• Anonym (Ts)

Föra över pappans alla föräldradagar?

Vårt barn föds om några månader och funderar på det här med föräldrapenning. Vi kommer få 50/50 fördelade automatiskt va?

Han kommer ge mig alla sina dagar (de som inte är låsta alltså), gör man detta innan barnet föds eller går det bara efter barnet är född? Förs de över snabbt eller är det en krånglig process?

Aldrig gjort detta innan så vill veta för att inte bli stressad när det är dags.

• Svar på tråden Föra över pappans alla föräldradagar?
  • LaFontaine

Vi förde över dem pö om pö. Det är en mycket snabb process som görs med några knapptryckningar på försäkringskassans hemsida. 

• Anonym (Alice)

Brace yourself för alla hjärndöda kommentarer som kommer att trilla in nu haha. Det går att göra när som och tar bara en minut. Han behovet behålla 90st och resten kan du ta om ni vill. Smidigt, snabbt, enkelt och när som helst :) grattis till bebis!

• Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2021-06-07 14:28:56 följande:

Varför vill han inte ta hand om sitt barn?

Varför skulle jag ens lämna min bebis, förstöra amningen och anknytningen efter 9 månader i MIN mage för att gå och jobba? Fint om det funkar för andra men inget jag kommer göra, vill ta tillvara på alla dagar jag kan få med barnet.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Alice) skrev 2021-06-07 14:45:44 följande:

Brace yourself för alla hjärndöda kommentarer som kommer att trilla in nu haha. Det går att göra när som och tar bara en minut. Han behovet behålla 90st och resten kan du ta om ni vill. Smidigt, snabbt, enkelt och när som helst :) grattis till bebis!

Förstår inte ens varför andra ska lägga sig i..

Men tur att det går snabbt, så slipper jag fundera på det i förväg. Och tack!
  • Tow2Mater
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-07 14:49:40 följande:
    Varför skulle jag ens lämna min bebis, förstöra amningen och anknytningen efter 9 månader i MIN mage för att gå och jobba? Fint om det funkar för andra men inget jag kommer göra, vill ta tillvara på alla dagar jag kan få med barnet.
    Ah, han anses (av dig) inte som en likvärdig förälder, inte lika viktig för barnet. Bara undrade.
  • Anonym (H)

Det går snabbt via mina sidor på försäkringskassan.

Kanske behöver han inte föra över allt på en gång ifall ni skulle hamna i ett läge med separation?

Hans dagar går även att föra tillbaka till honom igen. Så ändrar ni efter att ha flyttat dagarna så är det bara att flytta tillbaka dem

• LaFontaine
    Anonym (Alice) skrev 2021-06-07 14:45:44 följande:

Hur man än gör, gör man fel. 

Först har folk blivit upprörda över att min sambo inte tog ut fler dagar än de som var hans. Sen har folk blivit upprörda över att han var hemma i två år med första barnet (det var ju synd om honom) utan att ta ut en enda dag, förutom hans 90 dagar. Sen har folk varit upprörda över att jag tagit ut f-dagar. Eftersom han har råd att vara hemma utan dagar, borde han så klart försörjt mig under tiden. 
  • Anonym (Fördomar)

Till er med hjärndöda kommentarer: världen är inte svart-vit, ni vet inte allt om andras liv och ni har inte med det att göra heller.

När vi fick barn förde pappan över alla sina dagar utom de 90 låsta, guess what? Han var ändå hemma med mig och bebis hela första året, och dessutom en period på mer än ett halvår nåt år senare också.

Sluta döm andra utifrån er egen trångsynthet!

Svar på tråden Föra över pappans alla föräldradagar?