Inlägg från: Anonym (Trångt på flera sätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trångt på flera sätt)

Hjälp ang semester och exman

Så ditt ex planerar att åka på bilsemester med ny flirt och hennes barn plus sina egna två. Om vi utgår från att hon bara har ett barn skulle de 3 barnen, varav dina är i vuxenstorlek, trängas i baksätet. Då spelar det absolut ingen roll om de bilar i Sverige eller utomlands. Konflikter kommer uppstå. Ett barn vill ha glass, ett annat hamburgare två gånger om dan. De vuxna försöker medla men håller ändå sitt eget barn om ryggen.

Och hur ska de sova. I två hotellrum familjevis eller är det tänkt att barnen ska dela? Eller ännu värre husvagn eller tält? Jag föreslår att du pratar om dina funderingar med dina barn. De kan nog själva dra sina slutsatser och dra sig ur.

Ja de kanske vill åka på läger istället! Då är det roligt att träffa andra jämnåriga och det gör inget att man bor lite påtvingat nära och obekvämt. Men att för barnen från bägge familjerna att tussas ihop i en bil (även om det är en lyxig husbil) och behöva umgås med någon man inte valt själv., det är knappast roligt. Dessutom är det inga sjyssta ledare som ordnar spännande äventyr utan två för varandra ganska okända föräldrar som både vill ha sina regler och behov uppfyllda.

Jo det är kanske så de ser det, som ett test. Sannolikheten för att det ska falla väl ut är dock liten tror jag. Vad är det för kön och ålder på dina barn respektive kvinnans?

Nu verkar ju problemet med semestern överskuggas av boendefrågan. Vill han alltså att bägge barnen ska bo heltid hos dig? Vad vill ungdomarna själva? Vad vill du?

Det är ju säkert så att dina ungdomar ifrågasätter både semesterplanerna och idén om att flytta ihop till hösten. De är nog inte så entusiastiska inför att bli påtvingade en främmande kvinna och hennes treåring. Alltså blir det bråk och ditt ex reagerar impulsivt.

Vad är det du ska prata med familjerätten om?

Ja men vad hoppas du att ett samtal med Familjerätten ska leda till? Precis som du säger visar både semesterplanerna och den snabba hopflytten att han tänker på ditt eget bästa. Det har han ju också sagt i ett samtal. Och nu i helgen har det varit flera bråk mellan pappan och en el bägge ungdomarna. Vad hoppas du Familjerätten ska kunna åstadkomma?

Vad vill ungdomarna? Är de ledsna, arga? Känner de sig övergivna? De behöver nog prata mycket med både fig och kanske en professionell person.

Jag tror knappast Familjerätten kan få honom att ändra sin attityd. Han verkar tänka enbart på sitt eget och struntar i att han sårar barnet.

Det är för mig lite oklart om det gäller den ungdom som enl er överenskommelse skulle bo hos pappan men oavsett tror jag att det landar i att bägge ungdomarna vill bo hos dig. Är det en bra lösning? För dig, för ungdomarna?

Aha, det är det äldre barnet som bor mestadels hos dig som blir totalt utkastad från pappans hem. Och för att ett annat barn behöver rummet. Fruktansvärt okänsligt!!!

Kan du stötta ungdomen eller tror du att det behövs professionell hjälp?

Vad tycker det yngre barnet om flyttplaner och det äldre syskonets uteslutning? Vill han/hon bo kvar hos pappan?

Och vad säger familjerätten?

Svar på tråden Hjälp ang semester och exman