• Linnie

    Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….

    moGGsor skrev 2021-06-11 15:41:48 följande:

    Legalisering innebär många saker.


    Men framförallt flyttar du frågan från brott med innebörden straff/polis till hjälp/sjukvård istället. Något som har visat sig mycket effektivare för alla inblandade parter.
    Det kan även handla om stora skatteintäkter som hjälper till att ta hand om dom som missbrukar, pengar som idag hamnar hos organiserad brottlighet istället.
    Det innebär också att polisen kommer få mer resurser att lösa andra brott istället då dom inte behöver jaga dom som brukar droger på ett sunt sätt.
    Det finns mycket forskning om detta och den mesta pekar åt samma håll.

    Sverige ligger dock lite efter här då vi i våran kultur varit väldigt fokuserade på alkohol som den enda drogen.


    Håller med till fullo! 

    Som det är nu förlorar samhället enorma pengar på att cannabis är olagligt. Pengar som går rakt ner i fickan på kriminella gäng. 

    Lagändring om att även substanser i blodet skulle räknas som ringa narkotikabrott kom runt -98. Lagen togs fram för att lättare kunna hitta missbrukare som tidigare var okända för polis och socialtjänst för att erbjuda dem hjälp hette det.
    Det har visat sej att inte många okända missbrukare kunnat identifieras öht. Istället griper man redan kända missbrukare som polisen vet oftast har något i blodet, oavsett om det märks på dem utåt eller inte. Kanske för att polisen vill göra det enkelt för sej?
    På småorter har det framkommit att ett mindre gäng om samma personer blir registrerade och dömda om och om igen för ringa narkotikabrott, eftersom poliserna på orten vet precis vilka det är som har något i blodet. Det har hänt att samma person tagits av polis flera gånger på en och samma dag när statistiken ska peka på att polisen gör ett bra jobb som detekterar fler påverkade.
    Dessa människor har ofta inte ens möjlighet att betala böterna ett ringa narkotikabrott ger, så det är enbart en förlust.

    Många hamnar i skuldfälla som unga om de döms för ringa narkotikabrott. Böterna är inte små. Runt 5000 (det man betalar till brottsofferfonden inräknat, är det ff 500 vid varje begånget brott?) tror jag det ligger på idag för en som lever på inget eller studiebidrag, du måste alltså få hjälp, göra något kriminellt eller strunta i böterna som hamnar hos kronofogden.
    Jag blev själv dömd för ringa narkotikabrott några gånger i 20-årsåldern (över 15 år sedan), tur jag har snälla föräldrar som kunde hjälpa mej. Någon typ av "hjälp" från polisens sida, som var syftet med lagen, hörde jag aldrig nämnas trots att jag var ung. Inget hjälpnummer eller info öht.

    Men något som verkligen får en att må direkt illa är om en person överdoserat på tyngre saker tex heroin och någon ringer ambulans så skickas ofta en polispatrull med, om polisen har tid.
    Detta leder till att den som överdoserat kan släpas ut från en lägenhet då lgh-innehavaren ej vill ha problem och läggs i hissen eller i trapphuset utan hjärt och lungräddning tills ambulans anländer. Lämnas kvar på en offentlig toalett utan H o L och liknande.
    Både missbrukarnas (de som kan lämna eller hiva ut en döende person på gatan, vissa tömmer fickorna på denne innan ocksåDemon) och polisens beteende äcklar här.

    Och så undrar man varför Sverige har så höga dödstal (bland de högsta i Europa) bland missbrukare?!
      
    De som jobbar med Harm Reduction på tex sprututbyte rekommenderar ofta att inte uppge överdos i samtal med larmcentralen eftersom ambulanspersonal alltid har naloxon som häver heroinöverdos i svarta standardväskan de alltid bär med sej in till folk. Naloxon har även börjat delas ut till missbrukare för att minska dödsfallen.
    Räddande råd, sprututbyten, utbildning i H o L till missbrukare och utdelning av Naloxon är dock nya företeelser i Sverige, 5-6 år.

    Ett skadereducerande tänk fick inte förekomma förut enligt politikerna eftersom det var nästan detsamma som att "godkänna" missbruk(!). Då fick hellre fler dö i överdoser, bli sjuka i HIV och Hepatit C och allehanda infektioner på injektionsställen pga gamla sprutor som kräver lång och dyr sjukhusvård och tom amputering.

