• Kusine­n
    Fri 11 Jun 2021 09:41
    749 visningar
    6 svar
    6
    749

    5-åring driver oss till vansinne. Ber om lov för ALLT.

    kebabtallrik skrev 2021-06-11 09:23:28 följande:

    Vår 5-åring har senaste kanske sex månaderna börjat berätta/be om lov innan han gör grejer, om precis allt. Ligger han i sin säng och tittar på youtube så ropar han gång på gång efter mamma eller pappa för att berätta att han ska byta video, och gör det inte förens någon går in och säger "Ja, gör det". Svarar man honom inte så fortsätter han ropa tills det övergår till rena skrik. Ska han leka med någon leksak så är det samma sak där. Ett annan exempel är att han ibland bara godtar ett ja från någon av oss. Vi kan sitta och äta, och han ska äta en pommes till exempel, då kan han t.ex. bara godta ett "Ja, ät den" från pappan (eller mig). Är vi hos någon annan så kan han rikta in sig på den som bor där. Detta börjar driva oss till vansinne, det är ett konstant "mamma...mammaaa....mammmmaaaaaa!!" (eller pappa) här hemma. Förstår inte vad detta beteende kommer ifrån. En tanke är att det är någon uppmärksamhets-grej då han fick en lillasyster för ett år sedan.

    Någon som har teorier?


    Min enkla erfarenhet, utan att vara nån expert, är att barn i femårsäldern generellt är väldigt intresserade av det där med regler. De kan vara väldigt "lillgamla" och gärna tala om för andra vad man får och inte får göra, kategoriserar saker osv. Så jag tänker att det är nåt som händer i den sociala utvecklingen i den åldern som gör att den aspekten blir väldigt viktig. Kanske är ditt barns beteende en del (om än mer intensivt än hos de flesta) del i denna process.

    Mitt eget barn hade för övrigt ett par frågpr som hen ställde om och om igen i den åldern (fast hen visste svaret på frågorna), lite som ett mantra nästan. Om det är vanligt eller om det var specifikt för mitt barn vet jag dock ej. Men det gick över :)

    Men sen så kan man ju se tecken på kontrollbehov i ditt barns beteende, som i sin tur skulle kunna bero på att barnet tycker att omvärlden är svår att ta in/sortera. Att omgivningen känns rörig och att hen därför skapar egna regler (om än ologiska för omgivningen) för att få nån form av kontroll.
Svar på tråden 5-åring driver oss till vansinne. Ber om lov för ALLT.