Inlägg från: Anonym (Annica) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annica)

Hasan - associerar till..?

Jag tänker att det antagligen är Hassan, fast felstavat, men hade nog frågat hur det ska uttalas - ska det vara "hAsan" som rimmar på "brasan".
    Jag jobbar i skolan och har inte träffat några barn som heter Hassan, så hade nog tänkt på en vuxen muslimsk man.

Även om namnet finns i Bibeln eller i ev. i Skottland så tror jag att alla (även engelsktalande) ser det som ett typiskt muslimskt namn. 

• Anonym (Annica)
    miselda skrev 2021-06-07 21:39:06 följande:
    Jag blir bara ledsen över två saker. Att folk är rasistiska och skriver sårade kommentarer och att alla verkar helt bortse från att kanske namnet stavat med ett s och inte två, kunnat vara annat än islamiskt/muslimskt
    Du frågade om vad vi associerar till. De allra flesta svarade på precis det du frågade. Även om du har hört att det är ett skotskt namn (vet inte varför du vill att folk ska tro att ditt barn är skotskt, dock?) så verkar ingen annan ha hört det.

Jag har ett tips när det gäller namn är att söka på namnet på Facebook. Jag gjorde det, och fick upp (antagligen) muslimska män. Sedan sökte jag en gång till, och lade till edinburgh. Då fick jag upp massa folk som bodde i Edinburgh eller hade gått på universitetet där. Samtliga verkade ha muslimskt ursprung. Ingen hade något skotskt/engelskt efternamn.
  • Anonym (Annica)
    miselda skrev 2021-06-07 22:49:10 följande:
    Men vad sökte du på då? Hasan eller Hassan?
    Hasan, så klart, eftersom det var det du skrev var ett skotskt namn. Testa själv! 
    Att söka på FB är väldigt praktiskt när man vill ta reda på saker om namn. Jag jobbar i skolan, och får ibland telefonlistor med två vårdnadshavares namn, men vet inte om det är mans- eller kvinnonamn, och då brukar jag kolla på FB för att veta om det är mamma eller pappa som har mailat mig.
  • Anonym (Annica)
    mari123 skrev 2021-06-08 18:45:21 följande:
    Men kan du var säker på att "Hasan" är skotskt? Om ungen heter "Hasan" och pappan Anders, hur tänker du då?
    Det var ju TS som skrev att Hasan var skotskt. Jag trodde inte riktigt på det, men blev nyfiken och ville kolla, men det verkar som om TS hade fel.

(Och har varit på jobbet hela dagen, och läste ikapp från igår, och svarade på det hon frågade mig då - tänkte inte på att det hamnar flera sidor ifrån frågan, och att andra har skrivit samma sak innan. Sorry!)
  • Anonym (Annica)
    Flash Gordon skrev 2021-06-08 19:11:11 följande:
    Som jag har skrivit redan är det ett EFTERNAMN som är spritt i en liten del av Skottland
    Jag har varit på jobbet hela dagen, och läste ikapp från igår, och svarade på det hon frågade mig då - tänkte inte på att det hamnar flera sidor ifrån frågan, och att andra har skrivit massa bra saker emellan. Sorry!
    Kollade "Hassan" Edinburgh istället, och hittade faktiskt tre personer med engelska förnamn.
  • Anonym (Annica)
    miselda skrev 2021-06-08 19:12:35 följande:
    Men jag har inte facebook.
    Ok. Det går faktiskt ändå. Skriv bara " facebook hasan " i adressfältet eller på Google, så får du se en lista på en del av de som heter så, med foton.
Svar på tråden Hasan - associerar till..?