• Anonym (Gråsälen)

Gråa hårstrån. Sluta färga eller inte?

Jag var runt 30 då jag upptäckte mina allra första gråa hårstrån vilka plockades bort omgående med pincett. Jag har nästan aldrig färgat mitt hår som ung men dom gråa hårstråna som så småningom blev allt fler gjorde att jag började färga håret. Nu är jag 45 år och man ser en tydlig utväxt några veckor efter varje färgning.

Leker med tanken att sluta färga mitt långa bruna hår men är dels lite rädd för att man ska se ut att åldras 20 år direkt samt att jag har inte jättetjockt hår och tänker att det ska se/upplevas som tunnare utan färg.

Skulle med anledning av detta vilja höra från andra mörkhåriga med inslag av silverhår hur ni resonerat? Tänker ni färga för evigt för att upplevas som yngre? Om ni slutat hur kom ni fram till ert beslut och hur reagerade omgivningen? Om ni inte hade supertjockt hår innan uppfattas det som tunnare som ljust? Går det att använda toning några år för att låta utväxten ske mer diskret för att därefter skippa toning och låta allt grått komma fram för att sedan klippa bort resterande färgat hår?

• Svar på tråden Gråa hårstrån. Sluta färga eller inte?
  • Anonym (Li)

Jag är 38 och de första grå upptäcktes för flera år sedan, runt 30.

Trots att de grå stråna blivit fler har jag fortsatt plocka de som är mest i ögonfallande.

Tar något strå då och då.

Men eftersom de blir fler och fler överväger jag nu också lm man ska börja färga, men känns jättejobbigt de där med utväxt som ska underhållas. Så jag funderar fortfarande hur jag ska göra.

Men kan väl erkänna att jag inte alls gillar tanken på grått hår!

Hur ofta får du färga utväxten?

Är färgen nära din naturliga hårfärg?

• Anonym (Gråsälen)
    Anonym (Li) skrev 2021-06-12 00:11:49 följande:

Jag är 38 och de första grå upptäcktes för flera år sedan, runt 30.

Trots att de grå stråna blivit fler har jag fortsatt plocka de som är mest i ögonfallande.

Tar något strå då och då.

Men eftersom de blir fler och fler överväger jag nu också lm man ska börja färga, men känns jättejobbigt de där med utväxt som ska underhållas. Så jag funderar fortfarande hur jag ska göra.

Men kan väl erkänna att jag inte alls gillar tanken på grått hår!

Hur ofta får du färga utväxten?

Är färgen nära din naturliga hårfärg?

I och med Covid-19 och allt hemmajobbande så har jag blivit rätt lat vad gäller färgandet. Färgar kanske var 6-8 vecka och gör det själv hemma. Ska jag ut och inte vill visa utväxten så kör jag istället sån där färgsprej.

Jag saknar verkligen min tidigare riktiga hårfärg. Jag hade nämligen brunt hår med "guldinslag" pga släktens röda håranlag. Har aldrig hittat nån hårfärg som fixar att härma det bra. Krävs nog frisör. Dessutom har mitt nya egna hår ändrat färg. Jag upplever att det hår som inte är grått är mer mörkbrunt så det är mer salt och pepparlook misstänker jag ifall det får växa ut.
  • Anonym (Ulrika)

Jag färgar också utväxten hemma. Jag har tagit en färg som är lite ljusare än den färg jag hade innan, för jag tycker att det passar bättre och ser naturligare ut när man blir äldre. Jag använder garnier nutrisse hair color 7.0

Om du vill sluta färga kan du ju slinga det ett tag så att det inte blir någon tydlig gräns.

• Anonym (Samma)

Samma problem här. Lika gammal som du. Började få gråa hår när jag var 23 år gammal. Min mamma var helt gråhårig vid 33-års ålder så har väl ärvt det från henne. Började slinga håret, gick sen över till att färga. Men håret växer så fort att jag måste färga var fjärde vecka. Och går inte att färga själv då inget av de färger ute i handeln täcker mina gråa hår. Så blir väldigt dyrt i längden.

Fick nog för ett halvt år sedan så nu låter jag det växa ut helt så får jag sen bestämma vad jag ska göra när jag har fått fram min riktiga färg helt och hållet. Dröjer väl nog ett halvt år till men än så länge så ser det ut som jag kan leva med det utan att färga. Kanske blir några slingor längre fram.

