Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Hasan - associerar till..?

Hassan är muslim.

Hasan är någon slags figur ur Mumintrollen. Kanske släkt med Morran? eller med Hemulen?

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-07 21:39:06 följande:
    Jag blir bara ledsen över två saker. Att folk är rasistiska och skriver sårade kommentarer och att alla verkar helt bortse från att kanske namnet stavat med ett s och inte två, kunnat vara annat än islamiskt/muslimskt
    Hassan som förnamn ÄR muslimskt. Det kommer av mohammeds barnbarn.

Det finns namnet "Hassan" i en liten del av Skottland men som EFTERNAMN. 

Hassan som efternamn finns också hos en liten grupp sefardiska judar - om det är DEN kopplingen du vill göra för din son.

.
    Vi bor i Sverige. Skriver du "Hasan" så kommer vi svenskar att läsa det som just så - som Hasan som rimmar med brasan och fasan.
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-08 09:51:31 följande:
    Jag reagerar på svenskars smygrasism. Jag kallar det så eftersom det postas lite nedvärderande kommentarer anonymt. Till exempel "babbe" vilket inte är så väldigt trevligt. Den som hade något hebreiskt i sitt användarnamn gjorde ju först narr av min fråga och de är det jag menar är typiskt för dessa människor. 

Men iallafall jag har bestämt mig, och det ska inte bli Hasan.
    Det kommer antingen bli Hassan eller något helt annat, så ni kan sluta vara taskiga och retas med hasan trasan, hasa som en häst, hasan kasan och allt dettta. För det namnet kommer inte bli aktuellt ändå.

Skojar du när du föreslår ett fornnordiskt(!) namn? Aldrig i livet. De hade ju i så fall passat bra till de som är rasistiska i denna tråden. 

Något sådant namn skulle jag aldrig få för mig, inte heller några typiskt svenska namn, eller danska eller finska eller norska. Absolut inte. 
    Så du bor i Sverige men vill absolut inte för någonting i världen att ditt barn ska ha ett svenskt namn och du skriver om "dessa människor" när det handlar om judar ...

... och DU kallar svenskarna för smygrasister?

.
    Jag tror såhär. Rent krass så blir det nog bättre för ditt barn om du väljer ett namn som uppfattas som svenskt. Sedan kan det passa in i islam också. Gabriel, Mikael och Adam är tre förslag.

Väljer du att medvetet markera att ditt barn är muslim så kommer det (rätt eller fel) med all säkerhet att bli allt svårare för honom framöver.
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-08 14:04:31 följande:
    Aldrig i mitt liv. Jag sa innan att jag inte skulle välja något sånt namn.

Ja dom var fina namn. Kurderna är inte araber. Dom tycker mer om sina traditioner som att festa och dansa.....

Men vadå vad är det för fel på Tors hammare, du kan gissa själv kanske
    Så inte ens ett muslimskt namn som Adam, som också fungerar som svenskt namn, är du intresserad av. Det är så pass viktigt för dig att markera avstånd från det Sverige och svenska.

Varför vill man INTE att ens barn ska ha ett namn som passar i i det samhälle det lever i?

Och kurder gillar att dansa och festa. Judar är "dessa människor". Och en klassisk svensk tors-hammare är det "fel" på.

Och du kallar svenskarna för smygrasister?!
  • Flash Gordon
    Anonym (Hassan) skrev 2021-06-08 14:32:28 följande:
    Jag tror inte ens namn som Adam hade funkat heller. Enligt min erfarenhet gillar många oavsett etnicitet att krångla till sina barns namn. För svenskar är det ovanliga stavningar, och för många utländska (trots att de är uppväxta i Sverige) vill de ha en mer unik stavning och väljer att stava så som det låter på arabiska. Det enkla Elias blir Ilyas, Josef blir Yosef, Yusuf, Jonas blir Yunus.

Dock vill de flesta ha namn man har koppling till, om det så är kultur eller religion. Inget konstigt att man inte vill ha ett fornnordiskt namn som arab. Det som är viktigt är dock att undvika namn som inte låter bra på svenska, men det innebär inte att man måste välja bort alla namn bara för att folk inte är vana vid dem. Man har ju börjat acceptera svenskar som namnger sina barn amerikanska namn trots noll koppling dit, så det är nog dags att börja acceptera utländska som namnger sina barn med namn från deras kultur.

Håller dock med om att ts kommentarer om andra grupper var riktigt onödiga.
    Elias. Tack. Bra förslag. En familj jag känner där en har muslimska rötter döpte sin son till Elias. Fungerar bland muslimerna. Fungerar bland svenskarna. Men så ville de att deras barn skulle passa in.

Ett svenskt namn behöver ju inte var ett fornnordiskt namn (även om jag tycker att TS ska döpa sin son till Balle) men när det finns namn som fungerar i bägge traditionerna - varför vill man då med flit markera avstånd från det samhälle man lever i?
  • Flash Gordon
    miselda skrev 2021-06-08 16:07:57 följande:
    Så om du hör någon ropa Adam så tänker du att det är en muslim eller en svensk? Inget bra namn för oss iallfall.
    Eftersom vi befinner oss i Sverige så skulle jag automatiskt utgå från att Adam som det ropas på är svensk. Och det är ju lite av poängen. Namnet fungerar hos både svenskar och hos muslimer.

Men tolkar jag dig rätt i allt det du skriver så skulle det vara ett problem för dig om din son uppfattades som svensk.
    miselda skrev 2021-06-08 16:07:57 följande:
    Ehh okej.. har inte hört många som är muslim med det namnet. Kristna araber är det vanligt bland snarare trötta mig...
    Men i vilket fall som helst så känner jag en familj med delvis muslimsk bakgrund som döpt sin son till det.
  • Flash Gordon
    Anonym (Annica) skrev 2021-06-08 18:26:53 följande:
    Hasan, så klart, eftersom det var det du skrev var ett skotskt namn. Testa själv! 
    Att söka på FB är väldigt praktiskt när man vill ta reda på saker om namn. Jag jobbar i skolan, och får ibland telefonlistor med två vårdnadshavares namn, men vet inte om det är mans- eller kvinnonamn, och då brukar jag kolla på FB för att veta om det är mamma eller pappa som har mailat mig.
    Som jag har skrivit redan är det ett EFTERNAMN som är spritt i en liten del av Skottland
Svar på tråden Hasan - associerar till..?