abort?

    Uach känner mig så otroligt kass på detta, försökt läsa men blir inte klok och jag bara gråter. 


    Ska ha min mens strax innan jul om min kropp håller ungefär samma möster lr om den skjuter på mensen. Men tidigast då. Så vårt första försök om vi törs blir under början av januari. 


    Sen tänker jag också, är det idiotiskt av oss och börja försöka då igen efter en sådan här grej?
    Men samtidigt så är det okej för läkarna, det är väl mer hur vi mår och känner som mest sätter sina spår då.

    Men ah, jag vet inte. Jag vill bara få min lyckade graviditet, helst igår 😭 känner verkligen hur mycket den där önskan finns där nu, nästan besatt i att jag vill ha den där lyckade nu. 


    Jag har fortfarande sjukt ont och mår otroligt dåligt, gråter när jag sitter och läser runt, ser folk som plussar för fulla muggar och det gör så ont, så ont! Vi vill med, så mycket. 


    Usch jävla tjat, men det är så det är och jag har aldrig velat något så mycket som detta. Förutom möjligtvis en ring från min man då 🙈😂 men nej, detta betyder mycket.

    Och ja vi har haft kontakt med kurator. Vilket känns bra!

  • MalinJ
    Melsson skrev 2023-11-27 10:40:24 följande:
    Håller alla tummar för dig idag och på onsdag Matilda. Kan det vara så att du ev klarar dig från överstimulering trots många ägg? Jag tänker att du har ju inte haft lika ont nu som tidigare gånger så kanske äggstockarna inte är så svullna som tidigare? Eller har dom sagt något om det? 
    Förstår att du är orolig för många ägg  - men jag tänker att ju fler ägg desto större kanske chansen är att hitta något riktigt bra? <3

    Åhh, dessa poddar och all info man får tag i..
    MalinJ skrev 2023-11-26 11:00:58 följande:

    Tack alla, verkligen!

    Vi har nu bestämt oss för och försöka igen, jag är livrädd men samtidigt har vi hjälpen också sen i vår.
    Det ända jag vill veta sen innan vi börjar försöka igen är just delen med ?tänk om jag får x igen? visst jag får första vul i vecka 5-6 nu, tidig vecka 6 lät det mer som och det jag egentligen vill veta är vad gör det för skillnad då? 


    Kan man få bort det då utan att behöva ta bort äggledaren lr vad? Det är väl egentligen det jag vill veta nu.
    Gör man då en abort direkt med tabletter så den kommer ut? Eller behöver graviditeten vara i livmodern för och kunna göra abort?

    Uach känner mig så otroligt kass på detta, försökt läsa men blir inte klok och jag bara gråter. 


    Ska ha min mens strax innan jul om min kropp håller ungefär samma möster lr om den skjuter på mensen. Men tidigast då. Så vårt första försök om vi törs blir under början av januari. 


    Sen tänker jag också, är det idiotiskt av oss och börja försöka då igen efter en sådan här grej?
    Men samtidigt så är det okej för läkarna, det är väl mer hur vi mår och känner som mest sätter sina spår då.

    Men ah, jag vet inte. Jag vill bara få min lyckade graviditet, helst igår 😭 känner verkligen hur mycket den där önskan finns där nu, nästan besatt i att jag vill ha den där lyckade nu. 


    Jag har fortfarande sjukt ont och mår otroligt dåligt, gråter när jag sitter och läser runt, ser folk som plussar för fulla muggar och det gör så ont, så ont! Vi vill med, så mycket. 


    Usch jävla tjat, men det är så det är och jag har aldrig velat något så mycket som detta. Förutom möjligtvis en ring från min man då 🙈😂 men nej, detta betyder mycket.

    Och ja vi har haft kontakt med kurator. Vilket känns bra!


    Åh Malin vad ni varit med om. Lider så med er...Låter riktigt traumatiskt men skönt att du verkat repa dig <3

    Hör av er till läkaren och hör vad dom säger, tänker dom har koll. Nu måste väl ändå missfallsutredningen bli av rätt så omgående`? Känns som att du stått i kö till den huuuur länge som helst? Helt galet hur lång tid allt kan ta....

    Skönt att ni haft kontakt med kurator och att ni får hjälp vidare i detta <3

    Svarar först på missfallsutredningen, dom uppgraderade till att få infertilitetsutredningen. Så med andra ord strök dom missfallsutredningen. 


