Inlägg från: Linnie |Visa alla inlägg
  • Linnie

    Hasan - associerar till..?

    miselda skrev 2021-06-07 20:08:01 följande:
    Därför att jag trodde det skulle vara vänligt folk här, Jag fick titta efter i addressfältet en extra gång för att se om det verkligen var ett familjeliv forum och inte något vit makt forum jag hamnat på. De kommenterar anonymt dessa rasister också. Ja egentligen har du rätt, varför skulle detta forum vara annorlunda.. Blir så trött på detta Rynkar på näsan
    Reagerar du på samma sätt när svenskar blir nedvärderade? Eller homosexuella, sjuka bidragstagare, kvinnor/män, funktionsvarierade, outbildade?

    Vill du att folk ska vara ärliga om vad de tycker om namnet eller hade du mer förväntat dej inlägg av typen "men å så gulligt!" "Å vad roligt och unikt med en så speciell stavning"?

    Du antydde ju själv att någon skulle vara idiot för att något med den personen påminde dej om hebreiska, det är väl det mest rasistiska jag läst i denna tråd.

    Jag ser ofta saker som jag är eller står för nedvärderas, jag går inte i taket för det. Det har ju knappast uttryckts några grovheter alls här i tråden. "Babbe" är det enda tveksamma (vet ej om det är rasistiskt, blatte är det ju ej, har många blattekompisar, babbe använder jag inte själv eftersom jag är tveksam, men antar att det ligger i nivå med svenne, typ?) efter mitt skummande genom tråden som jag kunnat se och ditt eget uttalande om dumma hebreisktalande förstås. 

    Angående Hasan. Med den stavningen hade jag tänkt Hasan (rimmar på trasan), ett smeknamn för någon som hasar med fötterna ungefär.
    Har ni arabiskt efternamn hade jag ju tänkt uttalet som Hassan.
    Har ni inte arabiskt utan skandinaviskt efternamn tycker jag att ni kan välja Assar istället. Fornnordiskt och påminner ju mycket om Hassan.
    Har ni arabiskt efternamn och måste ha ett arabiskt förnamn så finns det väl hur många arabiska killnamn som helst som är mycket finare och ovanligare. Tråkigt att se Mohamed och Ali hela tiden när det finns så många fina Arabiska pojknamn. Sami, Yasin (fast det låter extremt feminint), Jamal, Alim, Faris (lär ju i Australien uttalas som staden Paris på engelska) eller Idris.

    I Australien är det inte lika vanligt med invandring från arabiska länder som här så ska ni flytta dit råder jag er att dels tänka på hur uttalet kommer att vara där och sen att undvika de mest typiska arabiska namnen (Muhamed, Mustafa och liknande) eftersom folk riskerar att tro att ni är extrema i er religionsutövning, om ni har någon. De kan dessutom vara svåruttalade på engelska.
    Jag kan ju inte säga säkert men eftersom de inte är lika vana vid araber där down under så riskerar ju fördomarna att vara större. (Snarare fördomar om islam tänker jag på när jag tänker engelskspråkiga länder utanför Europa.)

    Lycka till i namndjungeln och grattis till barnet!
  • Linnie
    miselda skrev 2021-06-08 09:51:31 följande:
    Jag reagerar på svenskars smygrasism. Jag kallar det så eftersom det postas lite nedvärderande kommentarer anonymt. Till exempel "babbe" vilket inte är så väldigt trevligt. Den som hade något hebreiskt i sitt användarnamn gjorde ju först narr av min fråga och de är det jag menar är typiskt för dessa människor. 

    Men iallafall jag har bestämt mig, och det ska inte bli Hasan.
    Det kommer antingen bli Hassan eller något helt annat, så ni kan sluta vara taskiga och retas med hasan trasan, hasa som en häst, hasan kasan och allt dettta. För det namnet kommer inte bli aktuellt ändå.

    Skojar du när du föreslår ett fornnordiskt(!) namn? Aldrig i livet. De hade ju i så fall passat bra till de som är rasistiska i denna tråden. 

