• Wed 9 Jun 2021 17:05
    602 visningar
    6 svar
    -1
    6
    602

    Gravid och sjukskrivning ? Pgr av covid

    Hej på er

    Jag tänkte nu att jag frågar er

    I vecka 20 ska man bli sjukskriven om man inte kan jobba hemifrån,eftersom man kan bli smittad om man är på ett arbete och nära människor som kan ha covid.

    Men nu fick jag höra från några på jobbet att man kan jobba fast man gått över vecka 20?

    Jag känner att jag inte vill då jag är orolig för viruset men hur funkar det för er ?

  • Svar på tråden Gravid och sjukskrivning ? Pgr av covid
  • S23
    Wed 9 Jun 2021 17:12
    #1

    Efter vecka 20 kan den som bedöms arbeta i en miljö där risk för att bli smittad av Corona finns bli avstängd från arbetet.

    Detta är helt och hållet arbetsgivarens beslut. Man har uppifrån inte satt några tydliga regler kring vad som räknas vara en ?risk?. Så. På vissa arbetsplatser blir man avstängd om man inte kan arbeta hemifrån trots att man på arbetet endast träffar en person om dagen.

    Samtidigt finns det gravida inom exempelvis barnomsorg och handel som inte blir avstängda eftersom deras arbetsgivare anser att risk för smitta inte finns om arbetstagaren använder skyddsutrustning.

    Om du blir avstängd går du på gravpenning, du är alltså inte sjukskriven.

    Har din arbetsgivare inte gjort någon arbetsmiljöutredning ännu? Det är de skyldiga till så fort du informerat om graviditeten.

    Är det sedan så att du har ångest över att arbeta pga covid så kan du kanske bli sjukskriven av läkare pga ditt psykiska tillstånd

  • Wed 9 Jun 2021 18:33
    #2

    Kan inte gravida vaccineras ännu?

  • Wed 9 Jun 2021 18:42
    #3

    Jag är inte i vecka 20 ännu, jag fick veta av barnmorskan att man blir sjukskriven och får betalt för att man är sjukskriven då det räknas som farligt att bli utsatt för covid vid vecka 20. Men hör att alla säger olika så börjar undra

  • Wed 9 Jun 2021 18:42
    #4

    Jag har valt att inte vaccinera mig när jag är gravid då jag känner att jag inte vet tillräckligt om vaccinet på gravida

  • Wed 9 Jun 2021 18:43
    #5
    Universitetdistans skrev 2021-06-09 18:42:49 följande:

    Jag har valt att inte vaccinera mig när jag är gravid då jag känner att jag inte vet tillräckligt om vaccinet på gravida


    Då ska du ju jobba.
  • S23
    Wed 9 Jun 2021 18:56
    #6
    Universitetdistans skrev 2021-06-09 18:42:03 följande:

    Jag är inte i vecka 20 ännu, jag fick veta av barnmorskan att man blir sjukskriven och får betalt för att man är sjukskriven då det räknas som farligt att bli utsatt för covid vid vecka 20. Men hör att alla säger olika så börjar undra


    Om barnmorskan sade att man blir sjukskriven så har hon inte koll.

    Det som kan hända är att du blir avstängd med gravpenning. Och det är som sagt helt upp till arbetsgivaren att göra den arbetsmiljöbedömningen.

    Att alla säger olika är för att folk inte har koll
Svar på tråden Gravid och sjukskrivning ? Pgr av covid