• Anonym (Vilsen)

Prokastinering

Någon som tagit sig ur prokastinering och hur gjorde ni det i så fall?

Jag får ingenting gjort efter jobbet. Bara sitter. Vill göra massor men hittar ingen ork.

• Svar på tråden Prokastinering
  • Anonym (E)

En grund för att sluta prokrastinera är att faktiskt orka göra något. Du kan inte ta av energi som inte finns.

• Anonvm

Du måste inse att detta är en neråtgående spiral som föder sig själv, allting kommer bara bli svårare o tyngre att ta sig ur ju längre du väntar.

Promenader, helst i lugn o fin skogsmiljö, är en klockren början för att bryta gamla vanor. Den lätta motionen får dig även att må bättre fysiskt, vilket ytterligare förstärker den psykiska nyttan.

• Anonym (Nja)

Självklart är jag inte totalt botad från prokrastinering, däremot har jag några strategier som funkar hyfsat och som hjälper mig.

För mig handlar det exempelvis om

Inse att saker inte behöver vara perfekta. Att göra litegrann är tillräckligt.

Gör saker även när du inte "känner för det".

Hitta fungerande rutiner, gärna som kopplas i varandra. Typ torka bänken när du väntar på te-vatten. Gör andra hushållssysslor när du väntar på att tvätt blir klar.

Gör det lätt att börja.

När jag skrev uppsats var jag tvungen att sitta 5 dar i veckan på biblioteket och liksom sugas med av andras flit och på så sätt orka.

Sen beror det lite på VAD du skjuter upp och varför hur man bekämpar det hos sig själv.

• Anonym (Vilsen)

Jag gör ju ingenting. Varje tanke med "jag borde" slutar med att sätta på tvn eller surfa med mobilen istället. Det känns som,att det blir lättare för varje vecka att strunta i att göra det jag borde. Ska försöka bestämma mig för små saker åt gången. Sköter jobb men hemma är kaos. Samtidigt hatar jag ju det. Dubbelmoral så det förslår. Beställt en bok om prokastinering nu.livet är.för kort för att bete sig så här. PS. Skriver för att jag satte mig istället för att tömma diskmaskinen.

• Anonym (Vilsen)

Läste någonstans att man ska meddela till någon att man tänker städa. Så jag säger här då. Nu ska jag tömma diskmaskinen och sortera tvätt. Det sista skjuter jag ständigt på. Det är negativt energi för mig så det förslår. Jag borde hänga allt när.jag tar ut det så jag slapp sortera torktumlehögen. 123... jag går nu.....

Sinnessjukt detta

Helt vanlig vardag för normala.

• Anonym (Nja)

Förväntar mig att du nu tömmer diskmaskin och sorterar tvätt!

Toppen!

• Anonym (Vilsen)

Jag lyckades. Jag är genomsvettig, mådde ganska bra medan jag höll på och hade lovat mig själv att bara tänka positivt än en spiral med negativa tankar om varför gör jag inte det här varje dag.

Jag skulle nog ha en blogg under min självhjälp. Skriva nu ska jag göra detta och hur jag känner. Som en dagbok. Känner mig ledsen inombords att jag tillåtit mig hamna i detta men inser att tendenserna alltid funnits sedan barnsben då jag alltid skjutit upp saker.

Flera gånger tänkte jag pausa och gå och göra mat istället men jag hade ju bestämt mig. Finns det flera prokastinerare här som vill förändra sin livssituation så kan vi ju skriva tillsammans.. schemalägga våra dagar mm.

Jag tänker dammsuga kök, och vardagsrum innan jag ska sätta mig. Mer ska jag nog inte ta på mig idag. Uppvaknande, insikt och att tvinga mig för en början får räcka. Repetera daglig basis måste ju 8n på schemat med. Jag vill dammsuga köket varje dag då vi har djur. Tar ju bara en kvart om man bestämmer sig. Är inte där än.

Börja med att börja får bli min början.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Vilsen) skrev 2021-06-10 11:58:37 följande:

Jag lyckades. Jag är genomsvettig, mådde ganska bra medan jag höll på och hade lovat mig själv att bara tänka positivt än en spiral med negativa tankar om varför gör jag inte det här varje dag.

Jag skulle nog ha en blogg under min självhjälp. Skriva nu ska jag göra detta och hur jag känner. Som en dagbok. Känner mig ledsen inombords att jag tillåtit mig hamna i detta men inser att tendenserna alltid funnits sedan barnsben då jag alltid skjutit upp saker.

Flera gånger tänkte jag pausa och gå och göra mat istället men jag hade ju bestämt mig. Finns det flera prokastinerare här som vill förändra sin livssituation så kan vi ju skriva tillsammans.. schemalägga våra dagar mm.

Jag tänker dammsuga kök, och vardagsrum innan jag ska sätta mig. Mer ska jag nog inte ta på mig idag. Uppvaknande, insikt och att tvinga mig för en början får räcka. Repetera daglig basis måste ju 8n på schemat med. Jag vill dammsuga köket varje dag då vi har djur. Tar ju bara en kvart om man bestämmer sig. Är inte där än.

