Inlägg från: Anonym (Familj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Familj)

Min pojkvän röker på

Jag bor med min familj i ett land där cannabis är legaliserat. Både jag och min man kan röka till och från. Även fast det är lagligt så gör vi det helst inte framför barnen. Vi är sparsamma med att även dricka alkohol framför barnen. Nån gång blir det väl en öl eller ett glas vin till mat men i övrigt så passar vi på då barnen inte är med.

Gällande denna situation så anser jag att han gör betydligt fel genom att sätta sig bakom ratten. Jag skulle aldrig få för mig att göra det, varken om jag har tagit ett glas eller ett bloss. I min tanke gör man helt enkelt inte så som han gör. Hade min man rökt och kört efter några timmar så hade det blivit livat, kan jag lova.

Att han röker anser jag egentligen inte är en fara men trotts allt så är det olagligt i Sverige och han bör inte förhålla sig till det, även om jag egentligen anser att cannabis inte är dåligt för en. Men jag tänker väl mest på den olagliga biten?

Med tanke på vart du står i denna fråga och hur han kan bete sig med sitt omdöme så kanske du bör sätta dig ner och prata med honom och tala om hur du tänker och hur du känner.

Jag hoppas det löser sig för dig, oavsett ditt val.

• Anonym (Familj)
    Anonym (barnet) skrev 2021-06-13 11:26:42 följande:

Men egentligen, om vi bara lämnar hela maja-biten utanför- är det en bra partner som kör för fort så han åker dit flera gånger på ett år och börjar låna pengar av en inom året?

Jag hade dragit strecket redan där och sagt att detta inte är en ansvarsfull person som jag vill ha barn med. Jag är uppväxt med en styvfar som körde som en dåre och hade spritproblem och levde på min mors pengar i 30 år och det är verkligen inget att rekommendera någon, allra minst att blanda in barn.

Min mor är jättebitter idag och talar aldrig om mannen hon levde med i 45 år. Han fick en propp i lungan och dog knall och fall i sin säng vid 71, troligen pga allt rökande och krökande, sa läkaren. Hon tog bort allt i lägenheten som påminde om honom inom 14 dar och renoverade sovrummet inom en månad.

Varför vill du ha en man som du ständigt kommer att få skämmas för genom hela ert liv?

Klokt
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Q) skrev 2021-06-14 07:58:23 följande:

Det roliga med dessa personer är att de själva oftast brukar alkohol och anser att alkohol är okej. Som att det skulle vara bättre. Väldigt udda. De är emot cannabis men alkohol, som jag skulle säga är mycket värre i många aspekter, hurrar folk för.

Men man kan inte klandra folk för deras bristande kunskap gällande cannabis. Vi har blivit matade sedan barnsben om hur dåligt det är och hur det är en inkörsport till grövre droger osv. All information man får är den negativa.

Vad jag blir förundrad över är hur det i Sverige kan vara en, så kallad av vissa, farlig drog, när den i andra länder legaliseras, och allt fler länder fortsätter med att göra det.

I landet jag bor är det legaliserat sedan länge. Man ser inga konstigheter på att röka till och från.

Jag gör det, men precis som alkohol är det inget jag nyttjar varje dag.
  • Anonym (Familj)
    Karlington skrev 2021-06-14 08:24:59 följande:

Vad är det för konstigt med det? I vissa länder är det vanligt att tugga kokablad, i andra är opiumrökning inget särskilt konstigt.

Redan som liten fick man lära sig att man inte ska göra något bara för att andra gör det, så varför folk skulle vilja ha det annorlunda på nationell nivå är lite svårförståeligt i mina ögon.

Om det nu är så vissa vill se det borde de dock kontrollera fakta först, eftersom den överväldigande majoriteten av världens länder förbjuder cannabisbruk.

Nu har jag ju inte skrivit att det är konstigt.

Vad jag skrev är att jag är förundrad. Det behöver inte vara en konstig eller negativ sak. Däremot är jag förundrad över hur det kan vara som natt och dag i olika länder.

Sedan skrev jag att det inte är nå konstigheter att röka i det land jag bor.

Så lägg inte ord i min mun :)

Jag har heller inte uppmuntrat någon till att röka, om du läser vad jag har skrivit istället för att tro vad jag skrev, så kommer du märka det.

Självklart ska man veta vad man stoppar i sig innan man brukar något, det är för mig en självklarhet. Och jag har läst tillräckligt många studier för att ta beslutet om att röka.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Tobbe) skrev 2021-06-17 14:17:39 följande:

Fascinerande vad en sådan här tråd drar igång drogromantikerna, de som försöker intala både sig själva och sin omgivning att det är ingen fara, helt normalt etc.

Men fråga i stället deras omgivning hur de uppfattar "brukandet". Som vän till flera "brukare" kan jag konstatera att det allt för ofta går väldigt snett. Som bror till en brukare kan jag konstatera att han förstört så mycket för sig själv och sin omgivning redan i unga år. Jag undrar om han någonsin kommer klara av att leva utan problem. Fel klass i gymnasiet gav konsekvenser för resten av livet verkar det som.

Prata med de som har slutat, hur de ser på saken med mer nyktra ögon. Få skulle rekommendera att röka på.

Jag skulle aldrig gå in i relation med någon som röker på, jag vill ha en partner som jag kan lita på, en som inte prioriterar rökandet före annat.

Min morbror var drogmissbrukare och alkoholist. Han dog av en hjärnblödning efter att ha ramlat och slog i bakhuvudet.

Jag har en styvbror som är drogmissbrukare men bor nu på ett boende och får hjälp efter ca 15 år.

Jag har två vänner som har gått bort pga överdos av bland annat heroin.

Jag har andra bekanta som har använt droger på fel sätt.

