McIris skrev 2021-06-15 09:26:30 följande:
Precis! Jag skrev även att inga specifika regler. Några undrade hur det är möjligt. Då menar jag städregler, man alltid vissa saker, aldrig vissa saker etc. Vi har haft dialog kring saker som sker och vad som gäller är relativt beroende på situation. Och vi hjälps även åt med vad som funkar och inte. Har tex alltid kunnat ha ett godisskåp utan att barnen tar, vi har pratat om vad som är rimligt att äta och varför. De är vana att samarbeta. Vi har en tydlig regel, så länge det inte är superviktigt, att inga mobiler vid bordet.
Konsekvenser är såklart oundvikligt, men då menar jag de naturliga konsekvenser som kommer med att saker blir tokiga. Saker går sönder, andra blir ledsna, man har inte råd att köpa igen etc. Inga pålagda straff/ konsekvenser.
Barnen har aldrig någonsin haft svårt att följa regler i skolan eller på aktiviteter. Snarare tvärtom, alltid fått tillbaka hur otroligt välfungerande och socialt kompetenta de är.
Självklart handlar det också om deras grundpersoner och att de tex inte har svårigheter. Det är olika såklart. Men inte sällan stöter jag på välfungerande och oerhört trevliga barn där hela familjen lever efter mycket regler. Min äldsta dotters kompis sa häromdagen att vad chill jag var som lät dem äta och spela spel på dotterns rum. Hon måste alltid äta vid matbordet. Vi äter vid matbordet 8 ggr av 10 därför att alla vill det, men självklart kan man ta andra beslut ibland. Bara ett ex.
Det är alltid svårt när man diskuterar såna här saker eftersom man menar så olika saker med begreppen. Jag skulle nog snarare se det som att ni har ett dialogorienterat föräldraskap där hela familjen är involverad i vad som är ok och inte och att ni hellre diskuterar igenom möjliga naturliga konsekvenser i olika situationer än delar ut straff, än påstå att ni inte har regler. Ni har ju uppenbarligen en regel att man inte tar godis ur skåp utan att fråga först tex, på något sätt har ni förmedlat till barnen att det inte är ok att göra så (alternativt att dina baen aldrig blir sugna på godis på vardagar så att regeln inte behövs)
Om ditt barn började lägga frukskal på golvet, ligga uppe och chatta med kompisar hela nätterna, vägrade gå till skolan, vägrade ha på sig bälte i bilen osv antar jag att du inte skulle låta det vara utan göra något för att förändra beteendet och låta barnet förstå att det inte är ett ok beteende. Du kanske inte skulle skälla eller ge barnet ett straff - men nog skulle du säga till barnet att vi inte kan åka nånstans med bilen om du inte har bälte på? Dvs en regel. Om barnet kastar skräp på gollvet gissar jag att du ber barnet ta upp det/säger att skräp ska läggas i skäpkorgen, dvs en regel.
Det som möjligtvis är, är att du har andra eller färre regler än dina barns vänner och att ni hellre samtalar om situationer än blir arga och delar ut straff. Så förhåller jag mig också till mitt föräldraskap. Jag tror på att refelktion och eget ansvar är viktigare att ha med sig än lydnad, men så tror jag en stor del av dagens föräldrar tänker, tror inte det är ovanligt alls även om det skiljer sig i detaljer.