• Anonym (Namn)

Namn ni inte förstår hur andra kan ge sina barn?

Finns det namn som ni inte förstår hur föräldrar kan ge sina barn? Vilka är det isåfall? Kul att läsa.

• Svar på tråden Namn ni inte förstår hur andra kan ge sina barn?
  • Anonym (Mia)

Loke.

Av alla asagudarna, varför döpa sitt barn till den elakaste?

• Panduro

Namn som är "felstavade" i min lilla hjärna, typ Lias eller Alexhandra.

• Anonym (Göran)

Nora och Ulla vilka jävla namn. Vad tror ni de blir retade för?

• Anonym (Sara)

Den typ av nedlåtande namn som vissa försöker sig på men som inte blir godkända av skatteverket. Nu vet jag inte säkert om det är vuxna själva som ansökt om att få desa namn men om det handlar om namn till ens barn kan jag inte förstå "namn" som Alkis, Tomhet, och Skrot.

Alla vanliga namn fattar jag då folk helt enkelt har olika smak, men inte dessa nedlåtande saker

• Anonym (Nackspärr)

Valkyria tycker jag är både gräsligt och olämpligt.

Håller också med om felstavade namn. Joacim, Filiph, Camuel osv. Varför göra livet svårare än det behöver? Menar givetvis inte etablerade varianter typ Christian/Kristian utan där man hittar på en ny stavning som dessutom ofta strider mot uttalsreglerna.

Gillar inte heller påhittade namn. Visst, alla namn är påhittade i någon mån men jag tror tillvaron blir onödigt tillkrånglad om man hela tiden behöver förklara att ?nej, inte Tage; jag heter Tave? eller ?Vile, som Ville med ett L?. Det behovet kan man väl ta ut på sina husdjur?.

Seeeeeen finns det ju namn jag personligen inte gillar som Liam, Tindra, Alva och Nova men svårt att argumentera utifrån min personliga smak. Den är ju inte relevant för någon annan.

• Anonym (J)

Jag har jättesvårt för "gubbnamn" och "tantnamn". T.ex. Bo, Bosse, Göte, Inga-lill, Agda.

Sen är jag inget fan av namn t.ex. Bengt, Rolf, Kerstin.

Är nog mest jag tänker på äldre personer när jag var barn där de flesta var rätt otrevliga.

Och allt som rimmar på något taskigt...Även om namnet i sig är fint så kan jag inte sluta tänka på rimmet.

T.ex. Maja, Ulla, Gitt.

Namn efter ställen/städer i världen.

Paris, Texas..

Men jag är väldigt kräsen. Och tog oss jättelång tid att hitta namn åt våra barn som stämde in på mina preferenser. Tänker att det viktigaste är att man själv och sen barnet gillar sitt namn.

• Anonym (llll)
    Anonym (Nackspärr) skrev 2021-06-12 07:29:37 följande:

Valkyria tycker jag är både gräsligt och olämpligt.

Håller också med om felstavade namn. Joacim, Filiph, Camuel osv. Varför göra livet svårare än det behöver? Menar givetvis inte etablerade varianter typ Christian/Kristian utan där man hittar på en ny stavning som dessutom ofta strider mot uttalsreglerna.

Gillar inte heller påhittade namn. Visst, alla namn är påhittade i någon mån men jag tror tillvaron blir onödigt tillkrånglad om man hela tiden behöver förklara att ?nej, inte Tage; jag heter Tave? eller ?Vile, som Ville med ett L?. Det behovet kan man väl ta ut på sina husdjur?.

Seeeeeen finns det ju namn jag personligen inte gillar som Liam, Tindra, Alva och Nova men svårt att argumentera utifrån min personliga smak. Den är ju inte relevant för någon annan.

Vile är inte felstavat. Vile finns i den nordiska mytologin (bror till Oden).
  • mammabitch

Håller med om "felstavade" namn,
    Förstår inte heller hur man kan döpa sitt barn till samma namn som typ fyra av kompisarnas barn redan heter, hur fint namnet redan är. Därmed inte sagt att man  behöver döpa ungen till Månstråle eller så , men det kan ju vara skönt att  inte ha tre klasskamrater med samma förnamn

• Anonym (Elin79)

Knasiga stavningar som kräver att man för resten av sitt liv behöver lägga till "med z" eller "med h på slutet". Typ Whilma. Razmuz. Eller Annah. Varför liksom?
    Och sen finns det ju namn som jag personligen har en dålig referens till från min barndom och därför aldrig skulle välja. Som Sofie. Eller Hanna. Inget fel på namnen men jag vill inte att mina barn heter så.
    Sen finns även en uppsjö av namn som jag tycker är fula men som andra kanske älskar; Torgny, Asta, Kevin, Åke, Jorun tex. Inget fel på dem heller men ... inga barn under vårt tak kommer nånsin heta så

Svar på tråden Namn ni inte förstår hur andra kan ge sina barn?