Inlägg från: Anonym (Prinsessa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prinsessa)

    Hur ska man förhålla sig till troll?

    Lönnsirap skrev 2021-06-10 10:32:14 följande:

    Plötsligt inser man, 10-50 inlägg in i debatten att trådstartaren nog inte alls är den den påstår utan i bästa fall skojar med oss.

    I värsta fall försöker trådstartaren få tag i personer att trakassera och utnyttja... Eller sprida fördomar om en grupp. Väcka hat, eller debatt om något kontroversiellt.

    Tyvärr är det ofta roliga ämnen och saker som man VILL diskutera. Ämnen som berör och frågeställningar som kan vara viktiga.

    Förr sa man ju alltid att man inte skulle mata trollet, utan att det skulle få självdö... Tyvärr funkar inte riktigt detta för i o.m. att det tar såpass lång tid innan man inser att det ev. är ett troll så luras nya forumanvändare.

    Dessutom kan syftet inledningsvis verka oskyldigt för att man senare inser att det kanske är destruktivt.

    Så. Hur tycker du att ett troll ska bemötas? Vad fungerar? Vad fungerar inte?


    SNÄLLA sluta använda detta totalt jävla uttjatade uttryck som troll och mata troll. Jag KRÄKS på de uttrycken!!

    Troll finns inte på riktigt. Definiera lite bättre vad du anser att detta är.

    Var och varannan medlem anklagas för att vara det så fort dess åsikt går emot normen. Men du kanske åsyftar en ts som utger sig för att vara något hen inte är. Okej och? Är ämnet intressant kan man väl fortfarande diskutera det trots att TS inte finns? Man kan inte kontrollera vad som är riktigt och inte på ett anonymt forum. Det kan man aldrig få svar på. Man kan ändå föra diskussion om ämnet i sig. Ha lite högre i tak. Människan bakom skärmen uttrycker sig på ett visst sätt av en anledning kanske just för att skapa diskussion.
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (Ejzc) skrev 2021-06-11 19:16:48 följande:

    Jag har många gånger blivit kallad troll när jag uttryckt min åsikt. Vissa verkar tro att alla som inte delar deras egen åsikt, särskilt när det gäller något alla förväntas skriva under på (alltså något pk) är troll. Rätt märkligt kan jag tycka.


    Verkligen, precis så!! Och det kan gälla något viktigt man vill tillföra en diskussion, ett annat perspektiv. Men det räcker med att det finns fem personer som styr tråden och vad man får tycka så ska detta urvattnade och fantasilösa entitet tryckas i ansiktet på den personen med avvikande åsikt. Vad är det för ensidighet i ett diskussionsforum?
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 14:58:46 följande:

    Troll skulle jag säga är sådana som bara kommenterar för att sprida klar propaganda. samt de som är ute efter att trycka ned.


    Att trycka ner andra klasar många av ja. Är alla dessa troll menar du?

    Sprida propaganda eller diskutera - vad är skillnaden?
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (Greken) skrev 2021-06-13 15:41:52 följande:

    Diskussionen blir meningslös om man inte kan speca vilka man anser vara troll.


    Exakt
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 16:11:09 följande:

    De som sprider propaganda diskuterar ej. De vet att det de säger är fel men säger det ändå för egen vinning.


    Kan du ge ett exempel på ett sådant ämne?
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 16:27:09 följande:

    Var tex någon som skrev att psykisk ohälsa är en bluff som folk sysslar med för att de är lata och inte vill jobba. Att det inte är verkligt hos någon. Vilket är helt bisarrt då det finns fullt verkliga diagnoser, flera 100, som faller inom psykisk ohälsa. För att inte tala om alla yrken, psykologer, psykoterapeut er, psykiatriker. Så ja, det skulle jag kalla trolltråd.

    Sedan kan man alltid diskutera ordet troll, men jag tycker det låter trevligare än tex idiot, eller iq befriad..


    Absolut skulle det vara det då. Har dock aldrig sett en sådan tråd. Det finns en aktuell tråd just nu som heter någonting att AT och FK behandlar en kvinna illa. Läs genom den lite så får du lite exempel på där folk faktiskt tror att det är en bluff (merparten faktiskt), allt tål att diskuteras
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (E) skrev 2021-06-13 18:26:54 följande:

    Det finns gott om bevis mot antivaxxers också men det hjälper inte att informationen finns för att övertyga dem. De är konspirationsteoretiker i grunden, tror att nån eller några kontrollerar information för onda syften osv.


    Men snälla folk får väl göra vad dem vill med sina kroppar nu får du ge dig
  • Anonym (Prinsessa)
    Lönnsirap skrev 2021-06-13 21:05:13 följande:

    Fast troll finns visst. Du må tycka att uttrycket dåligt speglar det som jag menar, men likväl är det ett uttryck som beskriver skilda företeelser där trådstartarens, eller andra i tråden håller på och hittar på, provocerar och leker i tråden. Ibland är det kanske inte ett problem, men ibland är syftet att sprida hat, misstro, propaganda eller annan skit.

    Självklart är inte alla med en åsikt som skiljer sig från normen ett troll och jag menar absolut inte att man bör hålla på och kalla folk troll.