    Och jag tänkte inte så mycket på det i början utan blev glad att vi fick det andra istället. Men nu känns det som att jag skulle vilja veta varför vi får alla missfall? För alla våra prover är bra och likaså hans spermier. 


    Men jag mår bättre nu, magen börjar kännas mindre obehaglig och gör ont mindre. Men det gör ont såklart! Men jag kan göra mer saker nu och röra mig lite mer men kan inte ta för långa steg än eller gå på, men det känns bra att det känns bättre lite varje dag.

    Och jag börjar dessutom känna mig mer och mer redo för att börja försöka igen. Ska bara fråga läkaren om det jag nämnde i mitt föregående inlägg. För det är en stor oro kring det. Vill inte förlora min sista Också. 


    Jag har verkligen en fantastiskt och underbar kille som tar hand om mig och mina hundar; han fick dessutom lätt ryggskott under helgen, lr lätt och lätt den var rejäl men ändå tog han sig u kragen och traskade ut med hundarna eftersom jag inte kan. 


    Nu har jag börjat gå med dom men kan inte gå långt för klarar inte av det lr när dom drar för mycket för det blir för ansträngande. Och dom busar en hel del vilket också gör det kämpigt för mig. 


    Men han är bäst så är det bara ❤️

  • MalinJ
    Mathilda88 skrev 2023-12-06 11:20:35 följande:
    Jag inväntar svar om hur de vidareodlade embryona utvecklades, men annars så var resultatet strax efter äggplocket mkt bättre denna gången ja! Hjärta 11 plockade, 10 befruktade, till dag 2 hade 3 st fallit bort pga hög fragmentering - men hade då fortfarande 6 st fina kvar! Fick åter 2 st och 4 som odlades vidare med förhoppning om att få blastisar till frysen (vilket inget klarade ju tyvärr). Vet dock inte vart den 10e tog vägen, hoppas få svar på det idag! Hjärta

    Tack så mycket! Hjärta Jag är raka motsatsen haha. Flört Jag BARA njuter! Efter 2 misslyckade försök utan återföring och allt bara dör och man börjat ställa in sig på äggdonation för att man kanske aldrig skulle få ngt av kvalité på egna embryon - så att då plötsligt få tillbaka 2 fina och 4 som de hade hopp om att odla vidare på inger så mkt hopp för framtiden även om detta inte skulle gå vägen. Så just nu njuter jag bara fullt ut av att vara PUPO Hjärta och har ingen brådska att få ett ev negativt test och återgå till icke gravid. Så jag har just nu inga planer på att testa tidigt. Kanske får sug senare, men inte just nu. Dessutom kan jag inte leta symtom då jag - förutom att jag fortfarande har ont/är öm och svullen efter äggplocket och brukar så vara i mellan 1,5 - 2,5 veckor - så har jag även lika mkt biverkningar utav progesteronet denna gången som tidigare gånger - går ju inte att särskilja mellan symtom, biverkningar och efterhängande effekter av äggplocket.. Så blir bara till att chilla i båten Tungan uteHjärta{#emotions_dlg.flower}
    Gud vad spännande för er och äntligen fått en återföring! Håller alla tummar för att det går vägen för er nu ❤️
  • MalinJ

    Själv är jag äntligen på bättringsvägen, åkte in i fredags pga smärta som inte försvinner och blev givetvis inlagd då dom såg vätska i buken igen. 


    Tog alla möjliga tester men allt såg bra ut, blev inlagd för ev operation så sattes på fasta såklart. Hungrig som jag var 😂

    Fick göra en CT röntgen också på fredag kväll som visade vätska i buken men inte så pass så att jag behövde opereras men hölls under uppsikt.

    Fredag morgon kollades allt igen inkl ultraljud som visade att vätskan minskats så det kändes så skönt alltså. Blev därmed utskriven. Och det känns mycket bättre nu, känns som det går åt rätt håll. Jag får bara inte anstränga mig för hårt som jag ev gjorde och därför fick en blödning igen.

    Och idag vaknade jag med en sådan skön känsla i kroppen, längtar tills mensen kommer igång så vi kan börja försöka igen. Det är det ända jag tänker på!

    Har fortfarande en del hcg kvar i kroppen så det lär väl dröja innan äl kommer men någon gång kommer det väl igång 🙈 har inte vågat prova oss på och ha sex än, har fortfarande lite ont i magen fortfarande och sen vet jag inte när vi får ha sex egentligen heller men dom sa förvisso att dom helst ser att man väntar in en mens iaf innan vi försöker igen. Så antar att det borde vara fritt fram, men då försiktigt. 

