• Hannapanna85

    Hur får vi bebis att sova i själv/i babynest?

    Hej!

    Vi skulle behöva lite råd och strategier från er som varit i liknande situation.

    Vår dotter är två veckor gammal och vill för allt i världen inte somna eller läggas sovande i babynesten. Eller någon annanstans heller (vagn/barnskyddet/skötbordet). Hon somnar på någon av oss och blir ledsen så fort vi lägger ner henne i den uppbullade babynesten trots att den är precis bredvid oss i soffan eller sängen. Har testat både trångt och mysigt med uppbullade filar och täcken och även lite mer ledigt. Ibland funkar det 20 min ifall jag har min hand eller arm om henne fortfarande men oftast slutar det med gråt och en ny period av att få henne att somna i min famn.

    Vill så gärna att hon ska kunna sova bredvid oss i sängen i sin babynest istället som för nu att vi kör skift så en kan sova några timmar i streck medan den andra sitter vaken med henne i vardagsrummet.

    Hur ska vi göra för att vänja henne med babynesten och att sova utan att ligga på oss? Är detta vanligt? Vet att hon bara är två veckor så självklart känner hon sig som tryggast på oss. Men vill gärna hitta en strategi eller övning som kan hjälp oss att komma till babynestet utan att hon ska bli orolig.

    Tusen tack! Hoppas få höra era erfarenheter ?? Skulle kännas skönt om vi inte är ensamma i detta!

  • Svar på tråden Hur får vi bebis att sova i själv/i babynest?
  • S23

    Vår dotter sov på oss i 10 månader. Inget annat fungerade.

    Testa alla råd ni får. Men var också beredda på att vissa barn helt enkelt inte accepterar annat och då får man lösa situationen genom att helt enkelt på säkraste sätt sova med barnet på sig. Här kan du få tips i fb-gruppen ?säker samsovning?.

    Jag hade bedsidecrib som stopp åt ena hållet av sängen och vägg på andra. Alltså ingen risk för bebis att trilla i golvet. Detta hade egentligen inte behövts när barnet var pytteliten för vi rörde oss aldrig en mm. Men bra att ha säkrat upp.

    Swdan hade jag bbhugme gravidkudde och halvsatt med bebis på mitt bröst i sängen. Inget täcke utan kläder på mig och en tunn filt på bebis för att inte riskera att barnet täcks över av tjockt tyg.

    Så sov vi som sagt i många månader. Jag rärde moget ingenting på nätterna. Jag brukar annars alltid röra mig mycket men med bebis på mig vaknade jag med varje litet finger exakt så som jag somnade.

    Så. Tips för att vänja vid babynest.

    Värm upp det med en bönkuddw innan.

    Lägg nåhot som luktar mamma i nestet

    Ligg i princip själv med kroppen i nestet

    Håll en hand på bebis i nestet.

    Hoppas andra fyller på här

  • Aliona

    För oss funkade det att gradvis flytta på oss. Dvs, han somnade i vår famn, sen lade vi ber honom i nestet, men med oss väldigt nära. Sen reste vi oss upp, men behöll händerna på honom. Sen tog vi försiktigt bort händerna och kunde gå ifrån.

  • S23
    Aliona skrev 2021-06-13 22:03:38 följande:

    För oss funkade det att gradvis flytta på oss. Dvs, han somnade i vår famn, sen lade vi ber honom i nestet, men med oss väldigt nära. Sen reste vi oss upp, men behöll händerna på honom. Sen tog vi försiktigt bort händerna och kunde gå ifrån.


  • S23
    Aliona skrev 2021-06-13 22:03:38 följande:

    För oss funkade det att gradvis flytta på oss. Dvs, han somnade i vår famn, sen lade vi ber honom i nestet, men med oss väldigt nära. Sen reste vi oss upp, men behöll händerna på honom. Sen tog vi försiktigt bort händerna och kunde gå ifrån.


    Kanske är de såhär du menar men lägger till.

    När bebis somnat på en så kan man vrida kroppen väääldigt långsamt så att bebis till slut ligger som klistrad mot en trots att man ligger på sidan. Så kan man fortsätta långsamt till dess att bebis nuddar underlaget, i detta fall nestet, ligga kvar så ett tag och sedan långsamt, långsamt backa undan sin kropp från bebis tills denne ligger ?fritt för sig själv?
  • