• Mon 7 Jun 2021 11:53
    1732 visningar
    6 svar
    6
    1732

    Sambo ljuger och kommer inte vidare i livet

    Min sambo är 23 år gammal och jobbar inom restaurangbranschen med att servera och stå i kassa. Han har tagit fyra sabbatsår för att göra detta. Absolut inget fel med det, vissa pluggar aldrig universitet och andra börjar senare. Saken är dock den att han själv vill börja plugga.

    Han har skrivit HP 2 gånger. Båda gånger med ett resultat på 0,4. Denna gången hade han pluggat (Sa han i alla fall) men fick ändå samma resultat som för 4 år sedan när han inte hade pluggat alls.

    Förra våren läste han en kurs på 30 hp. Han sa att han hade fått B på kursen och det gjorde mig glad och stolt. Kändes som han fick ett driv när han läste något han var intresserad av och därmed ett bra resultat. På hans antagningssida för hösten kunde jag dock se att han hade fått underkänt på alla delmoment och hela kursen. Känns väldigt tråkigt och sårande att han ljuger för mig. 

    Till saken hör att jag alltid erbjuder mig att hjälpa till med plugg till högskoleprovet eller med studierna när han läste kursen. Men han vill inte ha hjälp. Jag läser själv ett kandidatprogram och är nu klar med första året. Hade bra betyg från gymnasiet och har fått högsta betyg under årets alla kurser. Tänker därför att jag hade kunnat vara till hjälp med svårt när han inte vill.

    Alla andra vi känner i vår ålder har börjat plugga och vissa är klara. Nu har jag två år kvar och då han inte kommer komma in på sina sökta utbildningar i höst får han vänta ytterligare en tid. Han hade förstås kunnat göra HP varje tillfälle som getts sedan studenten men har alltså enbart gjort det 2 av 9 tillfällen. Han har inte heller pluggat upp sina låga betyg från gymnasiet trots att tid funnits. Hade han tagit tag i detta direkt efter studenten kunde han i princip ha haft en examen nu.

    Hans slarvighet spiller också ut på hushållsuppgifterna och på att han har blivit överviktig under senaste åren (nu har han dock tagit tag i detta och är på väg ner). Han är rolig, snäll, omtänksam och en underbar pojkvän på alla andra sätt. Och jag älskar honom förstås och vill hjälpa. Men vad hade ni gjort; lagt tid och energi på att hjälpa honom och acceptera att allt jag längtar efter efter examen som bostadsrätt, bröllop och barn blir uppskjutet några år eller lämna då vår drivkraft är så pass olika?

  • Svar på tråden Sambo ljuger och kommer inte vidare i livet
  • Anonym (H)
    Mon 7 Jun 2021 11:59
    #1

    Som jag förstår det så jobbar han? Vad är då problemet med att köpa lägenhet eller skaffa barn framöver? Om han hade legat på sofflocket istället för att plugga så hade jag förstått dig men han HAR ju jobb.

    Att han ljuger är såklart inte ok, men är det han som vill plugga egentligen eller försöker han egentligen bara för att du förväntar dig det?

  • Anonym (Herre­gud)
    Mon 7 Jun 2021 12:03
    #2

    Men herregud, han jobbar och vill uppenbarligen inte plugga. Troligtvis säger han så för att du förväntar dig det. Låt han jobba och du får fortsätta plugga, vad är problemet?

  • Anonym (Låt det vara)
    Mon 7 Jun 2021 12:11
    #3

    Det jag läser in i din trådstart är att du vill att han ska plugga vidare, och han vågar kanske inte säga att han inte är lika intresserad (ävne om han har ett visst intresse). Han kanske inte vågar berätta att han trivs med livet så som det är? Och skäms över att han inte lyckades med den där kursen, när det går så bra för dig. Det kan finnas en outtalad press när man har olika visioner som ni verkar ha. Han har ett jobb han trivs med, och skulle det vara så att han vill plugga vidare så kan man även göra det efter bostadsrätt, bröllop och barn. Allt måste inte göras i en specifik ordning :)

    Sedan måste jag nämna att om han tackar nej till hjälp så måste du respektera detta. Låt honom göra sitt, i sin takt.