    Något sådant namn skulle jag aldrig få för mig, inte heller några typiskt svenska namn, eller danska eller finska eller norska. Absolut inte. 
    Men va..?! Så om någon är en dålig person mot dej så blir du lika dålig tillbaka. Så då är tom rasism okej?

    Har du kollat andra namntrådar? Man startar ju inte en tråd och frågar efter folks åsikter om du inte vill höra folks åsikter. Dessutom ska du väl ändå inte vika ner ditt val efter vad andra tycker? DU ger ditt barn ett namn som DU (och partnern) gillar.

    Du verkar leta fel.

    Jag skrev OM ni är araber så finns det så många andra fina namn.
    Men OM ni är skandinaver så passar ju det liknande Assar bra.

    Du skrev inte att du hade arabiska rötter, så hur ska jag kunna veta?

    Tycker du att arabisk kultur är "rasistisk" eller dålig?
    Om du inte anser det, varför skulle fornnordisk kultur vara det?
    Bara för att det finns vissa kriminella, amerikanska nazi mc-gäng som gjort kulturell appropriering av den skandinaviska kulturen. Du bor ju i Sverige och är säkerligen lika svensk som arabisk, så varför hatar du en kultur som fanns innan den kristna invasionen intog och tvingade folk att döpas eller halshuggas/kastas i fängelse?
  • Linnie

    Aydin, Rami och Adnan är ju också väldigt fina arabiska namn (vet inte om alla tre är just arabiska men de jag känt med dessa namn har varit kurder (de räknas inte som araber väl? Ber om ursäkt för min okunnighet..) eller kristna syrianer.

  • Linnie
    Anonym (allvar?) skrev 2021-06-08 15:13:24 följande:
    Blatte är/uppfattas som extremt rasistiskt, vilket du borde veta. Att det kan användas sinsemellan (jämför n-ordet) av vissa rasifierade i vissa sammanhang ändrar inte den saken.
    Ordet "babbe" har jag bara sett på flashback och aldrig ens hört uttalas så skulle aldrig använda det, men nu var det ju inte det ordet du tog upp.

    Blatte är väl ett helt "återtaget ord", det var från början nedsättande, men används nu blattar emellan och mellan svennar och blattar. Jämför med ordet bög, används bögar emellan och av ickebögar om bögar fast det från början var nedsättande. Men bögarna har återtagit det ordet och gjort det till ett allmänt vedertaget ord för homosexuella män.
    Blatte är väl på samma nivå som svenne eller lasse, eller ja, bög.

    Du kan inte ens jämföra det med n-ordet!
  • Linnie

    Men det kan ju hända att det är jag och mina blattepolare som har en "rå" jargong? Ingen av dem har uttryckt att det skulle vara rasistiskt.

  • Linnie
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-08 23:02:50 följande:
    Jämföra med n....r eller ne..er?
    Icke-svennar är per automatik någon form av blatte - lite så...
    Båda n-orden anses väl som lika fula? Fast kanske att den engelska (amerikanska) varianten är värre pga allt fruktansvärt som hänt i Sydafrika och USA, så tänker iaf jag.

    Vilka som avses med "blattar" är ju lite oklart. Så jag lägger in en personlig fundering som uppkommit i takt med att jag skriver. Kan det vara vissa sydeuropeer, turkar, kurder, iranier och araber? Inte latinos, asiater?
    Skulle aldrig använda ordet blatte heller bland personer jag inte känner. Pga att folk tolkar in så fel ibland. jag är en sån som blir uppriktigt ledsen över att bli kallad rasist. Som tur är händer det inte ofta och aldrig utanför forum.

