• Thu 10 Jun 2021 12:50
    4230 visningar
    25 svar
    25
    4230

    Blockerad äggledare - vad göra?

    Hej!

    Jag har försökt att bli gravid i över ett år och genomgår nu därför en fertilitetsutredning där de vid en spolning sa att jag eventuellt har en blockerad äggledare. Allt annat verkar se bra ut för mig och min sambo enligt utredningen och vi frågade vad de kommer att göra åt äggledaren, om det är något mer man kollar, men då sa kliniken att de inte kommer att titta mer på det utan vill köra igång med IVF (men tycker att vi ska fortsätta försöka i väntan). Jag har läst att blockering i äggledarna kan öka risken för utomkvedshavandeskap och att blockering kan bero på en rad olika orsaker som endometrios, klamydia, operationer och infektioner men jag har inte haft något av dessa vad jag vet så jag tänker att det är konstigt att inte vilja undersöka orsaken till blockeringen och i vilken utsträckning fertiliteten påverkas?

    Är det någon annan som har/haft en blockerad äggledare eller två, eller någon som har information om vad det innebär och vad man kan göra?

    Tacksam för svar, ni är så många kloka, informerade, omtänksamma personer här inne!

  • Svar på tråden Blockerad äggledare - vad göra?
  • Thu 10 Jun 2021 13:51
    #3
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 12:59:39 följande:

    En spolning är rätt vanligt att göra i så fall, vet inte om allas äggledare är lämpliga för det däremot, det beror ju på hur det ser ut.

    Frågade du inte läkaren?


    Hej! Jag kanske skrev lite otydligt, men det var just en spolning jag gjorde när läkaren upptäckte att ena äggledaren var blockerad. Jag frågade om de skulle göra någon mer undersökning pga den misstänkta blockeringen och då sa läkaren att nej, de rekommenderar IVF och kan skicka en remiss för det. Det jag läst om utomkveds m.m. har jag läst i efterhand och kunde inte fråga om då.
  • Thu 10 Jun 2021 14:34
    #5
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 14:03:00 följande:
    Ok, nej det var just vad jag tänkte om de kunde göra nåt mer men då är det isf IVF som gäller.
    Ja i alla fall enligt den läkaren. Tänkte att jag kanske ska ringa upp kliniken och be att få ställa några följdfrågor just för att jag blir lite orolig för om det finns någon orsak till blockeringen som man kanske borde ta itu med egentligen. Men IVF ska ju vara bra i det här fallet.
  • Thu 10 Jun 2021 18:11
    #9
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 14:35:57 följande:
    Ja du kan alltid fråga varför ivf är enda lösningen, om det går att göra något åt blockeringen osv. Du kan också träffa en annan gynekolog.
    Fråga skadar väl inte, eller som du säger träffa en annan gynekolog eller läkare. Tack för att jag fick bolla med dig!
  • Thu 10 Jun 2021 18:13
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-06-10 16:43:43 följande:

    Om man har en fungerande äggledare finns chansen att bli spontant gravid ändå. En blockerad äggledare är inget som går göra nåt åt. Blir man inte spontant gravid inom låt säga 2 år får man göra IVF. Ca 15% av all infertilitet beror på fel på äggledarna och är en ganska vanlig orsak till IVF.


    Tack för faktan, jag tyckte att det var svårt att hitta information och siffror om hur en blockerad äggledare påverkar en. Det låter som att det är en relativt vanlig orsak bland dem som är ofrivilligt barnlösa som du säger, men då finns ju fortfarande chans för spontan graviditet via den fungerande äggledaren eller att IVF ska ha goda chanser. Tack för ditt svar Glad
  • Thu 10 Jun 2021 18:18
    #11
    Anonym (X) skrev 2021-06-10 17:29:21 följande:

    Är äggledaren helt blockerad så är risken för utomkveds i den ganska minimal för då kan inte ägg och spermier träffas där och ägget bli befruktat. Har du en äggledare med fri passade som ser fin ut så har ni stor chans att bli gravida ändå. Dels så har du ju ägg från den äggstocken på den sidan som den fria äggledaren men sen kan även ägget från andra sidan fångas upp av den friska. Det kan också vara så att ibland kompenserar kroppen och släpper ägg från den friska sidan flera månader i rad. Ibland kan man ha tur med kroppen. Så det är inte så att fertiliteten minskat med 50% för att ena sidan inte funkar.

