• Skyisblue

    Hjälp

    Hej!

    På Ratsit kan man betala en summa och därefter få reda på vad en person tjänar. Detta är anonymt - personen vet inte att det är jag som kollar upp den. Men min fråga är alltså, får personen reda på att någon kollat upp dens lön?

  • Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (F)
    Anonym (Y) skrev 2021-06-10 12:04:45 följande:

    Då visar lönekollen mer detaljer eller taxeringskalendern? ????


    Nej, det gör den inte den inte. Allt kommer från samma källa. Det är en kopia av Ratsit taxeringskalender, ingenting annat.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-10 11:47:36 följande:

    Som sextiotalist säger får de infon från samma håll. Fördelen med Skv:s deklarationer är att man benar ut alla inkomster och utgifter, lån och annat. Det blir en helhetsbild.

    Taxeringskalendern visar inte riktigt allting, men mycket: sv.wikipedia.org/wiki/Taxeringskalendern


    Men tror inte att alla uppgifter är offentliga
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2021-06-10 13:03:42 följande:
    Men tror inte att alla uppgifter är offentliga
    Av det som syns i deklarationen, jo. Det är bara att begära ut deklarationen från personen man är nyfiken på. Du vet ju själv vad som syns i din egen, allt det är fritt att ta del av för vem som helst.
  • Anonym (Y)
    sextiotalist skrev 2021-06-10 13:03:42 följande:

    Men tror inte att alla uppgifter är offentliga


    Detta som ratsit erbjuder är offentliga. Eller hur?
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-10 13:09:28 följande:
    Av det som syns i deklarationen, jo. Det är bara att begära ut deklarationen från personen man är nyfiken på. Du vet ju själv vad som syns i din egen, allt det är fritt att ta del av för vem som helst.
    Nej, man kan inte begära ut deklarationen. Delar av deklarationen är belagd med sekretess. Skatteverkets beslut kan du få ut.
  • sextiotalist
    Anonym (Y) skrev 2021-06-10 13:10:36 följande:
    Detta som ratsit erbjuder är offentliga. Eller hur?
    Ja, de uppgifterna är offentliga
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-10 11:47:36 följande:

    Som sextiotalist säger får de infon från samma håll. Fördelen med Skv:s deklarationer är att man benar ut alla inkomster och utgifter, lån och annat. Det blir en helhetsbild.

    Taxeringskalendern visar inte riktigt allting, men mycket: sv.wikipedia.org/wiki/Taxeringskalendern


    Men är det verkligen så? Är inte kapitalinkomster och kapitalutgifter sammanslagna i en summa?

    Plus att lön och inkomst t ex från FK också är ihopslagna till en summa? Jag har aldrig begärt ut från skv så jag undrar.

    Är kapitalutgifter avdragna från kapitalinkomster är det omöjligt att veta hur mycket lån en person har. Eller var kapitalinkomster kommer ifrån. Vi har ingen förmögenhetsskatt längre så detta värde är väldigt svårt att bena ur.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2021-06-10 14:06:44 följande:
    Men är det verkligen så? Är inte kapitalinkomster och kapitalutgifter sammanslagna i en summa?

    Plus att lön och inkomst t ex från FK också är ihopslagna till en summa? Jag har aldrig begärt ut från skv så jag undrar.

    Är kapitalutgifter avdragna från kapitalinkomster är det omöjligt att veta hur mycket lån en person har. Eller var kapitalinkomster kommer ifrån. Vi har ingen förmögenhetsskatt längre så detta värde är väldigt svårt att bena ur.
    Ingen aning, du får börja med att begära ut en deklaration så får du se. De mailar den till dig om du vill.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-10 14:20:42 följande:

    Ingen aning, du får börja med att begära ut en deklaration så får du se. De mailar den till dig om du vill.


    Jag tror de uppgifter Ratsit har är exakt de samma som skv lämnar ut gratis.

    Hur mycket en person har i lån är helt orimligt en offentlig uppgift.

    Jag ska prova och maila skv :).
  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2021-06-10 14:30:23 följande:
    Jag tror de uppgifter Ratsit har är exakt de samma som skv lämnar ut gratis.

    Hur mycket en person har i lån är helt orimligt en offentlig uppgift.