• syntharen

Det är ju jättesnyggt med grått hår, även på yngre! Jag har en gråslinga i luggen och vid öronen och önskar att mitt hår var mer grått trots att jag bara är 42 år.

• Anonym (Gråsälen)

Märker ni andra också av att er originalfärg ändrats i det hår som inte är grått? Jag tycker ju att mitt hår ser mörkare ut och saknar dom gyllene stråna som jag såg förr. Kan i joförsig kanske bero på kontrasten mot det gråa men jag tror inte det beror på det.

• Mrs Green

Jag tänkte sluta färga när hela håret år grått, då är det ju snyggt. Men det är fortfarande bara grått fram och på sidorna, men nästan inget bak, och då föredrar jag att fortsätta färga även om det är jobbigt. Det verkar dröja, jag tyckte det var mycket grått redan när jag var 40 och nu är jag 52.

• Mrs Moneybags

Som gråhårig som får många komplimanger för mitt hår kan jag bara säga - sluta färga! 

Ditt hår är förmodligen tunt för att du färgar det hela tiden. Så var det i alla fall för mig. Nu har min gamla tjocklek kommit tillbaka och mitt hår är enormt tjockt (har halv-afro). 

Om du vill ha en lite lättare övergång rekommenderar jag att göra slingor - highlights eller lowlights (mörkare slingor i din egen bruna färg). Det gjorde jag en period för att göra gränsen mellan det färgade och det ofärgade lite mindre tydlig. Det kunde jag ha fortsatt med om jag hade haft lust, men jag ville se hur mitt hår såg ut utan färg.

Det värsta som kan hända är ju att man inte trivs med det gråa. Och då är det ju bara att färga igen.  

• Anonym (Gråsälen)
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-14 10:41:36 följande:

Som gråhårig som får många komplimanger för mitt hår kan jag bara säga - sluta färga! 

Ditt hår är förmodligen tunt för att du färgar det hela tiden. Så var det i alla fall för mig. Nu har min gamla tjocklek kommit tillbaka och mitt hår är enormt tjockt (har halv-afro). 

Om du vill ha en lite lättare övergång rekommenderar jag att göra slingor - highlights eller lowlights (mörkare slingor i din egen bruna färg). Det gjorde jag en period för att göra gränsen mellan det färgade och det ofärgade lite mindre tydlig. Det kunde jag ha fortsatt med om jag hade haft lust, men jag ville se hur mitt hår såg ut utan färg.

Det värsta som kan hända är ju att man inte trivs med det gråa. Och då är det ju bara att färga igen.  

Jag önskar verkligen att min hår vore tunt pga färgning men det är en släktgrej. Tror ingen skulle klassa mig som tunnhårig, men jag har verkligen inte tjockt hår. Har nog typiskt skandinaviskt hår.

Tack för tipset. Ska till frissan om två veckor. Dom är duktiga där så jag ska höra vad dom säger om slingor. Mitt hår är nog rätt "sönderfärgat" i längderna så vet inte hur det funkar då. 
  • Anonym (Solblomma)

Mitt hår var riktigt mörkbrunt, så det blev ju en enorm kontrast med gråa strån i. Är inte lika iögonfallande hos min man som har ljusare hår - syns mest i direkt solljus trots att han har ganska många gråa strån nu. Så jag började istället sätta ljusare slingor. Blir betydligt snyggare av den behandlingen!

• klyban

Upptäckte gråa strån för 35 år sedan, och det är först nu det börjar bli mer Skrattande
    Så detta med gråa hår är något jag lagt bakom mig för evigheter sedan.
    Ibland har frisörer jagat detta område, men riktigt förstått varför, för frisören måste sett gråa hårstrån innan.

Mitt råd är att inte färga håret, och färgar man, gör inte som många gör och ta en så mörk kulör att man undrar vad det är för tokigt de gjort.
    Samma körde en del rödhåriga samma konstighet, och tog en kulör som gjorde man stod och titta på håret och undrar vad faan det är som hänt.
    Men de lärde sig med tiden och tog en ljusare ton och få det se naturligt och vackert ut istället.