    Spolning kan ibland hjälpa till att rensa upp blockerade äggledare men inte alltid. I ert fall tolkar jag det som att det inte gick tyvärr. Spolning är det enda man brukar göra för att få bort blockering.

    En blockerad äggledare kan man ha från födseln men man kan också haft en så kallad tyst infektion som gått över i äggledaren. Kan t ex komma från en urinvägsinfektion man gått med lite för länge.

    Att läkaren rekommenderar ivf kan vara för att ni försökt i över ett år, det i kombination med din blockerade äggledare gör att de tycker att det är rätt väg att gå. Ni väljer själva att fortsätta försöka själva eller gå på ivf som kan vara den ?snabbare? vägen om man har tur.

    Lycka till!


    Tusen tack för ditt svar X! Det är så skönt att få mer information om något som jag upplevde var svårt att hitta svar om, så jag är väldigt glad att du sitter på så mycket information om det här och tog dig tiden att svara Glad

    Jag hade nog tänkt att fertiliteten automatiskt minskat med 50% om ena äggledaren är blockerad, så det var skönt att du kunde sprida lite ljus i frågan. Det är väldigt coolt att kroppen kan kompensera för tex en blockerad äggledare genom att då fånga upp ägg från den friska äggledaren istället! Nu verkar kanske inte så vara fallet för just mig eftersom jag fortfarande inte blivit gravid, men då förstår jag det som att detta är ett relativt "enkelt" fel att kringgå med just IVF. Jag känner mig faktiskt mer hoppfull efter ditt svar, så det uppskattar jag verkligen.

    Stort tack!
  • Fri 11 Jun 2021 10:11
    #13
    Jag är bara jag skrev 2021-06-10 18:21:56 följande:
    Som nån ovan sa kan den fungerande äggledaren fånga upp ägget från motsatta äggstocken så chansen att bli gravid minskar inte till ett minimum. Jag vet faktiskt en som hade fått veta att hon hade två totalt blockerade äggledare ( osäkert om hon hunnit göra IVF ,det är många år sen nu ), men hur eller hur blev hon spontant gravid efter 6 år! FörvånadGlad  Kvinnokroppen och fertilitet/infertilitet är ett mysterium. 
    Ibland blir man arg på sin kropp när den inte ger en det man önskar mest av allt (barn), men när jag läser sånt här så påminns jag om hur fantastisk och anpassningsbar den är också, och hoppas att min kropp fattar att den kan ta ägg från motsatta äggstocken Glad Det är verkligen mysterium som du säger. Tack för peppande ord, nu känns det lite mer hoppfullt ändå Skrattande
  • Mon 26 Jul 2021 15:29
    #16
    Anonym (Honung) skrev 2021-07-25 22:45:46 följande:

    Hej! Jag gjorde en kontrastspolning av äggledarna i Mars och fick då veta att den ena var totalt blockerad och den andra hade dålig passage och jag och min man blev rekommenderade IVF.

    Jag har inte heller vad jag vet haft någon infektion eller dyl som skulle kunna vara anledningen till detta och har blivit gravid tidigare (abort, visserligen för ett antal år sedan).

    Dock hann vi aldrig påbörja någon IVF-behandling utan blev gravida spontant och jag är nu i vecka 9! Man ska självfallet inte ropa hej och jag är väldigt orolig för utomkveds då orsakerna till det verkar vara samma orsaker de på kliniken så kunde vara anledningen till mina dåliga äggledare. Men har inga fysiska symtom som tyder på det, utan de tankarna sitter i mitt huvud. Har UL i vecka 12 och längtar ihjäl mig tills dess!

