• Tue 8 Jun 2021 23:29
    2646 visningar
    31 svar
    31
    2646

    Vilket tjej namn?

    Isabella kommer att vara tilltalsnamnet, men vilket av dessa 3 låter finast?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket tjej namn?
  • Wed 9 Jun 2021 09:22
    #2

    Jo såklart :) Isabella är namnet vi har fastnat för och vill att ska vara tilltalsnamnet. Anledningen att de kanske blir andra namnet även om de är tilltalsnamnet är att vi får de liksom inte att låta bra när vi har de som första namn, eller vi kanske inbillar oss bara haha :)

    Vi har även bestämt att namnen ska vara sånna som inte finns i våran släkt.

  • Wed 9 Jun 2021 12:15
    #7

    Tack för alla komentarer!

  • Wed 9 Jun 2021 12:18
    #8
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-09 11:57:11 följande:

    Väljer Elsa IsabellE! Med e på slutet. Mycket finare!


    Tycker också Isabelle är fint, men då blir "problemet" att finnarna uttalar namnet IsabellE och svenskarna/norskarna IsabelL, därför tänkte vi att alla ska utttala på samma sätt, dvs IsabellA :) (Jag och sambon är finnar/norskar plus att ca hälften av släkten bor i sverige)
  • Wed 9 Jun 2021 12:33
    #10

    Isabell kanske funkar, får höra med min sambo om "finnarna klarar av att uttala det så" :D :)

    Jag föreslog först Ellie men sambon tycker de är "för trendigt" (?) Så Elli tyckte han är finare/bättre. Jag gillar Elsa nu ganska mycket faktsikt, även om jag först tänkte lite njae.. men Elsa är fint. Enni däremot känns "bara" okej, vet inte varför, men sambon gillar de.

  • Thu 10 Jun 2021 10:05
    #14
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2021-06-10 03:40:12 följande:

    Sätt mellannamnet i mitten, annas får hon oändliga problem utomlands i framtiden.


    Hur menar du nu?
  • Fri 11 Jun 2021 01:10
    #18
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2021-06-11 00:47:46 följande:

    Fenomenet "tilltalsnamn" existerar inte i de flesta länder. Så det namn som kommer först är det namn som blir ditt förnamn. Jag bor utomlands och blir dagligen kallad för min pappas namn. 

    I början rättade jag, "vell in sveden you see" men nu orkar jag inte längre. Får bara acceptera det ofrivilliga namnbytet. 

    Så gör ungen en tjänst och sätt förnamnet först. 


    Jaha du menar så, kan ju va bra att tänka på :)
  • Fri 11 Jun 2021 01:11
    #19
    MallaL skrev 2021-06-10 11:38:09 följande:

    Sätt tilltalsnamnet först! Mycket enklare om man tänker sig att se sig om i världen, i många länder är första namnet automatiskt tilltalsnamnet.

    Jag har varit tvungen att kalla mig för mitt fula förstanamn när jag rest in till usa, nu har jag bytt så tilltalsnamnet står först, så skönt! Slipper också bli uppropad med fel namn hos läkare etc.

    Isabella Elsa fungerar utmärkt!


    Det kanske inte låter så dumt ändå. :)
  • Fri 11 Jun 2021 10:56
    #21
    Anonym (Ehe ehe) skrev 2021-06-11 03:57:57 följande:

    Hade valt Enni som förnamn. Eller ja det ska vår dotter heta. Det är ju inte så vanligt för svenskar men vanligare för oss.

    Måste man välja mellan Isabelle och Isabella är det sista snyggare, mer feminint. Om jag är brutalt ärlig tycker jag att båda dessa namn är lite B alltså. Lite 90-tals blondin solariebrud. Kanske off topic.

    Skulle du dessutom välja Elsa eller Ellie till skulle det blir för mycket ?-ell? för min smak i kombination med det namn ni valt som tilltalsnamn. Elli skulle nästan kunna vara ett smeknamn på Isabella så blir lite kaka på kaka som om ni döpt barnet till *sanna susanna* eller *anna Johanna* om du du förstår hur jag menar. Elsa är ju ett klassiskt namn som funkar.

    Men som sagt Enni är helt klart snyggaste namnet där enligt mig.