    Men i denna tråd vågar man ju knappt spekulera utan att bli anklagad för att vara rasist (men forum är till för funderingar, spekulationer så jag gör det ändå) när det är det sista jag är. Men kommer alltid finnas folk som letar efter minsta möjliga kommentarer att gå i taket över och dessa människor mår oftast inte bra av det offerkofta-beteendet. Tänker just nu främst på Cissi Wallin som bråkat med folk/män i decennium och tolkat in precis vad som helst som kvinnoförtryck. hon har ju talat ut om hur dåligt hon egentligen mådde av det. Att bygga luftslott att bli rasande över är inte hälsosamt, även om hon visst "slogs" med all rätt ibland.
  • Linnie
    miselda skrev 2021-06-08 20:39:54 följande:
    Därför jag säger vad jag tycker och jag gömmer mig inte med anonym som du gör
    Du är ju också ny här. Anonym (allvar?) kanske har skrivit här i över tio år och detta forum är rätt litet så visst blir man mindre anonym då, just i familjelivs ankdamm. Många, inklusive mej själv skriver ofta väldigt personligt, avslöjar var i landet man bor, åsikter, ålder, familjeförhållanden osv, så har man skrivit här ett tag så är man mindre anonym.

    Jag tänkte först vara anonym men eftersom jag då redan läst att du klagade på anonyma användare även om du själv är anonym (nu när du är ny iaf) så tänkte jag att jag inte skulle vara det eftersom det är din tråd. 

    Jag svarar om du fortsätter att skriva, eller vill ha flera namnförslag. Men fick för mej att du inte ville skriva mer. Det bästa då är att bara sluta svara så självdör tråden även om vissa trådar lever vidare eftersom diskussionen lever vidare trots att trådstartaren lämnat. Inget av det är väl fel..

    Men detta blir mitt sista inlägg om jag inte blir citerad. Och som sagt, lycka till med namn och bebisen
  • Linnie
    Anonym (E) skrev 2021-06-09 09:11:19 följande:
    Är det bara autister som klarar av att peka ut antisemitiska inlägg?
    Jag har a-typisk autism. Tror jag varken är bättre eller sämre än andra på att se smygrasistiska inlägg? Snarare lite sämre isåfall..

    Har du något emot autister eller andra med funktionsvariationer? Har mina inlägg varit sämre än andras eller hur kommer det sej att du tycker att autister är.. ja vad du nu tycker?
  • Linnie
    Anonym (E) skrev 2021-06-09 13:57:10 följande:
    Nu skrev du nog till fel människa.
    Åh, ja givetvis gjorde jag det!
     Det var ju inlägget du citerade innan (tror jag?) som ts skrev om ifall alla är autister som ser smygrasism bland antisemitiska inlägg eller något sådant jag skulle citerat.
    Ber om ursäkt, borde kollat noggrannare..
  • Linnie
    Anonym (E) skrev 2021-06-09 08:06:14 följande:
    Ordet blatte är fortfarande väldigt nedsättande så man kan säkert använda det med sina närmaste invandrarvänner om de är ok med det, men absolut inte i generella sammanhang.
    Nej, självklart använder jag inte ordet ens bland bekanta, endast nära vänner. Inte särskilt ofta, mer som; "Den där blattelivsen i Kista (istället för "den där affären som importerar matvaror från Mellanöstern" som är så mycket längre) har så stort utbud av halva, så jag går alltid förbi där och köper med en burk hem när jag är i Kista."
    Eller om jag berättar om någon och kompisen frågar om han är svenne, då kan jag säga "nej, han är blatte, men ej säker på varifrån han kommer".

    Det är inte ofta ordet kommer ur min mun ändå, men det har hänt. 
    Då kan jag tycka att "invandrare" känns mer fördomsfullt att säga att någon är (väldigt personlig uppfattning kanske?), när den personen kanske är född i Sverige, eller kom hit som ung och då är det ju personens föräldrar som är invandrare. Att liksom förutsätta att någon är invandrare bara för att hen har ett visst utseende.
    Det försöker jag undvika att säga till någon om det är en ny person jag träffar. Brukar alltid utgå från att personen är svensk eftersom denne bor här och lever sitt liv här men kan fråga om föräldrarna är invandrare.

