• lw12

    Slutat med napp, börjat suga på tummen?

    Hej! Vår son är 14 månader. Vi beslutade att plocka bort nappen för drygt en månad sen då han vaknade hela tiden när den åkte ut. Det gick över förväntan att sluta och han somnar utan problem utan och sover mycket bättre. Men senaste dagarna har jag sett att han börjat suga på tummen! Inte på natten eller för att somna utan bara på dagen för att mysa typ. Någon med erfarenhet? Vad gör man? Ska jag ge tillbaka nappen? Eller bara låta det vara? Tack på förhand ????

  • Svar på tråden Slutat med napp, börjat suga på tummen?
  • sextiotalist
    Johan70 skrev 2021-08-16 01:08:09 följande:

    Jag vet inte, men är det inte bättre att suga på tummen än att ha napp?


    Nja

    Båda mina syskon var tummsugare och båda var tvungna att korrigera bettet pga detta
  • Lilant

    Man ska inte sluta med napp så tidigt så ge tillbaka den. Dom har ett så starkt sugbehov fortfarande. Man ska sluta runt 3 års ålder. Detta har en tandläkare sagt till mig :)

  • Aliona

    Jag skulle ha gett tillbaka nappen. Jag tänker att det är betydligt svårare att få ett barn att sluta suga på tummen än på nappen, för den går alltid att plocka bort. Om barnet suger på tummen istället för nappen så verkar han inte redo, och 14 månader är ganska tidigt. Du kan ju försöka trappa ner istället, låta honom suga bara en kort stund åt gången, se om han klarar sig utan den då och då och så sen bara ge den vid nattning. Sen är det lätt att bara sluta.

Svar på tråden Slutat med napp, börjat suga på tummen?