• Anonym (Stor sorg!)

Möjligt att bli mindre begåvad?

Jag känner mig så ointelligent, både i kyrkan och med mina grupp vänner. Jag känner mig så annorlunda på ett negativt sätt. Jag kan dock inte sätta fingret på det. Jag känner många gånger att jag inte riktigt fått min chans att visa att jag är en normalbegåvad person.

Vissa gånger tycker jag ändå att jag har fått lyckats få till det med konversationerna och ibland kunnat ställa frågor som har fått andra att undra och tänka. Vissa gånger lite som om jag har råkat ställa en fråga som varit för svår. Så när jag väl få chansen ibland, så verkar jag kunna vara ''överlägsen''.

Men många gånger när vi träffas för grillkväll och så. Så kan det ibland bli lite som om jag är den ''efterblivna'' och ''speciella'' typen. Så som att jag kan befinna mig i en egen ''bubbla''. Även om jag förstår att det behövs ved, så tar jag inte initiativet och fråga om min vän behöver hjälp när han är där och sysslar med grillen.

Det kan till och med hända att jag går till en kiosk om sådan finns i närheten och köper något om jag vart sugen för det. Som t.ex läsk.

Ibland kan jag lyckats sluddra med orden - Dock är det något som inte skett på väldigt länge. Igår var jag kände jag ändå att det inte var min dag i alla fall. Jag sluddrade bara en gång inför EN VÄN. Men sen var det inget sådant incident ifrån min sida.

Många gånger känner jag att jag är en ointelligent person numera. Dock när jag var i tonåren fick jag höra återkommande komplimanger om att jag var skarpsinnad, intelligent och väl talad ifrån både vuxna och med jämnåriga kompisar. Mina kompisar tyckte dock att jag alltid var intelligent. Väl talad vet jag aldrig om jag fick höra sådant ifrån kompisar. Sådant uttryck fanns nog i alla fall inte i deras ordförråd, tänker jag.Men jag tror vissa ändå reagerade på det sättet jag la upp orden och formulerade mig.

Jag är 27 år idag och jag undrar om man kan bli ointelligent ifrån i princip ingenstans? Jag sysslar varken med narkotika eller alkohol. 

Jag tycker att jag själv är kreativ och är väldigt duktig på att skapa saker. Jag har skapat animation filmer rent amatörmässigt och skrivit egna manus. Dock har jag aldrig någonsin skickat ut dessa manus, för att jag inte vet vart jag skall skicka dessa till + att jag är rädd om dem.

Jag skulle själv bli väldigt glad om jag kunde syssla med att skapa och dylikt som hobby sidan om.

En annan god egenskap som jag känner att jag har är att analysera och läsa av människor.

• Svar på tråden Möjligt att bli mindre begåvad?
  • Anonym (mmm)

Varför gör du en ny tråd? Du har skrivit om detta förr, kanske t.o.m exakt samma text. 
    Gå tillbaka till det gamla och läs där, som jag minns det har du fått en del god råd. 

• Anonym (mmm)

Ps. det heter förresten välartikulerad (inte väl talad)

Har du haft kontakt med psykolog förut? Det är det enda rimliga, att du helt enkelt gör tester  och går på samtal, och får veta hur det står till med din begåvning och lite annat, som jag tror kommer upp då. 

• Anonym (Stor sorg!)
    Anonym (mmm) skrev 2021-06-12 19:18:18 följande:

Varför gör du en ny tråd? Du har skrivit om detta förr, kanske t.o.m exakt samma text. 
    Gå tillbaka till det gamla och läs där, som jag minns det har du fått en del god råd. 

Jag tror inte jag har skrivit om detta förut?
  • Anonym (Språkstörning?)

Det här är inte helt relevant men det kan få Dig att må bättre tror jag. Om man stammar mer än genomsnittet, eller inte har så rikt ordförråd, så kan man vara fullt normalbegåvad ändå, eller överbegåvad. Min bror har en allvarligare (?) språkstörning och har alltid haft. Han stammar skiiit-mycket så det inte är sant, och han är 26 år gammal. Vet Du vad hans yrke är??? Det är civilingenjör! Därför hänger inte talet ihop med intelligensen. Försök kom ihåg detta?? Då man måste tro på sig själv under en konversation!

