• Thu 10 Jun 2021 21:40
    1003 visningar
    6 svar
    6
    1003

    Peka finger

    Hur skulle ni reagera om en förälder använder smeknamn som "penis" och "pungen" när hen spelar tv-spel med sina barn (10 och 13 år) och sedan pekar finger på skoj när de säger hejdå varpå barnen pekar finger tillbaka?

  • Svar på tråden Peka finger
  • Thu 10 Jun 2021 21:57
    #1
    -1

    Inte alls?

    Inte hela världen.

  • Thu 10 Jun 2021 22:32
    #2

    Ok, tack för ditt svar.

  • Thu 10 Jun 2021 22:52
    #3
    -1

    Det låter gränslöst, som vuxen måste man verkligen tänka på sitt språk kring barn. Och att peka finger åt varandra, herregud så omoget. Risken är att barnen tar med sig det där beteendet till skolan eller vänkretsen.

    Om det var någon i min nära krets som höll på så skulle jag nog lyfta ämnet försiktigt. Man får vara beredd på att andra inte uppskattar att man lägger sig i däremot.

  • Thu 10 Jun 2021 23:32
    #4
    -1
    Mortiscia80 skrev 2021-06-10 22:52:09 följande:

    Det låter gränslöst, som vuxen måste man verkligen tänka på sitt språk kring barn. Och att peka finger åt varandra, herregud så omoget. Risken är att barnen tar med sig det där beteendet till skolan eller vänkretsen.

    Om det var någon i min nära krets som höll på så skulle jag nog lyfta ämnet försiktigt. Man får vara beredd på att andra inte uppskattar att man lägger sig i däremot.


    Jag tycker det är helt ok att vara omogen och tramsa. Så länge saker sker med en grundläggande kärna av kärlek går det mesta för sig. Att använda pung och penis som förstärkningsuttryck är ju bara kreativt. Ser inga problem alls.
  • Mon 5 Jul 2021 00:55
    #5

    Taget ur sitt sammanhang gör det svårt att svara på frågan fullt ut. Jag skulle förvisso aldrig peka finger åt mitt barn (menar du då långfingret?) men jag kan mycket väl tramsa och säga saker som: "Alltså, du är ju knäpp!" eller något annat som kan uppfattas som gränslöst. Jag kan dessutom svära som en borstbindare. Mitt barn är dock helt och hållet medveten om hur, när och mot vem det är okej att använda olika uttryck och på vilket sätt man använder dem, så att ingen blir ledsen.

  • Mon 5 Jul 2021 01:02
    #6

    Känner väl spontant att det låter väldigt omoget och rent av korkat. Jag vill ju vara en bra förebild för mina barn och vill förmedla hur jag tycker, tänker och bemöter ändra.

    Men ja alla är olika

Svar på tråden Peka finger