    Tack för din komentar :)

    Ja kan tänka mig att Isabella vart/är ett vanligt namn i Sverige , men inte här i finland som vi bor i , vilket är ett plus för oss, finns inte många registrerade .Vi vill inte ge något namn som "alla ger just nu" och själva namnet är jätte fint enligt oss :) Enni var ett namn sambon föreslog, jag har aldrig hört om de förut, men helt okej.
  • Fri 11 Jun 2021 14:27
    #23
    Xenia skrev 2021-06-11 13:52:45 följande:

    Det är ingen risk att folk skulle säga "Isapella" då? 

    Nej, det var väl förr i tiden som finnar inte kunde säga B. Nu lär sig ju alla engelska och kan därför alla ljud som ingår i engelskan.

    Enni Isabella flyter bäst. Men hur ofta säger man bägge namnen tillsammans? Så Isabella Enni kan vara enklast om ni tänker att hon kommer att bosätta sig utomlands en dag.

    Själv är jag mest förtjust i den spanska varianten Isabel. Med ett 4-stavigt namn som Isabella kommer hon antagligen att få ett smeknamn, som Isa, Bella, Issie? Har ni funderat på det?


    Haha, jo rå, finnarna kan säga B ;)

    Vi kommer bara kalla henne Isabella, inte hela namnet :)

    Så ja, de behöver ju inte låta "smooth" men båda namnen. Och bor vi kvar i Finland så blir nog smeknamnet här Bella. När vi bodde i sverige minns jag att en hade Issa som smeknamn, men inte hört de här.
  • Fri 11 Jun 2021 15:19
    #25
    Anonym (Ehe ehe) skrev 2021-06-11 15:13:02 följande:

    ja nej menar att enni är vanligast för oss finländare och inte alls vanligt i Sverige. Tycker det är såå gulligt. Hade du inte hört det innan ? Tycker var inte varannan finländsk unge heter Enni. Tänk skådisen Enni Borgström till exempel om du minns serien Laura man följde som yngre


    Jag har väll blivit lite för "sverige-finne" , flyttade tillbaka förra sommaren till finland :D :) Så kanske därför Enni var mer "vanligt" för min sambo än för mig (han bodde bara ca 3 år i sverige) . "Essi" heter iaf 2 av grann ungarna, båda under 6 år, Enni har jag inte stött på, än iaf. :)
  • Mon 14 Jun 2021 08:48
    #27
    Anonym (i) skrev 2021-06-14 06:41:22 följande:

    Elli är ju fint, men jag tänker bara "Elli Isabelli". Som andra sagt så blir det för mycket Ell, så jag röstade på Enni. Hade aldrig hört det förr. Fint!

    Varken Isabel eller Isabella gillar jag nåt vidare däremot, men det är ju inte jag som ska ha barn...

    Tycker, du ts kan strunta i om tilltalsnamnet kommer som namn nr 2. Tycker det är fint att ha ett annat namn först om det klingar bättre. Ett kortare namn ser ju snyggast ut att ha först.

    OM nu ungen skulle vilja flytta till ett land där det första namnet automatiskt blir tilltalsnamnet så är det väl bara för henne att ändra följden då, som vuxen. Att en hel barndom gå och ha en mindre vacker namnföljd för att barnet KANSKE får för sig att flytta utomlands verkar bara dumt. 


    Tack för din komentar! :)
  • Wed 9 Mar 2022 23:24
    #29
    -1

    Om nu någon är intresserad av att veta vad det blev, så blev de inget av dom!

    Nej till Elli för att vi fick veta att ens släktings hund heter så.

    Nej till Elsa för att jag fick veta att de är ett trend namn från Frozen (haha nej jag visste inte de, har fått höra en del komentarer angående denna ovishet ;) )

    Enni tänkte jag okej då, men när hon föddes tänkte jag direkt hon är verkligen ingen Enni.

    Det blev Elisa Isabella! :)

  • Thu 10 Mar 2022 00:35
    #31
    Xenia skrev 2022-03-10 00:21:03 följande:

    Grattis! Elisa Isabella blev det alltså. Vackra namn bägge två.

    Kul med någon som berättar hur det blev, oftast återkommer inte TS.


    Tack så jätte mycket! :)
Svar på tråden Vilket tjej namn?