Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hjälp ang semester och exman

Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 12:41:59 följande:

Är det ingen i tråden som fattar att ts man begår ett brott om han tar med ungen utomlands utan ts samtycke?? Det spelar ingen roll om man har gemensam vårdnad och det är hans vecka.

"När två föräldrar har gemensam vårdnad men inte bor tillsammans ankommer det på boendeföräldern att ensam besluta i frågor som gäller den dagliga omsorgen. I den dagliga omsorgen ingår det att besluta om hur barnet ska tillbringa sin ledighet, så länge barnets umgängesrätt med den andre föräldern inte kränks. Det innebär att den vårdnadshavare barnet bor hos kan ta med barnet på kortvariga resor utomlands utan den andre förälderns samtycke, så länge alla behövliga dokument finns."

advokaternas.se/2020/01/15/kan-en-foralder-resa-utomlands-med-ett-barn-utan-den-andra-foralderns-tillatelse/
  • Tow2Mater
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 13:19:31 följande:

Det är utlandsresa... Då först båda barnen skulle åka iväg ned honom, sen uppstod massa konflikter mellan han och det andra barnetoch det barnet ville inte följa med men har nu börjat vela ....

Så båda barnen skulle med, men ena ville inte. Sen kanske resan koptes medan bara ett av dem ville med. Vad ar egentligen konstigt?

Tror du på allvar pappan har traffa en ny bara en gång, som ska flytta in till hosten? Håller du koll på honom så noga? Jag tror inte han redovisar allt for dig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Trångt på flera sätt) skrev 2021-06-11 10:20:13 följande:

Så ditt ex planerar att åka på bilsemester med ny flirt och hennes barn plus sina egna två. Om vi utgår från att hon bara har ett barn skulle de 3 barnen, varav dina är i vuxenstorlek, trängas i baksätet. Då spelar det absolut ingen roll om de bilar i Sverige eller utomlands. Konflikter kommer uppstå. Ett barn vill ha glass, ett annat hamburgare två gånger om dan. De vuxna försöker medla men håller ändå sitt eget barn om ryggen.

Och hur ska de sova. I två hotellrum familjevis eller är det tänkt att barnen ska dela? Eller ännu värre husvagn eller tält? Jag föreslår att du pratar om dina funderingar med dina barn. De kan nog själva dra sina slutsatser och dra sig ur.

Minivan kanske? Vad är fel att t ex campa med dem man inte känner? Barn brukar t ex kunna åka på läger, med helt okända människor. Barn i den här åldern ska kunna hantera att lära känna nya människor under dessa former, kan tvärtom vara ett bra sätt att lära känna varandra. Men snart kommer det väl fram att minst en av dem har nån diagnos som gor det omojligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-11 16:49:51 följande:

Jag kan inte släppa att det är TVÅ vuxna människor som pratar på telefon en gång och träffas en gång och som efter det anser att de är ett par samt bokar in en bilresa utomlands med sina respektive barn. Det är så knasigt.

VEM ger sig in i en sån grej med någon man inte ens känner? Den andre kan ju visa sig vara elak, tokig, alkis - precis vad som helst.

Att båda två ser detta som helt normalt är lite illavarslande.

Det är ganska lätt egentligen att fixa ifall det visar sig inte fungera av nån anledning, kan vara t o m lättare än på hemmaplan. Tror det kan vara en bra test for att se om man passar som sambo faktist (åven med barnen!) innan man flyttar ihop.
  • Tow2Mater
    Anonym (sss) skrev 2021-06-13 15:03:37 följande:
    Gör du så själv? Hoppar på resor där du ska campa med människor du i princip aldrig träffat? Bo i stuga eller tält och sova med nya människor tätt inpå?
    Om jag träffat dem en gång och ska flytta ihop med dem om några månader så skulle det vara ett bra sätt att lära kanna dem ja.
  • Tow2Mater

Och har faktist bott i stuga och delat rum med människor jag aldrig träffat tidigare, flera ggr t o m.

• Tow2Mater
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-14 08:53:51 följande:
    Låt oss utveckla detta. Du svarar väldigt svepande. Skulle du planera en semester det första du gör med en människa du nyss fått kontakt med och som du träffat en gång och talat i telefon med en gång? Skulle du dessutom planera att ta med era olika barn på denna semester? Jag skulle säga att det låter rätt extremt.
    Jag skulle inte flytta ihop men någon jag träffat En gång. Ska man lära känna någon anser jag fortfarande en resa tillsammans kan vara ett bra sätt ja. Extremt?  Behover inte vara värre än att träffa en annan familj vid en hotelpool, om man kan modifiera t ex boendet om det inte fungerar.
Svar på tråden Hjälp ang semester och exman