    Tempar igen och tempen har äntligen gått ner till normal nivå så känns som det kanske blivit bättre med läkningen och kanske likaså med hcg, det är nu 2v sen operationen var så det tar sin tid men det förstår jag också. Önskar bara det kunde gå lite fortare 🙈

    Fick ju veta hur blödningen startade och smärtorna för den delen.
    Den lilla krabaten som satt utanför livmodern växte på som bara den och till slut sprack äggledaren helt enkelt. Och det känns hemskt och veta att den levde och växte på medans den i livmodern slutade? Inte rättvist alls 😭 så detta är väl det som gjort mig både svag och stark i att fortsätta försöka, jag hoppas bara att vi får chansen snart igen med ett friskt levande frö ❤️

  • MalinJ
    Mathilda88 skrev 2023-12-06 17:05:25 följande:

    MalinJ: Hugaligen, en sväng till in om sjukhuset! Skönt att det backade tillbaka av sig själv iallafall Hjärta. Va rädd om dig och ta det lugnt. Nej låter klokt att avvakta med sex till efter en mens kommit. Med tanke på att du så nyligen fick en blödning invärtes pga överansträngning så låter det inte bra med sex just nu, med risk för att skapa nya blödningar innan det läkt ut helt. {#emotions_dlg.flower} Så länge man är öm eller ont så är det klokt att avstå. Men efter mensen låter det som att det borde vara fine igen om du mår bra! Hjärta Ush ja, att den levande hade max otur att hamna utanför och den andra som inte överlevde hamnade inuti.. Bättre lycka nästa gång! Hjärta


    Tack så mycket för ditt svar, ja nej precis.
    Vi får säkert ha sex nu om man kör lite försiktigt men jag avvaktar gärna lite till, vågar inte riktigt än just för risken att jag kanske får blödning igen.

    Varken jag eller min underbara kille känner att det är bråttom att ha sex även om vi givetvis saknar det såklart men hellre hälsan före njutning just nu. 


    Men var länge sen man hade såhär långt uppehåll 😂 kan vara nyttigt ibland också har jag hört. haha 

    Ja nu vill jag bara att mensen ska komma så man kan köra igång igen. Sjukt att jag är så taggad ändå tycker jag, nyss var jag livrädd och grät bara av tanken på att försöka igen men nu vill jag inget annat! 

  • MalinJ

    VICKAN


    Tack så mycket!
    Vi är redo båda två och har börjat ha sex både med och utan kondom för och minska risken för en ny graviditet.

    Visst för jag försöka nu eftersom både kropp och huvud mår bra men dom sa vänta helst till en mens. Men inget krav.


    Vi har inte haft jätte mycket sex men lite. Men känns som man är tillbaka nu och är så redo.


    Precis haft äl och den blev inte så sen som jag trodde den skulle bli ev, men däremot kände jag absolut ingenting, utan märktes på mitt sekret och testerna var inget wow heller men givetvis starkare och näst intill som kontrollsträcket. Men inte helt lika starkt.

    Vi får se hur allt går, jag bara längtar tills en ny graviditet och hoppas den ska bli våran tur.


    Så nu är det bara och vänta, borde vara på äl+3 imorgon och brukar få mens på 15, ett tag kvar dit.



    MalinJ: Fina du, vilken otroligt tuff tid du har haft, nu måste turen få vända! 
    Hjärta Är väldigt glad att höra att du nu börjar känna dig taggad för nästa försök. Hur ser tempen ut och hur mår du nu? Tänker på dig Hjärta

  • MalinJ

    Vickan Ja det känns toppen och jag trodde mensen kom tidigare på självaste julafton då jag fick en liten blödning och mensvärk men den försvann sen. Som mest lite rosa. Så åter igen får jag behålla dessa mellanblödningar/spottings innan mens. Suck!