Bra jobbat, TS. 

Något lite varje dag, blir mycket i slutändan. 
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Anna) skrev 2021-06-10 12:00:27 följande:

Bra jobbat, TS. 

? tack, längtar till min bok om prokastinering kommer. Får nog mängder med igenkänningsfaktorer från den. Knep för lösningar med så klart.

För ett år sedan sa jag att det kändes som,jag satt i ett limbo. Tar mig inte framåt. Tänkt depression, utbrändhet mm än att komma på att jag skjuter upp allt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vilsen) skrev 2021-06-10 12:05:26 följande:
    ? tack, längtar till min bok om prokastinering kommer. Får nog mängder med igenkänningsfaktorer från den. Knep för lösningar med så klart.

För ett år sedan sa jag att det kändes som,jag satt i ett limbo. Tar mig inte framåt. Tänkt depression, utbrändhet mm än att komma på att jag skjuter upp allt.
    Bara att vara medveten om ditt problem är ett steg framåt. Nu har du börjat göra något åt, dels städat lite samt även beställt en bok. Och visst mår du redan lite bättre? Det blir en annan spiral, en god spiral, du gör något, blir glad och stolt och så gör du lite till...
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Vilsen) skrev 2021-06-10 11:58:37 följande:

Bra jobbat!

Jag tycker att jag hör lite av mina egen destruktiva tankar att jag nu ska göra vissa saker väldigt regelbundet och att det bara tar en liten stund....

Försök njuta av det du gjort, utan att fundera över exakt hur du ska göra framöver!

Välj 1-2 hushållssysslor som du prioriterar att få koll på under en vecka och njut av resultatet, istället för att fokusera på att du har haft svårt att starta!
  • LFF

Använd tvn och mobilen som en belöning. 

Sätt upp små mål som är lätta att nå.

Dela upp stora saker i mindre delmål. Istället för att säga "idag ska jag städa hela lägenheten" så säger du "idag ska jag plocka undan i sovrummet/vardagsrummet/köket". Eller istället för "idag ska jag städa hela badrummet" så blir det "idag ska jag göra rent toaletten". 

Sätt upp små listor som du kan bocka av (eller skapa i mobilen). För varje uppgift så får du nöjet att stryka just det från listan. När alla uppgifterna är klara så får du en belöning tex att du köper dig något litet du vill ha eller något gott.

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-10 12:17:25 följande:

Bra jobbat!

Jag tycker att jag hör lite av mina egen destruktiva tankar att jag nu ska göra vissa saker väldigt regelbundet och att det bara tar en liten stund....

Försök njuta av det du gjort, utan att fundera över exakt hur du ska göra framöver!

Välj 1-2 hushållssysslor som du prioriterar att få koll på under en vecka och njut av resultatet, istället för att fokusera på att du har haft svårt att starta!

Ja jag kanske ska rikta in mig på att klara tvätten 1 vecka. Det är ju ganska troligt att den hopar sig igen inom en snar framtid annars. Jag är helt slut och grunnar enormt över att vara så här orkeslös i framtiden.jag har varit en fartfylld liten fläkt. Alltid dålig på att städa men full av energi på andra saker. Nu gör jag inget någonstans.
  • Mrs Moneybags

När det gäller städning tycker jag ett av de bästa knepen är att bjuda hem folk lite då och då. Då måste man ju städa och plocka undan innan de kommer.

Sedan är det inte fel med städhjälp heller, men det är ju en penningfråga också. 

• Anonya

Att-göra-listor är bra för mig när jag har mycket som måste göras inför något, tex inför en resa eller inför en fest hemma. Annars får de ofta inte så bra effekt, känns som så mycket kvar fast jag bockat av saker. 

En idé kan istället vara att skriva ner allt man verkligen får gjort. Då fokuserar man inte på allt man inte fått gjort, utan på det positiva man gjort. Det stärker en istället för att trycka ner. Motiverar också att göra något för att få skriva ner. Skriv ner redan startat en maskin tvätt och sedan när du hängt upp den skriver du ner det. Ju mer man får ner på listan desto mer motiverande är den. 

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Anna) skrev 2021-06-10 12:00:27 följande:

Bra jobbat, TS. 

Anonya skrev 2021-06-10 12:48:02 följande:

Att-göra-listor är bra för mig när jag har mycket som måste göras inför något, tex inför en resa eller inför en fest hemma. Annars får de ofta inte så bra effekt, känns som så mycket kvar fast jag bockat av saker. 

En idé kan istället vara att skriva ner allt man verkligen får gjort. Då fokuserar man inte på allt man inte fått gjort, utan på det positiva man gjort. Det stärker en istället för att trycka ner. Motiverar också att göra något för att få skriva ner. Skriv ner redan startat en maskin tvätt och sedan när du hängt upp den skriver du ner det. Ju mer man får ner på listan desto mer motiverande är den. 