    Men ville bara ge lite pepp att det inte behöver vara ?kört? (vilket jag trodde när jag fick mitt besked), utan det går tydligen att plussa med endast en ?kass? äggledare! Kram på Dig


    Åååh men tack underbara du, vad glad jag blir att du tar dig tiden att skriva för att ge mig hopp mitt i den här berg-och-dalbanan som barnlängtan är! Det känns verkligen fint att höra att ni blev gravida spontant trots blockerad äggledare och dålig passage i den andra. Får jag fråga ungefär hur lång tid ni hade försökt innan den här graviditeten? Vi börjar närma oss 1,5 år så det är inte konstigt att det känns ganska hopplöst ibland, men så får man höra en så fantastisk historia som eran och då lever hoppet igen. Sen är det såklart tur att hjälp finns i form av IVF, men hade ju gärna blivit gravid spontant som det blev för er :)

    Tack igen för att du skrev och ett STORT grattis till ert plus och hoppas att allt ser bra ut på UL om några veckor! Det måste kännas så spännande och så stort! Hjärta Kram på dig!

  • Tue 27 Jul 2021 21:48
    #18
    Anonym (Honung) skrev 2021-07-26 16:45:15 följande:

    Men Tack själv för fina ord ??

    Vi hade försökt i 2 år, första året var väl lite ?händer det så händer det? medans andra året var ett riktigt planerat kämpande varje månad! Vilket resulterade i att vi bestämde oss för att göra en fertilitetsutredning och tyvärr fick detta besked? Men det mirakulösa hände ju iaf ???? Om det var för att vi helt gav upp psykiskt att fixa det på egen hand eller om det var för att de med kontrastspolningen varit där och ?pillat? som det tog sig har jag ingen aning om, jag är bara så evigt ödmjukt Tacksam för att vi fick vårt efterlängtade PLUS! Sen får vi se vad det slutar i, men att ens kunna bli gravida är stort för några som gett upp helt!

    Vilken bra inställning det låter som Du har! Kan dock erkänna att jag sa liknade saker utåt, att det är så tur att vi kan få hjälp med IVF nu och nu visste vi iaf orsaken till att det inte tagit sig osv, men inombords skrek jag av en känsla av misslyckande, hopplöshet och hade svårt att acceptera och ta in att de hittat nåt. Jag var så övertygad om att om nåt var fel så skulle felet antingen ligga hos min man, eller oss i kombination, eftersom jag som sagt blivit gravid tidigare. Hade såklart varit jobbigt oavsett vad för anledning de kom fram till, men kände att jag även ville vara ärlig med min reaktion på beskedet? Men som sagt, vem vet? Kanske var det just att vi helt gav upp kampen som gjorde att det lyckades?!

    Stor KRAM ??


    Så intressant att få läsa hur det gick för er - och tänk så fantastiskt att det blev en graviditet för er när ni minst anade det och nästintill gett upp hoppet helt! Man har ju hört om fler som blivit gravida just när de gett upp av olika anledningar, så om det var det eller spolningen eller något annat i ert fall är svårt att veta - men STORT att ni blivit gravida! <3

    Det är såklart tungt att höra att något är fel gällande ens kropp eller fertilitet, samtidigt som jag kände att när vi nu ändå försökt i 1,5 år utan ett enda plus så ville jag nästan ändå att det skulle finnas något "mindre fel" om du förstår vad jag menar som gav en förklaring och som skulle gå att få hjälp med. Så det är såklart tudelade känslor med detta, och med IVF, men just nu känns det i alla fall inte som något nederlag, men bara att jag är nervös för om IVF inte hjälper då hjälper ju inget känns det som? Men så långt ska jag ju inte tänka än, det kan ju faktiskt gå innan det är dags för IVF eller om min blockerade äggledare är det enda problemet så har vi ju goda chanser med IVF tänker jag. 

    Tack som sagt för att du ger mig hopp <3 Som någon skrev tidigare i den här tråden: "Det kan också vara så att ibland kompenserar kroppen och släpper ägg från den friska sidan flera månader i rad. Ibland kan man ha tur med kroppen. Så det är inte så att fertiliteten minskat med 50% för att ena sidan inte funkar." Så eftersom min ena äggledare ser bra ut lever hoppet än, och annars hoppas jag att väntetiden på IVF inte ska vara en evighet :) 

    Hur mår du nu i v. 9? Känner du av några gravidsymptom eller så?
  • Tue 10 Aug 2021 14:26
    #23
    Annanathalia skrev 2021-07-29 17:48:31 följande:

    Jag har en blockerad äggledare som de tror alltid varit blockerad och den andra är heller inte helt bra. Men har fått två barn utan problem. Är också tydligt att jag ägglossar ?mer? i alla fall en månad. Om du blir erbjuden ivf så kör på det då ni ändå försökt ett tag. Det är ju mycket möjligt att du blir spontant gravid med då får ni hjälp på traven.

