Jag har en liknande mamma. Är idag 34 och har en väldigt knepig relation till henne, även om jag kommit till ganska många insikter om hennes beteende och hur hon varit tidigare under min barndom.
Min mamma blev sjukskriven för utmattningsdepression när jag och min bror var 10 och 12. Denna tid fick jag och min bror (eller mest jag då, för jag var äldst) ta ett väldigt stort ansvar hemma för mamma kunde ligga och grina i sängen i tre veckor och struntade i att laga mat, handla, tvätta, städa osv. Under sjukskrivningen så drog hon även på sig skulder under några år, plötsligt låg hon efter med hyror och det hela blev rätt stökigt. Som tur är fanns min pappa där som en stabil punkt och jag och min bror började bo mer hemma hos honom, typ två veckor hos honom och en vecka hos mamma.
När hon tog sig ur depressionen så skulle hon "satsa på sig själv" och valde kort därefter att flytta till en annan stad med en man som varken jag eller min bror träffat. Hon hade fått jobb där och var dessutom nykär. Man kan kort säga att hon bara drog och lämnade oss. Vi bodde hos pappa på heltid sen dess. Hon ringde ibland men pratade mest om sig själv och frågade sällan om hur det var med mig. Så fort jag skulle börja berätta något så avbröt hon eller drog en parallell till sig själv och började prata om sitt igen. Periodvis hade jag svårt att ha kontakt med henne, särskilt när jag var sisådär 15-16. När jag gick gymnasiet hade vi extremt sporadisk kontakt eftersom jag kände att jag hade fullt upp med mitt, skola, kompisar, kärlek, hålla på att bli vuxen osv.
När jag var typ 23, bodde i egen lägenhet, pluggade, hade ett extrajobb där jag var omtyckt, så började hon höra av sig igen mer frekvent. Men det var liksom samma sak igen, hon pratade bara om sig själv, frågade aldrig någonting om mitt liv. Hon kunde ringa och fråga typ "Hej hur är det?" och sen innan jag ens hunnit börja svara på frågan så avbröt hon och började prata om sitt. Det blev så tydligt att hon inte var intresserad av mig eller mitt liv, det blev någon slags konstig envägskommunikation där jag mest skulle låna ut mitt öra åt henne. Hon var i min hemstad ibland i jobbet men hade aldrig tid att hälsa på.
Efter 1-2 år så fick jag nog och sa att jag behövde en paus från henne. Hon blev jätteledsen och förstod inte varför jag sa så. Men jag kände bara att jag blev ledsen varje gång hon hörde av sig, eller varje gång jag försökte höra av mig för att berätta om saker, både roliga och mindre roliga, och hon bara tog över samtalet och verkligen INTE lyssnade på mig eller vad jag hade att säga.
När jag var 30 så började hon höra av sig igen och vi har haft någon slags halvdan relation sen dess. Men jag försöker hålla henne på armlängds avstånd eftersom jag inte är redo att släppa in henne fullt ut i mitt liv igen. Jag har haft det bra utan henne. Skillnaden när jag var 30 jämfört med när jag var 23 var att jag blivit lite mer vuxen, lärt känna mig själv lite mer, och kommit till en punkt där jag kanske överlag hade mer självrespekt. Jag insåg att jag har en massa fina människor omkring mig som bryr sig om mig, för att jag är jag, och som förutom min pappa lite blivit min "extrafamilj". Och det var måttstocken som min mamma behövde leva upp till.
Hon har fortfarande inte bättrat sig men jag har blivit bättre på att avsluta samtal om hon börjar mala på om sig själv utan att ställa frågor om mig, då kan jag säga "oj nu har du pratat om dig själv i 45 minuter, jag har lite att stå i" och liksom runda av. Ibland skickar hon presenter när jag fyller år men det är alltid konstiga presenter, som att hon inte känner mig. Tills jag nyligen insåg att "men gud, hon känner ju faktiskt inte mig, och har aldrig varit intresserad av att lära känna mig heller". Hon missade heela min tonårstid, hela mitt unga vuxna liv, hon har ingen aning om vem jag är som person, vad jag gillar, vad jag inte gillar, för hon har aldrig visat ett intresse för det. Men nu är det som att hon låtsas att hon gör det. Hon kan t.ex. lägga upp en bild på ett paket på facebook och skriva "födelsedagspresent till min fina dotter!" och så får hon hundra likes. Men det är liksom fejk på något sätt.
Jag tror att min mamma är en väldigt självcentrerad person, kanske med drag av narcissism. I mitt liv är hon lite som en avlägsen bekant som inte står mig särskilt nära. Jag tror inte riktigt hon förstår att hon liksom valde bort mig redan när jag var barn, och har varit en jävligt crappy mamma, hon tog sitt förtroendekapital och spolade ner det i toastolen, och då kan man inte komma tjugo år senare och låtsas som att allt är fine and dandy. Eller förvänta sig att jag typ står till förfogande och ska sitta där och höra henne prata om sig själv i all oändlighet utan att få frågor om mitt liv. Jag hade inte tolererat att en vän behandlade mig så så varför skulle jag acceptera att hon gör så?
Hon har aldrig, ALDRIG, tagit upp att hon flyttade ifrån mig och min bror, hon har aldrig bett om ursäkt för någonting eller ens sagt rakt ut att hon försöker reparera vår relation, eller ens vad hon önskar att vår relation skulle kunna vara. Snarare så låtsas hon att allt det aldrig hänt. Det kanske är någon slags självförnekelse eller så skäms hon, men för mig blir det bara konstigt.