Aamon skrev 2021-06-09 09:27:55 följande:
Har tackat nej till kub då det enbart är sannolikhet och inte säger något om just mitt barn.
Exempel
En ung tjej jag känner fick 1/20000 som risk för Downs syndrom (lägsta risken) och födde ett barn med Downs syndrom.
En annan kompis fick risk 1/2 ( högsta risken) för Downs syndrom och födde ett barn utan Downs syndrom.
Finns så mycket som kan vara "fel" på ett barn som inte går att testa för också, och vad är egentligen livskvalitet? Min åsikt är att man får göra kub om man vill, men att man bör ha läst på vad det är och bestämt sig innan angående vad man vill höra med resultatet.
Min son visade sig ha hydrocefalus (drabbar ca 0,66 av 1000 födda). I många andra länder erbjuder man abort av barn med hydrocefalus. Min son mår nu bra och fungerar som alla andra i hans ålder. Tänk om han inte funnits.
Får jag fråga hur gammal du var när du väntade din son? Med tanke på att du inte valde kub mena jag. Jag håller med dej om att alla gör som dom vill och jag personligen har jättesvårt att bestämma mig just pga anledningarna du tog upp, att det är ingen garanti oavsett vad testet visar... Men samtidigt är jag nojig eftersom jag är 33.. Närmare 35 än 30 Lixom.
Kände inte alls något behov med mina två andra barn då jag va yngre. Vet att det även är unga mammor som föder barn med kromosomavvikelser men dom trycker ju mycket om den höga risken då man blivit äldre..
Min barnmorska sa till mig då jag uttryckte min velighet i denna fråga att jag skulle svara mig själv på frågan "vad gör jag om testet visar högrisk" för om jag ändå inte kommer vilja göra abort så tyckte hon att det var meningslöst att göra testet. Jag förstår vad hon menar. Men även den frågan är ju super svår! Vet inte om jag klarar av att göra en abort så pass sent.. Och jag vet inte om jag tycker att man ska välja bort ett barn pga sånt..
Det enda jag tänker är, skulle mina två andra barn lida av att ha ett syskon med kromosomavvikelser? Klarar man av att ta hand om ett barn med det?
Jag dömer inte andras beslut. Men jag tycker det är super svårt att själv bestämma mig därför jag gärna vill ha så många åsikter, erfarenheter på detta som möjligt.