    Till ts; Bara för att han är för legalisering av cannabis så betyder inte det att han kommer att ta droger. Finns många som är för legalisering, advokater och andra inom rättsväsendet, forskare och helt vanligt folk som är pålästa utan att själva använda. Det är egentligen inte konstigare än att du engagerar dej i abortfrågor utan att själv göra abort, engagerar dej i hedersförtryck utan att komma från en sådan kultur etc.
    Nu har ju denna kille provat förr, men det har många i ungdomen utan att de gör det igen. Men bara du kan avgöra hur bra killen är i förhållande till att han har en värdering i denna fråga som ej överensstämmer med din.
  • Linnie
    Anonym (f) skrev 2021-06-12 00:13:51 följande:
    Ja, inte ens i mitt arbete med aktiva missbrukare får jag ha naloxon, det är verkligen onödigt när det faktiskt finns.
    Usch vad hemskt, det du skrev om innan.

    Men va? I Stockholm delar de ut naloxon på alla metadonprogram, sprututbyten osv sedan några år. Samt ger utbildning i hur det används och i H o L. Pamfletter har tryckts upp med allehanda råd och tecken vid överdos. men som sagt, de börjades för bara några år sedan..
  • Linnie
    AmericanMommy skrev 2021-06-12 00:05:14 följande:
    Va? Men gud vad hemskt! I USA kan man köpa det på alla apotek utan recept. Dessutom brukar dom visa college/high school elever hur man ger naloxon så dom kan rädda kompisar etc som tagit överdos.
    Det är jättebra att det går att köpa på apotek! Gäller det federalt eller i vissa stater?
    Det är en hemsk opioidkris ni har där borta nu. Tack vara Sackler-klanen på Purdue pharma som återlanserade oxycodon som "ofarligt smärtstillande medel med mycket låg beroendepotential" och smärtkliniker i bla. Florida skrev ut till vem som helst. Sedan stramade federala politikerna (?) in det, med all rätt, men ledde ju till att heroin blev billigare än oxycodone.
    Har dessa läkemedelspampar ens något väntande åtal? Eller har straff kanske redan utdelats? Miljardärer eller dollarmiljonärer verkar iofs oftast klara sej från straffGråter 

    Bor du i eller i närheten av delstater som legaliserat cannabis?
    Vad är din uppfattning, bättre eller sämre?
    USA har ju generellt väldigt hårda straff för annan tyngre narkotika men ser betydligt liberalare på lättare droger. I Sverige är det ju mer "alla droger är vidrigt dödsknark", även om straffpraxis för heroin och cannabis visserligen skiljer enormt.
  • Linnie
    Anonym (droghelvete) skrev 2021-06-12 17:23:51 följande:
    Marijuana fick jag en allvarlig psykos av och et är många som fått det, och en del har utvbecklat schizzofreni av det också. Ingen bra idé att legalisera tycker jag. Marijuana är inte så oskyldigt som det verkar.
    Det kan hända, absolut.
    Men skulle det göras en undersökning om hur stor andel av alla som rökt cannabis som utvecklar psykos, så skulle den nog visa att det är en väldigt liten andel.
    Troligtvis skulle de som utvecklar psykos av cannabis vara mer sannolika att utveckla depression eller annan psykisk ohälsa utan cannabis än gemene man också.
  • Linnie
    AmericanMommy skrev 2021-06-12 14:58:11 följande:
    Vet inte om det är federalt med naloxon, federala lagarna är alltid väldigt strikta. Jag bor i en stat som legaliserat cannabis. Har inte märkt någon skillnad annat än att dom kan fokusera mer på opiodkrisen nu.

    Dom har gjort mycket striktare regler för att skriva ut opioider och jobbar på åtal mot big pharma.
    Det är ju jättebra att de nu kan fokusera på det som är dödligt än att sätta dit rökare.

    Det lär ju vara någon form av jätteåtal som ska jobbas fram. Är ju en stor sak som drabbat hela ert land, så gissar det kommer att ta sin tid.
    Men det är bra att det inte tolereras bara för att någon är ägare till ett jätteföretag med tillhörande läkemedelsfabriker (jämför med hemmagjort meth-labb), i slutändan är jag tveksam till om läkemedelsjättarna kommer att få samma tid i fängelse som de med hemmagjorda methlabbet skulle fått. Kan tänka mej att de kan bli fråga om jätteskadestånd istället. Fast jag hade gärna sett fängelsestraff för de ledande också, tycker inte att det alltid ska gå att betala sej fri för att man har resurser.
  • Linnie
    mari123 skrev 2021-06-12 15:26:24 följande:

    LSD känns ju väldigt tungt för en oinvigd! Är det ngt man liksom "testar" hux flux? Måste man inte vara lite van innan?