    Precis som många andra avskriver är nog spolning den enda lösningen och om det inte fungerade så är det nog tyvärr så att den är kass. Äggen är ju säkert fortfarande toppen och de kommer då åt lika bra ändå via Ivf. Håller tummarna för dig.


    Tusen tack för ditt svar, så fint att höra att du fått två barn utan problem trots blockerad äggledare <3 Är alltid värdefullt med andras erfarenheter och tankar, och jag tänker precis som du skriver att om remissen för IVF går igenom (vilket läkaren trodde) så kommer vi att satsa på det, men självklart försöka själva också under tiden :) Utredningen visar på bra ägg och spermier, så om vi då kan strunta i äggledarna och använda oss av ivf istället så borde ju chanserna förbättras avsevärt. Tack igen för att du tog dig tid att svara!
  • Tue 10 Aug 2021 14:29
    #24
    elinaxelina skrev 2021-08-01 19:46:26 följande:

    Jag har PCOS och fick hösten 2019 ett utomkvedshavandeskap, jag blev spolad nu i juli i år och min gynekolog konstaterade att min ena äggledare är blockerad (och det var då på samma sida som jag hade mitt x på, x = utomkvedshavandeskap).

    Jag har fortfarande samma odds att bli med barn.

    Jag åt letrozol och då dök det upp ett ägg på båda sidorna och fick sedan ta ovitrelle och nu väntar vi bara på att mensen ska lysa med sin frånvaro!

    Jag tror inte du behöver oroa dig!


    Jag beklagar verkligen ditt x, det måste ha varit så jobbigt :( Bra på ett sätt att veta nu vad det beror på i och med den blockerade äggledaren så att man dels har vetskapen om det vid nästa plus (som jag hoppas kommer snart!) och att ni ska kunna få rätt hjälp för att bli gravida igen. Håller tummarna för att mensen håller sig långt borta, och tack snälla för ditt svar! <3 
  • Tue 10 Aug 2021 14:34
    #25
    Anonym (Honung) skrev 2021-08-04 08:27:04 följande:
    Håller verkligen tummarna för Dig! Som sagt, mirakel sker!

    Jag mår bra och är nu i vecka 11. Varit på ett VUL för att bekräfta graviditeten och fick se en liten, liten krabat med tickande hjärtat! Sån häftig upplevelse och en obeskrivlig känsla av lycka!

    Är såklart mycket som kan hända fortfarande och jag är säkert överdrivet nojig med tanke på att vår resa till plusset inte var helt enkel, men försöker påminna mig om att leva i nuet och nuet just nu är bara glädje, tacksamhet och lycka. Och försöka tänka på allt med en stor dos ödmjukhet.

    Visst kan jag ha påfrestande gravidsymtom som kraftigt illamående och en extrem trötthetskänsla osv, men försöker påminna mig om att för bara några månader sen hade jag bytt ut att må normalt till alla världens gravidkrämpor bara jag fick det där plusset!

    Så försöker leva lite en dag i taget. Har KUB bokat om 2 veckor.

    KRAM och Lycka Till, jag hejar på Dig
    Hej igen! <3 

    Tack vad fint sagt - och ja, mirakel kan absolut ske!

    Så härligt att höra att du mår bra och att ni fick se en liten krabat med tickande hjärta på ultraljudet! <3 Det måste verkligen ha varit en stor upplevelse med en massa känslor.

    Det är klart att oron inte försvinner så snabbt, men som du säger så har ju er resa hit gjort att du/ni känner en stor dos ödmjukhet och förhoppningsvis går allt bara bra från och med nu. Hoppas också att illamåendet m.m. lugnar ner sig lite snart, för även om du är otroligt tacksam över graviditeten så har du ändå rätt att tycka att det är jobbigt med dessa symptom såklart.

    Spännande att KUB närmar sig, och jag håller tummarna för att du får en fin och frisk graviditet från och med nu <3 

    Tusen tack och en stor KRAM tillbaka!
Svar på tråden Blockerad äggledare - vad göra?