    Men inte långt kvar nu, på torsdag är bim. Så vill bara att mensen kommer så äl sen kan få komma! Är fruktansvärt sugen på att börja igen, kanske lite för ivrig men svårt och inte vara. Vi får se när den kommer 😃

    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÄR PÅ DIG! Hoppas också mycket gott kommer hända 2024 ❤️

    Här är min temp.. Jag har vanligtvis en 28a dagars cykel där äl brukar vara ganska exakt på 14 och sen mensen på äl+15. Så det är ju något längre nu men inte så konstigt efter missfall, X, skrapning och operation 🙈 

    MalinJ: Vad skönt att höra att det känns som att du är tillbaka på banan nu och att ni till och med börjat ha sex igen. Då närmar sig BIM mer och mer, och sedan en ny cykel med helt nya förutsättningar Hjärta Hoppas och tror att ni ska få bra hjälp nu framöver och att 2024 ska bli ett mycket mycket bättre år för er än vad 2023 var! Hjärta

  • MalinJ

    Det är helt okej med mig, går mest och väntar och hoppas på att Borås ska höra av sig med en tid hos dom för att påbörja våran resa, men det är ännu bara januari så det lär väl säkert dröja mer. 


    Men för övrigt så kom mensen igång och likaså en ny äl, dock tidigare än vad jag varit med om någonsin. Så väntar på bekräftelsen hos ff men som det ser ut så är jag på äl+2 idag.

    Men eftersom jag fått bakteriell vaginos efter skrapningen så går jag nu på behandling för det, yeey! Så tror inte det blir någon bebis här denna gången eftersom jag fick lov och påbörja behandlingen. 


    Men vi får rikta in oss på nästa månad! Tänk att man inte ska få vara fri och må bra. Otur minst sagt för min del och jag börjar bli så trött på det 😢

    Men för övrigt mår jag bra, mår lite dåligt i psyket men det för en del annat också. 


    Hur går allt för dig?
    Du får gärna om du vill skicka pm, pratar gärna mer där också med dig. 


    Vickan31 skrev 2024-01-09 10:41:18 följande:

    Mathilda88: Ååh men tack, så fint sagt! Hur långt har ni kommit i valet nu, lutar det åt någon specifik klinik eller vill ni kolla vidare? Måste vara svårt att välja, men jag hoppas att ni ska hitta en klinik som ni känner stort förtroende för. Hur långt har ni till Danmark ungefär, känns det görbart för er? En graviditet under 2024 får bli målet, sen om barnet föds redan i år eller nästa är kanske är för tidigt att sia om, men jag hoppas som sagt verkligen att du ska bli gravid så snart som möjligt Hjärta


    MalinJ skrev 2023-12-26 16:19:41 följande:

    Vickan Ja det känns toppen och jag trodde mensen kom tidigare på självaste julafton då jag fick en liten blödning och mensvärk men den försvann sen. Som mest lite rosa. Så åter igen får jag behålla dessa mellanblödningar/spottings innan mens. Suck!


    Men inte långt kvar nu, på torsdag är bim. Så vill bara att mensen kommer så äl sen kan få komma! Är fruktansvärt sugen på att börja igen, kanske lite för ivrig men svårt och inte vara. Vi får se när den kommer 😃

    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÄR PÅ DIG! Hoppas också mycket gott kommer hända 2024 ❤️

    Här är min temp.. Jag har vanligtvis en 28a dagars cykel där äl brukar vara ganska exakt på 14 och sen mensen på äl+15. Så det är ju något längre nu men inte så konstigt efter missfall, X, skrapning och operation 🙈 

    MalinJ: Vad skönt att höra att det känns som att du är tillbaka på banan nu och att ni till och med börjat ha sex igen. Då närmar sig BIM mer och mer, och sedan en ny cykel med helt nya förutsättningar Hjärta Hoppas och tror att ni ska få bra hjälp nu framöver och att 2024 ska bli ett mycket mycket bättre år för er än vad 2023 var! Hjärta


    MalinJ: Hej fina du, hur mår du efter allt? Så otroligt drygt med spottings, hade önskat att du skulle slippa det. Har mensen kommit nu, ungefär när du förväntade dig det eller? Var i cykeln är du nu? Precis som du säger kan ju cykeln bli längre efter allt du varit med om, men jag hoppas att ni snart ska kunna försöka igen och få ett plus som når hela vägen Hjärta