    Nej det finns inget uttryck för det du beskriver, ingen kan ens specificera vad det skulle vara för någonting. Det är ett skitnödigt uttryck alla tar till med så fort de inte håller med om den andres åsikt, det kommer du inte ifrån.

    Men snälla - sprida propaganda? Hur vanligt är det? Finns en kille (?) härinne som skriver om att muslimer hatar svenskar osv o att alla svenska tjejer är horor. Absolut - det är att sprida hat. Anmäl tråden då eftersom det är grovt och det sprider hat. Men de allra flesta ämnen är faktiskt inte till för att sprida hat hur känsligt ämnet än är och är faktiskt inget fel i att diskutera olika saker som inte alltid har med samma ämnen att göra.

    Jag anser att det är väldigt inrutat i det här forumet för vad man får prata om och vad som inte är okej. Väldigt lågt i tak och det är inte så roligt att vara här faktiskt jämfört med andra forum där man vågar gå på djupet lite mer och har en bredd gällande ämnen att diskutera utan att någon känner sig kränkt direkt.

    Man kan faktiskt diskutera andra saker utan att det behöver uppfattas som hat. Lättkränkta forumet detta.
  • Anonym (Prinsessa)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 06:48:42 följande:

    Jag tänker att begreppet troll bra beskriver vad som Wikipedia definierat: "Internettroll

    person som retar upp människor över Internet

    Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska. Ordet är internetslang."

    Jag håller inte heller med dig om att det är ett uttryck "alla tar till" när de inte håller med om en åsikt. Tvärtom finns det ju ett förbud mot att kalla forumanvändare troll.

    För naturligtvis är inte allt man provoceras av skrivet av troll.


    Skämtar du med mig?!!!! I varenda jävla tråd på det här forumet är det alltid NÅGON som blir kallad det och de blir INTE avstängda. Det räcker att man diskuterar någonting som kränker den andre även om det inte är personligt riktat mot den personen. Ja, absolut man kan bli provocerad av andras åsikter men det betyder ju inte att den personen är ett s k internettroll som är ute efter att provocera. Man måste ju kunna få lov att diskutera saker utan att folk bryter ihop och slänger upp det uttrycker i ansiktet på folk.
  • Anonym (Prinsessa)

    Känns inte som en seriös nivå riktigt på ett vuxet forum att ha total oförmåga att hålla isär fakta och känslor. Så fort någon kommer med någon typ av fakta (exempelvis statistik eller seriösa studieresultat) börjar diverse känsloutbrott ofta från någon kvinna i 40-årsåldern som skriker *troll!! Mata inte trollet!*. Så otroligt tröttsamt. Det finns inte på andra forum när det faktiskt inte är befogat (i princip att det här låter för sjukt för att kunna stämma) osv

  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (Greken) skrev 2021-06-14 19:11:09 följande:

    Jag ser det ropas mängder av liknande nedsättande epitet på alla som inte håller med pk-maffian. Minsta lilla avvikande uppfattning och man blir kallad rasist och inte sällan nazist. Ibland blir man kallad pedofil också. Allt sådant är ok om den som yttrar det är en forum-prinsessa.


    Kan bara hålla med.

    Jag kallar absolut inte folk för sådana saker. Kallar inte folk för saker alls faktiskt utan lägger vikt vid att man ska kunna diskutera en företeelse utan att det ska mynna ut u massa förolämpningar och lösa antaganden om personerna som diskuterar.
  • Anonym (Prinsessa)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 19:00:48 följande:

    Nä jag skämtar inte med dig! Jag ser inte folk ropa troll i varenda tråd och det är definitivt inte alla!

    Jag fattar inte varför du blir så upprörd här i min tråd. Någon är inte alla och bara för att du är upprörd över detta betyder det ju inte att det är så andra användare upplever det hela.Jag fattar inte varför du diskuterar här när du uppenbarligen trivs bättre någon annanstans!


    Nähä så det är jag som har problem då och bör inte vistas här? Du är ju likadan. Jag har inga problem att diskutera olika ämnen utan att gå till personangrepp eller anta att personen är ett troll.

    Okej. Men öppna ögonen då så kommer du se att så är fallet i majoriteten av trådarna. Finns flera aktuella trådar uppe nu där det diskuteras huruvida ts ifråga är ett troll eller inte.

    Du kanske inte heller brukar ha en åsikt som går utanför ramen för vad som är *ok* härinne. Och härinne finns i mångt av mycket en typ av människa så självklart blir forumet platt, insiktslöst, stillastående och enformigt och diskussionerna blir precis som du själv säger fruktlösa. Jämför med vilket annat forum som helst där fakta och intressanta aspekter lyfts fram och variationen av ämnen tar aldrig slut.

    Personligen har jag varit medlem här pga att jag har barn och tänkte väl från början att det varit roligt att vara med i ett familjeforum. Men nej. Härinne hackar vi på andra mammor, skuldbelägger, har fördomar osv. På samma sätt kan man inte heller ha en och diskutera ett ämne om åsikten inte exakt stämmer överens med majoritetens redan inskränkta uppfattningar. Nä, blir smala skivor av detta forum i fortsättningen.
Svar på tråden Hur ska man förhålla sig till troll?