Får du behandling för prokastinering eller gör du självhjälp? Låter som att föra listor mm blir ett nytt liv. För mig är det så självklart att sådana här saker borde bli gjorda ändå. Nu vet ju jag att de inte blir det utan dagarna fylls med tv och tankar om allt som borde göras men jag vlil vara sån. Ett tag var jag det. Trivdes väldigt bra då. Dessvärre skällde den partnern på mig att det aldrig var tillräckligt rent. Jag själv var helnöjd med mitt vackra hem just då och trivdes med att skura av lite snabbt innan jobbet och lite dammsugning efter jobbet. Det hände något där med mig när det aldrig dög. Ingen ursäkt men jag vet alltså att jag mår väldigt bra i ett rent hem.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Vilsen) skrev 2021-06-10 12:37:19 följande:

Ja jag kanske ska rikta in mig på att klara tvätten 1 vecka. Det är ju ganska troligt att den hopar sig igen inom en snar framtid annars. Jag är helt slut och grunnar enormt över att vara så här orkeslös i framtiden.jag har varit en fartfylld liten fläkt. Alltid dålig på att städa men full av energi på andra saker. Nu gör jag inget någonstans.

Risken är ju att en av anledningarna till att du prokrastinerar är att du faktiskt inte orkar leva upp till dina egna orealistiska krav och önskemål. Att du blir helt matt av allt du borde och att du slår på dig själv helt i onödan.

Att du idag faktiskt kommit igång och brutit en ond spiral. Det tar energi och tålamod.

Börja med att försöka hitta realistiska rutiner på några saker och förlåt dig själv för att du tappar kontroll över tvätt och hushåll ibland.

Testa att göra något under en vecka och låt dina varor växa fram.

Själv har jag 5 dagliga

1) disk (prioritera)

2) plocka 5-10 minuter bänkar/bord/golv

3) bädda säng (lågprio, men skönt)

4) tvättmoment, helst en hel process

5) rensa nått litet. (Lågprio)

Saken är ju så att det första tiden tar oerhörd tid att komma i fas med städ, tvätt och disk, men att man faktiskt får mer ork, när det flyter på.
  • Anonym (Vilsen)
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-10 12:47:43 följande:

När det gäller städning tycker jag ett av de bästa knepen är att bjuda hem folk lite då och då. Då måste man ju städa och plocka undan innan de kommer.

Sedan är det inte fel med städhjälp heller, men det är ju en penningfråga också. 

Där har jag snarare gått helt åt andra hållet. Jag får panik på tanken att ta hem folk jag umgås med mina kamrater på jobbet och är social där men hemma låser jag i mig i min röra. Förr älskade jag att träffa folk och bjuda på middagar och fika. Nu flyr jag och har ursäkter om någon vill komma. Corona har hjälpt till ännu mer för mig att slippa träffa folk på min fritid att sluta skjuta upp på besök kommer stå på min lista längre fram. Jag är absolut inte där än på länge.
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-10 12:59:05 följande:

Risken är ju att en av anledningarna till att du prokrastinerar är att du faktiskt inte orkar leva upp till dina egna orealistiska krav och önskemål. Att du blir helt matt av allt du borde och att du slår på dig själv helt i onödan.

Att du idag faktiskt kommit igång och brutit en ond spiral. Det tar energi och tålamod.

Börja med att försöka hitta realistiska rutiner på några saker och förlåt dig själv för att du tappar kontroll över tvätt och hushåll ibland.

Testa att göra något under en vecka och låt dina varor växa fram.

Själv har jag 5 dagliga

1) disk (prioritera)

2) plocka 5-10 minuter bänkar/bord/golv

3) bädda säng (lågprio, men skönt)

4) tvättmoment, helst en hel process

5) rensa nått litet. (Lågprio)

Saken är ju så att det första tiden tar oerhörd tid att komma i fas med städ, tvätt och disk, men att man faktiskt får mer ork, när det flyter på.

Låter bra. Jag ska försöka svårt ändå hur det kan kännas som ett helt arbetspass att bara planera att sköta disken och tvätten men så känns det i hjärnan när jag tänker på det så jag ska försöka att tänka mindre på det.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Vilsen) skrev 2021-06-10 13:09:16 följande:

Låter bra. Jag ska försöka svårt ändå hur det kan kännas som ett helt arbetspass att bara planera att sköta disken och tvätten men så känns det i hjärnan när jag tänker på det så jag ska försöka att tänka mindre på det.

Min erfarenhet är att just göra, istället för att tänka är viktigt för att orka fortsätta. Genom att göra upptäcker du vad som fungerar och inte fastnar inte i grubbel.

Jag delade med mig av min lista, utifrån att det är den jag har för att behålla den ordning som jag erövrat genom att faktiskt göra lite varje dag.

Just nu är du ju i en fas då det handlar om återerövra hushållet och då hjälper det ju inte att slå på sig själv och tycka man borde klara det, utan det är viktigt att påbörja och inte sluta.

Disk och tvätt är områden i livet som faktiskt tål att vänta, men som faktiskt blir jobbigare av att stå till sig.
Svar på tråden Prokastinering