Jag själv har bara använt mig (eller använder) cannabis och alkohol men jag bor i ett land där cannabis är lagligt.

Jag håller absolut med dig, man ska veta vad man stoppar i sig och hur det påverkar en.

Därför har jag valt att röka till och från, då jag har ett sunt förhållningssätt till det och kunskap.

Jag skulle aldrig använda mig av något preparat som jag inte vet hur det fungerar.

Jag har sett baksidan av droger men jag har sett betydligt fler fall där människor kan hantera sina liv trotts att dom brukar något.

Jag skulle inte uppmuntra någon till att använda någpt preparat där personen inte vet hur saken fungerar
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Tobbe) skrev 2021-06-17 17:07:44 följande:

Problemet är att folk tror att de kan hantera det. Först när det spårat ur rejält inser de att det gått alldeles för långt, och då klarar många inte av att få ordning på sig själva igen.

Så många i min omgivning har förringat riskerna i början, både för sig själva och för andra. Sedan sitter de i skiten. Några har lyckats ta sig tillbaka, men även då har en del bestående men.

Betvivlar inte alls att det kan vara så, dock så är det ju många som klarar av det.

Jag har rökt i 20+ år (absolut inte varje dag, jag dricker exempelvis inte alkohol varje dag eller äter socker varje dag heller utan allt är med måtta)

Och under dessa 20+ år så har jag klarat av mitt liv väldigt bra där jag har en fantastik familj, vänner och umgängeskrets som är stöttande och bra, gjort karriär (min man med som även han röker ibland)

Vi har bott i många olika länder innan vi för 15 år sedan slog oss ner i länder vi bor nu och i alla länder har vi umgåtts med folk som röker (vissa dagligen) och dom klarar sig extremt bra.

Sen är det kanske en kulturfråga också, jag vet inte. Men jag har folk i min närvaro med både dåliga och och positiva erfarenheter så jag vet mycket väl hur det kan gå, men jag vet också mycket väl vad det kan främja och tillbringa

Precis som alkohol så ska olika substanser bara intas av vuxna människor, inget som barn//ungdomar ska testa. Jag var 22år första gången som jag brukade cannabis och 18år när jag provade alkohol.

Då hade jag även läst på mycket om cannabis och dess verkan.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Problemet?!) skrev 2021-06-18 19:26:12 följande:

Men just det är ett problem i Sverige att vi utan kontakter "tvingas" att

handla otestade grejer. Sedan som en skrev ovan så när de drar in smärtstillande medicin så kommer fler att söka efter cannabis.

Jag såg dessutom ett tv program att hälften av allt som kommer från cannabisplantan i Sverige är hasch. Enligt min ringa erfarenhet är hasch starkare än cannabis. Jag kan ha fel.

Men tar staten över och säljer kontrollerad cannabis så vet vi vad vi köper,

det finns ju ekologisk cannabis utomlands.

De får dessutom in skattepengar i stället för att spendera skattepengar

i jakten på brukare. 

Sedan skriver du just att du har ett sunt förhållningssätt till det och dessutom

kunskap. Det är ju det drogpolitiken ska vila på. För missbrukare får alltid tag i vad de vill ha oavsett om det är lagligt eller inte. Alkoholisterna dricker sig till

DT och alkoholdemens.

Är jag verkligen en drogromantiker som någon skriver? Jag anser inte det.

Hasch är cannabis, det är gjort på cannabisolja. Så det är samma sak, men hasch kan vara starkare att röka än gräs, men det är från samma planta. Så jag undrar vad det är för program du har sett där det finns en så kallad cannabis planta.. för det är ju som samma planta som gräs, bara framställd på ett annat sätt.

Ja jag vet dessvärre inte vad jag ska säga. Jag är inte så insatt i den svenska drogpolitiken då jag inte bor i Sverige. Däremot tycker jag att det är tragiskt att så många ska få lida för att de inte får rätt hjälp.

En lösning skulle kanske vara att avkriminalisera cannabis och andra typer av droger för då skulle missbrukare kunna söka hjälp istället för att bli klassad eller dömda som pundare/brottslingar.

Jag vet att många som har problem, psykiska eller fysiska använder sig av CBD olja (utan THC i Sverige ) och det är helt lagligt. Men många läkare rekommenderar ju inte det som en alternativ medicin. Varför vet jag inte. Det är bara att googla så hittar man jättemycket fakta om att CBD olja hjälper mot värk och vissa psykiska åkommor. Självklart är det inte för alla men värt att testa om man inte tycker att vårdens hjälp är tillräcklig.

Men är man allvarligt sjuk så ska man absolut använda sig av läkarvårdens hjälp men det är inte fel att testa CBD
  • Anonym (Familj)
    joni86 skrev 2021-06-19 08:56:38 följande:

Alltid kul när trådarna spinner iväg lite, det blir intressant läsning.

Jag har pratat ett par gånger med min pojkvän nu, han verkar vara villig att sluta med rökat, och jag får helt enkelt lita på det tills vidare. Jag vill verkligen ge han en chans, men han har förstått varför jag vill att han ska sluta, och att det inte ska vara för min skull utan hans egen o barnens.

Hoppas att han tar hjälp av mig om det blir jobbigt och hans "vänner" respekterar att han slutar

Ja som jag skrev till dig tidigare, jag tycker inte att du ska vara kvar i ett förhållande som inte känns bra pga han kanske kommer att bruka. Alla tycker olika om detta och jag skulle aldrig få för mig att försöka övertyga dig om att det är ok, att det är lugnt, att finska chilla osv.

Vill du ge det en chans och det känns bra efter ert samtal - roligt! Hoppas det går bra!

Men annars ska du tänka på dig själv i detta och göra vad som känns bäst för dig.

Allt gott till dig
Svar på tråden Min pojkvän röker på