    Visst har du rätt i att LSD ger ett rejält rus. Å andra sidan är det inte en drog som är beroendeframkallande, tar man det för ofta på kort tid (Goa -05Oskyldig) så funkar det bara sämre för varje dag. 
    Tar man det för ofta under lång tid kan det leda till förändringar eller försämringar psykiskt, utveckla paranoia eller psykoser.
    Just pga LSD´s extrema karaktär så är det sant att det inte är något man oftast testar hux flux, oftast tillsammans med redan erfarna.
    När det kommer till den typen av droger, hallucinogener, så är det viktigt att stämningen är rätt och att du är på en trygg plats, annars kan det gå väldigt fel. Man "öppnar upp" en stor del av psyket och blir väldigt utlämnad och känslig för intryck.
    Att träffa på ett gäng högljudda, bråkiga eller okända fyllskallar under trippen kan bli extremt obehagligt. Miljön är väldigt viktig så intag av hallucinogener bör planeras noga.
    Det bör undvikas av alla med tillfälligt försämrad psykisk status eller psykisk ohälsa av något slag.
  • Linnie

    TS, hur känns det i förhållandet till killens åsikter? Har ni pratat sedan du startade tråden? 
    Känner du att det är en mindre grej nu eller känner du mer avsmak inför hans värderingar?

  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 01:40:55 följande:

    Låter som Sverige kryllar av narkomaner idag.... tragiskt....


    Nej det kryllar verkligen inte av fler narkomaner här än i tex Staterna.

    Men OM man råkar se en döende person så är det rätt mänskligt att hjälpa!

    Folk som slår igen dörren till en offentlig toalett för att det ligger en döende narkoman där är lika mycket mördare by proxy som de som är för dödsstraff..
  • Linnie
    Anonym (--) skrev 2021-06-19 18:17:04 följande:

    Som vanligt ska folk go off topic och svamla med hur droger minsann inte r farligt eller tvärtom.

    Svaret till dig TS är, jag hade dumpat han på två röda, hade inte slösat energi eller tid på såna människor


    Det är väl inte off topic, det handlar ju också om ämnet. Sen om hela diskussionen fokuserar på bara det så har man frångått topic en aning. Men det är ju inte fallet här.
  • Linnie
    Kexsmula skrev 2021-06-25 16:50:40 följande:
    Håller med. Tycker dessutom alla bör bära ett litet Naloxonkit i handväskan eller fickan OM det skulle hända att man träffar någon döende med sprutan i armen.
    Det tycker jag med!

    Jag har själv också fått Naloxon från Laro. Och har det alltid i väskan (om jag har rygga eller mindre väska+tote bag iaf, men man borde ju egentligen kunna ta bort kartongen och bruksanvisningen om man är säker så tar det mindre plats och funkar alltid att ha med) tillsammans med en liten typ av nyckelring som man kan fälla ut och det blir till ett plastskydd man kan använda om man ska göra konstgjord andning på en okänd person som är nedspydd eller whatever. Tror det är Capio som tillverkat nyckelringen, som drev mitt "team" förr. Själv vet jag att jag nog skulle strunta i att leta efter den, baserat på tidigare liknande situationer, eftersom sekunder räknas och det känns viktigare att rädda liv än att låta känslighet och bacillskräck styra i en sådan allvarlig situation!

    Har under de ca 4 år jag haft Naloxonkitet inte sprungit på en enda som överdoserat. Är inte så ofta man gör det om man tex öppnar dörren till en offentlig toalett som tur är.

    Brukar faktiskt även ha med mej ett par gamla Haldoltabletter (som helt säkert gått ut men gissningsvis skulle kunna hjälpa någon i nöd ändå) om jag skulle springa på någon som är akut psykotisk. Eller får veta om någon som har en bekant som är det och behöver tabletterna till denne.
    Det kan ju vara helt sjukt svårt att få en person i det tillståndet att följa med till psyk-akuten.
  • Linnie
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-01 11:51:40 följande:
    Fast ärligt talat, hur många människor går omkring med ett "hjälp en pundare i nöd" kit på sig till vardags?