Mrs Moneybags skrev 2021-06-14 10:41:36 följande:

Det värsta som kan hända är ju att man inte trivs med det gråa. Och då är det ju bara att färga igen. smile1.gif  

Tunnar färgning ut håret?
    Frågar eftersom jag inte vet och trodde det bara blev så när man använder frätande saker som tex väteperoxid och liknande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Gryntroll

Jag har guld/blont hår och fick gråa hår vid 33 ungefär. Men har ofta gjort lite slingor för att förstärka det guldiga och det har gjort att de gråa hårstråna kamofleras lite. Så det är min melodi även nu vid 44, frisören lägger några slingor i håret 2 gånger om året, brukar bli på hösten och vintern. Och sedan på sommaren sköter solen saken  Visst syns de gråa stråna men smälter in i färgen på ett fint sätt tycker jag.

Därför är mitt förslag att istället för färgat att gå över på slingor som man sedan lättare fasar ut om man vill ha sitt hår helt naturellt.

• Mrs Moneybags
    klyban skrev 2021-06-14 14:48:15 följande:

Upptäckte gråa strån för 35 år sedan, och det är först nu det börjar bli mer Skrattande
    Så detta med gråa hår är något jag lagt bakom mig för evigheter sedan.
    Ibland har frisörer jagat detta område, men riktigt förstått varför, för frisören måste sett gråa hårstrån innan.

Mitt råd är att inte färga håret, och färgar man, gör inte som många gör och ta en så mörk kulör att man undrar vad det är för tokigt de gjort.
    Samma körde en del rödhåriga samma konstighet, och tog en kulör som gjorde man stod och titta på håret och undrar vad faan det är som hänt.
    Men de lärde sig med tiden och tog en ljusare ton och få det se naturligt och vackert ut istället.

Tunnar färgning ut håret?
    Frågar eftersom jag inte vet och trodde det bara blev så när man använder frätande saker som tex väteperoxid och liknande.

I princip alla färger utom rena en-komponents-toningar innehåller väteperoxid. 
    Alla färger där man blandar två komponenter innehåller peroxid. Även om det står "toning" på kartongen. För mig blev håret märkbart tunnare i alla fall och topparna oftare kluvna. Men en del har ju jättestarkt hår som tål lite ruffigare behandling.  

Så länge man är nöjd. 
  • klyban
    Mrs Moneybags skrev 2021-06-14 15:28:34 följande:
    I princip alla färger utom rena en-komponents-toningar innehåller väteperoxid. 
    Alla färger där man blandar två komponenter innehåller peroxid. Även om det står "toning" på kartongen. För mig blev håret märkbart tunnare i alla fall och topparna oftare kluvna. Men en del har ju jättestarkt hår som tål lite ruffigare behandling. smile1.gif  

Så länge man är nöjd. 

Oki, tack!
    Kanske den används för bryta ned håret och för färgen ska tränga in bättre.

Vet att frisören sade att de med svart hår ofta har mycket tåligt hår, som tål att misshandlas rätt bra utan det märks på samma sätt som för oss nordbor.

Mitt ena barn har tyvärr ärvt morsans hår, supertunnt och blir väldigt lätt risigt vid såna här behandlingar.
    Och det andra barnet har ärvt mitt hår, som är rätt tjockt för vara nordbo och vågar sig alltid, så frisyrer är bara glömma när man har kort hår.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mrs Moneybags
    klyban skrev 2021-06-14 15:38:45 följande:

Oki, tack!
    Kanske den används för bryta ned håret och för färgen ska tränga in bättre.

Vet att frisören sade att de med svart hår ofta har mycket tåligt hår, som tål att misshandlas rätt bra utan det märks på samma sätt som för oss nordbor.

Mitt ena barn har tyvärr ärvt morsans hår, supertunnt och blir väldigt lätt risigt vid såna här behandlingar.
    Och det andra barnet har ärvt mitt hår, som är rätt tjockt för vara nordbo och vågar sig alltid, så frisyrer är bara glömma när man har kort hår.

Jag önskar det var sant, det där med svart hår! Men det kanske stämmer på folk från Asien och Mellanöstern? De verkar ha lite tjockare hårstrån. På mig blev det en långsam katastrof. Håret såg liksom dött ut. Nu är det så fullt av liv och känns hälsosamt. 

Det stämmer att man lägger till peroxid för att färgen ska tränga in i de inre lagren av hårstråna. Det öppnar upp hårstråt och därför kan det till en början se tjockare ut, men om man har långt hår märker man efter några år att det blir tunnare och tunnare och mer och mer förstört. Gråter
Svar på tråden Gråa hårstrån. Sluta färga eller inte?