• Anonym (Stor sorg!)
    Anonym (Språkstörning?) skrev 2021-06-12 19:46:25 följande:

Det här är inte helt relevant men det kan få Dig att må bättre tror jag. Om man stammar mer än genomsnittet, eller inte har så rikt ordförråd, så kan man vara fullt normalbegåvad ändå, eller överbegåvad. Min bror har en allvarligare (?) språkstörning och har alltid haft. Han stammar skiiit-mycket så det inte är sant, och han är 26 år gammal. Vet Du vad hans yrke är??? Det är civilingenjör! Därför hänger inte talet ihop med intelligensen. Försök kom ihåg detta?? Då man måste tro på sig själv under en konversation!

Tack, men det var inte bara själva sluddringen jag reagerade på :)

Tack för ditt inlägg ändå!
  • Anonym (Sussi)

Kan det vara så att du är intelligent och kreativ men att din sociala begåvning har en del brister? Att hänga med i en konversation handlar ju mer om att förstå och använda sociala koder och inte så mycket om att tänka ut smarta saker.

• Anonym (Stor sorg!)
    Anonym (Sussi) skrev 2021-06-12 20:06:58 följande:

Kan det vara så att du är intelligent och kreativ men att din sociala begåvning har en del brister? Att hänga med i en konversation handlar ju mer om att förstå och använda sociala koder och inte så mycket om att tänka ut smarta saker.

Intressant!

Kan man vara kass på sociala koder m.m lik Asperger syndrom (Nu vet jag att namnet har förändrats, men för att göra det enkel för samtliga vad jag menar så använde jag det namnet), men ändå vara bra på att läsa av andra människor?
  • Anonym (E)

Sluta överanalysera, lev, fråga folk om de behöver hjälp men är man bland vänner är det inte ett dugg viktigt att låta begåvad eller smart hela tiden. Skulle aldrig vilja ha den typen av umgänge.

• Anonym (Sussi)
    Anonym (Stor sorg!) skrev 2021-06-12 20:16:51 följande:
    Intressant! Kan man vara kass på sociala koder m.m lik Asperger syndrom (Nu vet jag att namnet har förändrats, men för att göra det enkel för samtliga vad jag menar så använde jag det namnet), men ändå vara bra på att läsa av andra människor?

Ja, det kan variera väldigt mycket vad man är bra på och inte. Det kan absolut vara så att man har svårt att veta vad man bör säga eller göra men att man märker på omgivningen när det man gjort var fel. Att man kan läsa av människors känslor men är dålig på att förutse dem.
  • Anonym (Stor sorg!)
    Anonym (E) skrev 2021-06-12 20:18:06 följande:

Sluta överanalysera, lev, fråga folk om de behöver hjälp men är man bland vänner är det inte ett dugg viktigt att låta begåvad eller smart hela tiden. Skulle aldrig vilja ha den typen av umgänge.

Hur ställer du till om en människa är i sin bubbla och/eller korkad? Jag ställer fråga av ren nyfikenhet, för jag känner så och blir rädd att störa och irritera folk.
    Anonym (Sussi) skrev 2021-06-12 20:23:08 följande:
    . Att man kan läsa av människors känslor men är dålig på att förutse dem.

Hur menar du? Glad
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (Stor sorg!) skrev 2021-06-12 20:32:27 följande:
    Hur ställer du till om en människa är i sin bubbla och/eller korkad? Jag ställer fråga av ren nyfikenhet, för jag känner så och blir rädd att störa och irritera folk.
    Hur menar du?

Att man ihar svårt att veta vad man kommer att få för reaktion på det man tänker säga eller göra, men man märker efteråt ifall någon upplevde att det var fel. Man kanske trodde att det man sade var okej men så ser man att personen man pratar med blir förvirrad, arg eller ledsen.
  • Anonym (E)
    Anonym (Stor sorg!) skrev 2021-06-12 20:32:27 följande:

Hur menar du? Glad
    Vaddå ställa om? Alla är väl inte likadana. Du svarar väl på tilltal. Jag ser inte folk som jag umgås med som korkade, alla har svagheter och styrkor.
Svar på tråden Möjligt att bli mindre begåvad?