• Anonym (Kaffedraken)

    Nytt jobb, när kommer lönen?

    Det regleras väl av kollektivavtalet på arbetsplatsen?

    Men norm är nog fortfarande att ha eftersläpande lön, alltså det du arbetade i augusti får du utbetalt 25 september.

    Har du fast månadslön så skall det även framgå avtalstid i anställningsbeviset, dvs hur många timmar du arbetar per månad för att få den månadslönen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anotherone skrev 2021-06-07 14:03:06 följande:

    Hos oss hade du fått lön för augusti i augusti, dvs för innevarande månad.
    Septemberlönen hade (i sin helhet) kommit i september.
    Enligt vårt kollektivavtal räknas lönen per kalenderdag.


    Jag har själv aldrig haft det på det sättet, men hört fler prata om det.

    Vad är det för poäng i att krångla så?
    Hur kan de t.ex betala ut lön för hela augusti den 25augusti? Vad händer om du blir sjuk 25-30? Jag antar att det regleras på nästkommande lön?
    Men varför hålla på o krångla till det?

    Det enda vettiga att göra är ju att låta månaden ha sin gång fullt ut. Sen bryts det vid månadsskiftet o lönekontoret har 3 veckor på sig att sammanställa alla löner tills de betalas ut den 25te?

    Är detta "nya" påfund månne något som blivit akuellt nu på senare år när folk börjat byta jobb stup i ett? De lever också med så minimala ekonomiska marginaler att en månad utan inkomst innebär akut ekonomisk kris?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anotherone skrev 2021-06-08 07:53:56 följande:
    Så alla Sveriges kommuner och regioner (dvs offentligt finansierad sjukvård) lyder under detta och räknar lön på det sättet. Inga konstigheter alltså. Och det har varit skrivet på det här sättet i många år så inte är det något nytt heller.
    sextiotalist skrev 2021-06-08 08:08:54 följande:
    jag har varit ute i arbetslivet i över 30 år och alltid haft det så. Det beror på avtalen mellan arbetsgivare och fack (ofta på central nivå)

    För mig verkar det helsnurrigt o väldigt onödigt komplicerat.

    Men i slutändan är det ju skitsamma, totalt blir det ju samma summa om man räknar från första dagen man blev anställd till dagen man slutar.

    Jag har hunnit med 5 arbetsgivare hittills på mina 25år som arbetare, varav 4 privata och 1 som på papperet ser privat ut, men egentligen är ägt av kommunen.
    Samtliga av dessa har alla betalat ut lön enligt "utbetalas månaden efter", enda skillnaden är att min nuvarande betalar ut den 15onde.

    För mig är det tveklöst det mest logiska att man summerar hela månaden med grundlön, vab, semester, övertid o allt vad det kan vara efter att hela månaden är gjord, sen betalas lön för den månaden ut månaden efter.
  • Anonym (Kaffedraken)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2021-06-09 11:02:37 följande:
    * När en tjänst påbrörjas får man sin första lön den månad man påbörjar anställningen
    * När man avslutar en tjänst får man sin sista lön den månad då anställningen avslutas (justeringar mm. kommer månaden efter, som vanligt)
    Det är ju detta som jag inte riktigt greppar vad som blir bättre.

    Får man ett inbetalningskort i september om man avslutar sin anställning sista augusti och blir tvungen att t.ex vabba de 2 sista veckorna? Det finns ju då ingen efterkommande lön att reglera avdraget på?
    Jag fattar inte?
  • Anonym (Kaffedraken)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2021-06-09 21:04:01 följande:
    I din slutlön antar jag att du får både ?vanlig? lön och semesterersättning/andra avslutande förmåner, och därför blir din sista lön högre än min sista lön. Men summan för oss blir densamma.
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2021-06-09 21:06:46 följande:
    Jag inser att jag var otydlig i mitt första svar:

    * Min sista lön kommer i augusti om jag slutar i augusti, men jag får slutlön (justeringar semesterutbetalning - vab/sjuk/mm) i september. Dock ingen månadslön, utan det är som sagt justeringar genom en slutlön.
    Det där löser nog de allra flesta fall i praktiken, eftersom de flesta har en hel del "fluff" som betalas ut kontant som slutlön.

    Men hur tusan blir det när så inte är fallet? Nån som bara jobbat 3 månader eller an annan anledning inte har en massa "fluff" som ska betalas ut kontant vid slutlön?

    För mig känns det hela bara så bakvänt. Givetvis ska man ju först utföra jobbet och sen få betalt.
    Att få ut en hel månadslön efter att bara ha arbetat ett par enstaka dagar när man börjat en ny anställning ser jag ingen som helst logik i.

    Som jag menar att det bör vara, och som jag alltid haft det så skulle det t.ex bli så att om du arbetade din sista dag 31 januari, så får du ut din sista lön 25 februari, där ingår betalning för det du arbetade under januari månad samt allt "fluff" som innestående semester, komp, flex o liknande. Ofta blir då denna "slutlön" 3-4x vad du normalt får ut i månaden om du har en del ledighet sparat.

    Jag vet inte varför, men den logiken greppar jag. Först arbetar jag hela månaden, sen räknas lönen ut med avdrag för frånvaro och tillägg för övertid o allt vad det kan vara... Sen betalas en reglerad och korrekt summa ut baserat på din arbetsinsats månaden efter.

    Gör din plikt, hävda din rätt. I den ordningen.


Svar på tråden Nytt jobb, när kommer lönen?