    Jag ska prova och maila skv :).
    Gör det, Ratsit får ändå inte ge ut uppgifter som inte är offentliga. Jag skulle rekommendera att ringa Skv istället för att maila, då får man svar snabbt och du uppger bara din mail ändå. Man får vara anonym.
  • Anonym (Y)
    Anonym (F) skrev 2021-06-10 14:30:23 följande:

    Jag tror de uppgifter Ratsit har är exakt de samma som skv lämnar ut gratis.

    Hur mycket en person har i lån är helt orimligt en offentlig uppgift.

    Jag ska prova och maila skv :).


    Men en fråga! Varför är dessa uppgifter offentliga som årsinkomst
  • sextiotalist
    Anonym (Y) skrev 2021-06-10 14:43:51 följande:
    Men en fråga! Varför är dessa uppgifter offentliga som årsinkomst
    Det är skatteverkets beslut om inkomstskatt som är offentligt.
    Men varför denna nyfikenhet?
    Varför vill man prompt veta andras inkomst?
  • Anonym (Y)
    sextiotalist skrev 2021-06-10 14:51:08 följande:

    Det är skatteverkets beslut om inkomstskatt som är offentligt.

    Men varför denna nyfikenhet?

    Varför vill man prompt veta andras inkomst?


    Jag funderar över organisations strategi.

    Ifall är det bra att man blir bekant med regler.
  • sextiotalist
    Anonym (Y) skrev 2021-06-10 15:34:48 följande:
    Jag funderar över organisations strategi.

    Ifall är det bra att man blir bekant med regler.
    Om du avser ett företag, då är deras årsredovisning mer relevant. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Y) skrev 2021-06-10 15:34:48 följande:

    Jag funderar över organisations strategi.

    Ifall är det bra att man blir bekant med regler.


    Vad menar du? Vilken strategi?
  • Anonym (Y)
    Anonym (F) skrev 2021-06-10 20:03:38 följande:

    Vad menar du? Vilken strategi?


    Marketing
  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2021-06-10 14:30:23 följande:
    Jag tror de uppgifter Ratsit har är exakt de samma som skv lämnar ut gratis.

    Hur mycket en person har i lån är helt orimligt en offentlig uppgift.

    Jag ska prova och maila skv :).
    Betalningsanmärkningar och skulder som gått till kronofogden är ju fullt synliga så varför inte skulder som inte gått till kronofogden?

    Bankerna lär ju inte ge ut något offentligt, men i och med ränteavdrag så borde det kunna gå att iaf räkna ut någons skuldsituation. Frågan är om man får göra det själv eller om Skatteverket tillhandahåller den infon?
  • Anonym (F)
    Anonym (?) skrev 2021-06-11 19:02:48 följande:

    Betalningsanmärkningar och skulder som gått till kronofogden är ju fullt synliga så varför inte skulder som inte gått till kronofogden?

    Bankerna lär ju inte ge ut något offentligt, men i och med ränteavdrag så borde det kunna gå att iaf räkna ut någons skuldsituation. Frågan är om man får göra det själv eller om Skatteverket tillhandahåller den infon?


    Att tolka de offentliga uppgifterna får man göra själv.

    Ränteavdragen syns inte. Nettot av inkomst av kapital minus avdrag syns. Har en person stort minus där är hen troligtvis skuldsatt.

    Men man måste passa sig, bilden kan vara mer annorlunda än man tror. Säg att en person har underskott i kapital på säg 20.000kr. Men, personen kan ha mer pengar t ex på ISK än hen har skulder. Skatten på ISK är låg och förmögenheten syns inte. Med dagens låga räntor har många pengar placerade på börsen istället för att amortera ner bostadslånen.

    Jag t ex har en miljon på ett lågräntekonto. Ränteintäkten är så låg att ingen kan tolka ut det från kapitalintäkt/avdrag.

    En persons inkomst i deklarationen behöver heller inte vara exakt. En person kan t ex löneväxla, det sänker inkomsten.

    Så, min poäng är att vissa uppgifter må vara offentliga, men det ger inte mer än en hint och framför allt nettot i inkomstslag kapital är svårtolkat.
Svar på tråden Hjälp