  • Anonym (Punkt­)
    Mon 7 Jun 2021 12:22
    #4

    Jag förstår precis vad du menar och hur du känner. Jag var i ett liknande förhållande för några år sedan, jag valde faktiskt att avsluta pga bristen av drivkraft. Ok fine att vissa kanske ?nöjer? sig med första bästa jobb, men har man minsta driv så vill man komma vidare i livet. Jag tror helt enkelt inte att det är möjligt för en driven och ambitiös person att ha en långvarig relation med en person som helt saknar det. Kontrasten blir för stor.

    För mig är det helt klart en dealbreaker att sakna ambitioner och drivkraft. Bättre att göra slut faktiskt, trots de bra sidorna han har så är det omöjligt för honom att kompensera upp och vara tillräcklig.

  • Anonym (Nja)
    Mon 7 Jun 2021 12:24
    #5

    Det är skillnad på att vilja och att förmå!

    Det låter som att din pojkvän faktiskt inte klarar skola och studier och att han kanske vill, men att det inte "bara" är att göra det för honom.

    Att inte lyckas med studier är säkert känsligt, men jag reagerar också på att han inte står för detta, utan ljuger.

    Att få underkänt på alla delmoment och att faktiskt få såpass lågt som 0,4 på högskoleprovet tyder ju på att detta inte är hans starka sida.

  • Nutid
    Mon 7 Jun 2021 12:41
    #6
    Eemmaaa98 skrev 2021-06-07 11:53:16 följande:

    Min sambo är 23 år gammal och jobbar inom restaurangbranschen med att servera och stå i kassa. Han har tagit fyra sabbatsår för att göra detta. Absolut inget fel med det, vissa pluggar aldrig universitet och andra börjar senare. Saken är dock den att han själv vill börja plugga.

    Han har skrivit HP 2 gånger. Båda gånger med ett resultat på 0,4. Denna gången hade han pluggat (Sa han i alla fall) men fick ändå samma resultat som för 4 år sedan när han inte hade pluggat alls.

    Förra våren läste han en kurs på 30 hp. Han sa att han hade fått B på kursen och det gjorde mig glad och stolt. Kändes som han fick ett driv när han läste något han var intresserad av och därmed ett bra resultat. På hans antagningssida för hösten kunde jag dock se att han hade fått underkänt på alla delmoment och hela kursen. Känns väldigt tråkigt och sårande att han ljuger för mig. 

    Till saken hör att jag alltid erbjuder mig att hjälpa till med plugg till högskoleprovet eller med studierna när han läste kursen. Men han vill inte ha hjälp. Jag läser själv ett kandidatprogram och är nu klar med första året. Hade bra betyg från gymnasiet och har fått högsta betyg under årets alla kurser. Tänker därför att jag hade kunnat vara till hjälp med svårt när han inte vill.

    Alla andra vi känner i vår ålder har börjat plugga och vissa är klara. Nu har jag två år kvar och då han inte kommer komma in på sina sökta utbildningar i höst får han vänta ytterligare en tid. Han hade förstås kunnat göra HP varje tillfälle som getts sedan studenten men har alltså enbart gjort det 2 av 9 tillfällen. Han har inte heller pluggat upp sina låga betyg från gymnasiet trots att tid funnits. Hade han tagit tag i detta direkt efter studenten kunde han i princip ha haft en examen nu.

    Hans slarvighet spiller också ut på hushållsuppgifterna och på att han har blivit överviktig under senaste åren (nu har han dock tagit tag i detta och är på väg ner). Han är rolig, snäll, omtänksam och en underbar pojkvän på alla andra sätt. Och jag älskar honom förstås och vill hjälpa. Men vad hade ni gjort; lagt tid och energi på att hjälpa honom och acceptera att allt jag längtar efter efter examen som bostadsrätt, bröllop och barn blir uppskjutet några år eller lämna då vår drivkraft är så pass olika?


    Det är bara att inse att han inte är något ämne för att plugga vidare.
    Antingen låtas han vilja plugga vidare för att han tror att du vill eller så lurar han sig själv. Troligen kommer det inte att går bra om han försöker.

    Det bästa vore om du frågar honom om han verkligen vill studera.

    Det finns många andra sätt att utveckla sig på än högskolestudier och det är dumt att låtsas drömma om något, när man istället kan ha mål som man brinner för.

    Jag har gått 5 år på högskola men skulle inte ha det minsta problem med att dejta nån som inte avslutat gymnasiet, det handlar ju inte om avklarade studier utan om engagemang och utveckling.
Svar på tråden Sambo ljuger och kommer inte vidare i livet