Inlägg från: Anonym (sss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sss)

Hjälp ang semester och exman

TS, hur gammalt är barnet? 

Vad har ni för umgänge undre sommarveckorna, du och det barnet? Kan du och barnet framöra att barnet är hos dig den tiden de andra åker bort? 

Samma sak gäller ju hennes barn: finns det en pappa i andra änden som inte heller tycker det rä världens bästa idé att dra på semester med "okända!? 

men ta upp det med familjerätten nästa gång ni ska dit. 

• Anonym (sss)

Och jag tänker på det andra barnet: känner det sig utanför? Varför ska inte det barnet med? Är det oviktigt för pappan att båda barnen ska lära känna hans nya och henens barn? 

• Anonym (sss)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 22:40:45 följande:

Fick inte mycket till svar förutom att han gör som han vill, han måste tänka på sig själv, vila upp sig och så vidare... Blev en konflikt mer helt enkelt....

Gillar inte barnet det så kunde denna stanna kvar.

Pratade med familjerätten och hon hade inte mycket att säga utan om jag kunde låta det vara så kommer barnen själva tänka ut typ att det han gör är fel....

Men då kan väl barnet vara hos dig när de är borta, problemet är löst. 

Tyvärr verkar han helt förälskad här och tänker inte på andra nu utan på sig själv. Han kan givetvis resa bort för egen del med sin partner men han behöver ju ordna det runt barnet innan. Så gamla barn måst definitivt kunna säga ja eller nej till att åka med utan att en förälder ska bestämma över det. 

Nu rekommenderas ju inte utlandsresor även om det går att resa lite grann. WHO gick ut häromdagen och vädjade att man ska vänta med utlandsresor. Det kan du nämna för barnet i alla fall.  
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zx9je/who-res-inte-utomlands-i-sommar 
  • Anonym (sss)
    Tow2Mater skrev 2021-06-11 13:56:41 följande:
    Minivan kanske? Vad är fel att t ex campa med dem man inte känner? Barn brukar t ex kunna åka på läger, med helt okända människor. Barn i den här åldern ska kunna hantera att lära känna nya människor under dessa former, kan tvärtom vara ett bra sätt att lära känna varandra. Men snart kommer det väl fram att minst en av dem har nån diagnos som gor det omojligt.
    Gör du så själv? Hoppar på resor där du ska campa med människor du i princip aldrig träffat? Bo i stuga eller tält och sova med nya människor tätt inpå?
  • Anonym (sss)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-14 14:06:35 följande:
    Han bryter överenskommelsen vi har om att han och ena barnet ska åka iväg själva och att han skulle ha båda barnen varannan helg.

Barnet som blev utslängd känner sig åsidosatt helt enkelt och inte välkommet alls då pappas sa att nu ska jag göra iordning ditt rum för dom andra barnen

Inte ok tycker jag

Jag pratar med barnen och lyssnar på deras åsikter men varken jag eller dom kommer fram till pappan att han ska börja tänka på hur mycket det påverkar båda barnen

Man behöver tänka på sig själv som förälder också men man ska fortsätta sätta barnen i första hand och lyssna på dom.... Och inte göra en sådan drastiskt grej
    Det här leder till att han i princip förlorar sina barn. Han fattar det nog inte nu men det är ju så att de knappast kommer vara så intresserade av att umgås med pappsen sen, speciellt inte det äldsta barnet. 

När det tar slut med hans nya så kommer han kanske försöka bli förlåten, men det är inte säkert att barnen är intresserade då. 
    Tyvärr hans val. Bra att du tar det på familjerätten så att det åtminstone är känt av fler än bara av dig. 
Svar på tråden Hjälp ang semester och exman