    Hur många möter ens pundare som riskerar att överdosera till vardags?

    Som någon annan redan sagt..., du rör dig nog i helt andra kretsar är det vanliga.
    Nej man möter inte på pundare som överdoserat till vardags, oftast.

    Men vi som räddat liv i liknande situationer förr, genom erfarenhet i jobb eller av livet. Vi som genomgått utbildning i HLR och att ge naloxon och dessutom fått tillgång till det. Varför skulle vi inte vara beredda att hjälpa även om vi inte befinner oss i sådana miljöer längre?
  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-07-01 01:51:09 följande:
    Hånar inte alls, bara undrar var man träffar på narkomaner som riskerar överdosera i så stor utsträckning att det känns motiverat att släpa ett sånt kit. I min värld skulle just defibrillator, aspirin, och extra vatten nu i värmen kännas som mycket större chans att behövas av någon. Vi rör oss tydligen i helt olika kretsar.
    Släpa på ett sådant kit?! Hela förpackningen med bruksanvisning och allt väger ca 40 gram! Som en puderdosa ungefär. Är det för mycket att "släpa" på för att kunna rädda liv om man kan? Nej många damer släpar redan på mer i enda syfte att förbättra sitt utseende fast ingen annan märker eller bryr sej om de börjar bli lite svettiga om nosen.

    Ja jag har alltid vattenflaska och några paracetamol på mej. Penna, laddare.. Många helt vanliga ungdomar och andra som fått låna efter att ha blivit desperata när luren har lågt batteri. Brukar köpa glass till uteliggarna när det är varmt. Enkla saker som inte är svåra att kunna göra för en annan person eller sej själv (jag behöver ju själv vatten, laddare, penna eller paracetamol eller en isglass i värmen ibland).
  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-06-29 21:29:37 följande:

    Har ni en defibriliator också i handväskan? Aspirin ifall ni träffar på någon som får blodpropp? Kanske ett par flaskor vatten ifall någon en varm sommardag får värmeslag? Lite choklad ifall någon ni ser svälter?


    Jag är både sjukvårdspersonal och har ett förflutet som heroinist.

    Att sjukvårdspersonal "tänker med hjärtat" även utanför arbetsplatsen uppskattar nog de flesta.
    Min erfarenhet som heroinist vore ju till ingen nytta alls om jag inte kunde använda mej av det för att hjälpa andra, eller hur?
  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-07-08 15:14:03 följande:
    Då rör du ju dig naturligt i pundarkretsar så det är kanske motiverat för just dig.
    Va?! 

    Missade du att jag är FÖRE DETTA heroinist? Finns det någon miljö en sådan undviker så är det just missbrukarmiljöer!
     Skulle före detta missbrukare ränna runt i missbrukarmiljöer så skulle det inte finnas lika många före detta missbrukare längre.
    Men du kan väl ändå inte tro att jag är aktiv heroinist och samtidigt jobbar i vårdsektorn?

    Om du inte missade att jag är f.d. heroinist men ändå tror att jag rör mej i sådana miljöer så undrar jag lite hur du tänker. Du får mer än gärna förklara i så fall.
  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-07-08 15:16:02 följande:
    Lägg ner en defibrilator i handväskan också då. Gor väl varken till eller från om man släpar på allt det där.
    En defibrillator väger rätt mycket mer än innehållet i en vanlig handväska..
  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2021-07-08 15:14:03 följande:
    Då rör du ju dig naturligt i pundarkretsar så det är kanske motiverat för just dig.
    Vet inte riktigt vad du menar med pundarkretsar. Pundare är slang för amfetaminister. Dessa har jag inte alls lika stor erfarenhet av och vad deras vanligaste dödsorsak är.
    Det är långt ifrån lika dödligt som heroin eller andra opiater iaf.
    De flesta tjackpundare skulle jag gissa dör av saker som är relaterade till punderiet men inte drogen i sej. Som trafikolyckor, sepsis och blodförgiftning/lymfangit och övriga olyckor eller att hjärtat ger upp efter långvarigt missbruk.
    Även hjärnblödning är vanligt att pundare dör av efter ett långt liv i missbruk, många år tidigare än en som inte använder amfetamin skulle råka ut för det.

    Men kan ju hända att ordet "pundare" på sistone blivit ett vedertaget uttryck för alla sorts missbrukare, eller att det är det bland gemene man?
Svar på tråden Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….