    Vad hände med ts?
    Var väldigt längesedan jag mötte en ts här som var så... knepig? Glashuskastare?
  • Linnie
    Anonym (Fler) skrev 2021-07-12 19:55:41 följande:
    Gör inte alla folkslag det?
    Det tror jag med Alla folkslag gillar det, men inte exakt alla individer av ett folkslag (då är det oftast pga extremt religiösa uppfattningar som talar emot att ha roligt.)

    Även i superreligiösa länder som Saudi så dansas det (även om könen delas upp på bröllop och liknande).
    Landets "elit" festar så gärna på andra länders ambassader.

    Lydiga iranier (i Iran) dansar och dricker alkohol där staten inte ser. Vilket ofta gör att de med pengar kan roa sej betydligt mer än folk utan pengar. De som har råd att fixa lokaler eller har ett stort hem, har kontakter för mutor av polis, "kommer från en bra familj" om festandet leder till rättegång etc.
    Tyvärr kan inte iranier i vissa sämre delar i södra Tehran bara köra igång en bergsprängare och dansa till på gatan, det hade kunnat leda till fängelse oavsett ålder på dansarna.

    Även i länder där man försöker tvinga befolkningen att bli extremreligiösa och lagstifta mot "dekadens" kan man aldrig lyckas med detta helt, som tur är. Ger hopp för mänskligheten!
  • Linnie
    Anonym (E) skrev 2021-08-12 18:25:29 följande:
    Kom det nåt svar på det här eller??

    Jag har förresten både en "Tors hammare" (eller Mjölner som den egentligen heter) och ett vargkors, berätta gärna vad det är för fel på mig och alla andra som har det?
    Jag skriver inte detta som svar på ditt inlägg, snarare att ditt inlägg inspirerade mej att skriva detta. Du får jättegärna skriva något inlägg om ämnet. Jag är inte speciellt kunnig och mycket av det jag framför är väl egentligen mycket teorier och en del sanning..

    Precis.
    Tors hammare Mjölner är ju en symbol för gammal fornnordisk kultur, den hedniska tron som fanns bland folket här uppe i Skandinavien innan den kristna invasionen "anföll".
    Det artade ju sej olika i olika byar, men oftast tvingades folket att döpa sej eller hamna i fängelse/bli utfrusna ur samhället, eller i värsta fall dö.

    Därför har man hittat några fynd i arkeologiska utgrävningar (minns ej namnet på en särskild jag tänker på från Birka) som föreställer kors men med lite fornnordiska symboler. Vilket jag tänker betyder att alla inte var så glada över det kristna intåget.

    Jag vet ju inte, men har i hela mitt liv fått höra att skandinaverna accepterade kristendomen utan att göra motstånd. Men hur lätt hade det varit att organisera ett landsomfattande gräsrotsmotstånd på den tiden? Och när man hotades med döden eller fängelse?

    Det heter i alla historie och religionsböcker att de Asatroende blev typ glada över att kristnas eftersom himlen var en bättre belöning än Hels rike.
    Jag är väldigt tveksam till att alla var glada över den nya tron. Hade de dessutom vetat att kyrkan skulle ha ett massivt grepp om samhället i flera hundra år hade nog större motstånd skett.
    Eller skedde stora motstånd mot kristnandet, men inget som skrevs ner eller som senare mörkades?
    Vad skulle folk tycka i dagens Saudi om en mer fördelaktig religion än Sunniislam gjorde sitt intåg och folk hotades med att konvertera eller fängslas/dö? Många skulle nog jubla, men bland de bestämmande och de konservativa skulle det inte tas emot bra.

    Anledningen till att kristendomen och islam är så stora är ju inte pga att det är "sanna läror" som folk efter hand upptäckt, utan för att de genom historiens gång haft effektiva vålds-och hotmetoder för att överta hela folkslag och länder.

    Perserna var ju zoroastriker innan islam invaderade. Endast i några få avlägsna bergsbyar praktiseras zoroastrism i Iran fortfarande 
Svar på tråden Hasan - associerar till..?