    Voltex: Så jobbiga känslor som jag kan slå vad om att de flesta av oss i den här gruppen kan känna igen oss i Hjärta Det är nästan provocerande när mensen kommer så punktligt trots att man försöker, speciellt när alla provsvar sett bra ut för man vill ju gärna veta orsaken till att man är ofrivilligt barnlös så att man kan göra en tydlig plan framåt med rätt behandling. Som vi varit inne på tidigare i den här gruppen så verkar det tyvärr som att vården inte kan hitta orsaken hos många av oss, så var det för mig också att cykeln alltid var regelbunden och alla prover såg bra ut men trots två års försök med exet och cirka två år med min nuvarande så blev jag aldrig gravid. För oss var IVF hjälpen, även om vi inte vet exakt varför, men en teori som nämndes lite i förbigående var att äggskalen var för tjocka på just mina ägg och att med hjälp av IVF (icsi) kunde labbpersonalen tränga igenom för att spermierna skulle kunna möta äggen och befrukta dem. Hade inte hört om det förut, men kanske att det finns sådana där lite märkliga anledningar som man inte kan se på en fertilitetsutredning. Ursäkta för lång utläggning här, men jag tänker att antingen kan det vara som för mig att IVF hjälper er också eller så kan det vara som för min bästa kompis att de försökte själva i nästan två år utan en enda graviditet och sedan plussade de helt plötsligt och det blev deras efterlängtade dotter. Så ge inte upp, om allt ser bra ut på proverna så finns absolut en chans att ni ska kunna plussa innan det blir dags för IVF tänker jag Hjärta Håller verkligen tummarna! 


    Parkblomman1 skrev 2024-01-06 17:30:55 följande:
    Hej!! Jag har hållit mig borta från FL ett tag då det helt enkelt känts för jobbigt att läsa i andra trådar. Men nu känner jag mig tillräckligt stabil att börja kika in här då och då.

    Får ni IVF via regionen eller får ni betala u egen ficka?
    Vet ni vad era svårigheter beror på?

    Än så länge känner jag mig helt okej med att fortsatt försöka på egen hand. Två graviditeter på 1 år tycker jag ändå är rätt ?bra?. Hade vi däremot inte blivit gravida under året så hade jag definitivt velat testa IVF.

    Just nu känner jag i varje fall att jag kan vänta några månader innan jag tar kontakt med vården för eventuell utredning. Känner mig också lite lugnare vetandes att man erbjuds missfallsutredning vid 3 upprepade missfall. Så skulle det bli ännu ett missfall så vill jag absolut undersöka eventuella problem.

    Trodde under veckan att jag blivit gravid på nytt då testen ökade något för att sedan försvinna.. Man blir ju helt koko av resan till barn. Så mycket känslor, herregud. Jag har knappt kunnat tänka på annat under veckan.

    Jag håller mina tummar och tår att det är vår tur snart ❤️

    Parkblomman1: Jag förstår verkligen att det ibland är för jobbigt att gå in på FL, och då gör man sig själv den bästa tjänsten genom att ta en paus, så det låter klokt av dig Hjärta Jag tycker också att det låter lovande att du blivit gravid två gånger under det gångna året, då vet vi i alla fall att själva befruktningen funkar och så hoppas vi verkligen att nästa graviditet stannar kvar. Jag vet att det kan vara lite olika regler för olika regioner om när man får landstingsfinansierad IVF eller inte, men oftast får man det antingen efter ett eller två års aktiva försök, men jag har hört att vissa regioner har som regel att det måste ha gått ett år sedan senaste missfall, vilket jag personligen tycker låter konstigt om man haft upprepade missfall och försökt många år. Men som du säger verkar det som att man oftast får hjälp med en missfallsutredning efter tre missfall, vilket kan kännas skönt att veta att då får experterna kliva in och ta hand om en. I mitt fall fick jag inget tydligt svar på vad våra svårigheter var eftersom jag hade en regelbunden cykel och alla prover såg bra ut förutom att ena äggledaren var blockerad, men med en äggledare som har fin passage så ska det ändå gå tyckte vården. För oss var det dock IVF som krävdes, men eftersom du bevisligen kan bli gravid så hoppas jag så mycket att det händer snart igen och att ni då får behålla det hela vägen Hjärta Håller verkligen tummarna för dig!




  • MalinJ

    Hallå alla,
    Vet inte alls om der finns någon kvar i tråden men det hoppas jag.

    Nu är jag igång igen med ny äl dock har jag behandlats för bakteriell vaginos och tar sista ?sprutan? ikväll. Den tas ju vaginalt så vet inte om den tjocka smörjan förstör för ev befruktning och fästning.
    Dessutom kunde vi inte ha mer sex nära äl så tror inte det gått dels för det också även om det var 4 dagar innan mr vad det blev. 


    Men vi får se!
    Förutom ff och vanlig temp i munnen så har jag provat köpa jem en bluetooth temp som kopplar upp sig mot en app, men vet inte om jag gillar appen. Och denna temp visar så mycket högre temp än den andra. 


    Men här får ni se dagen!

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet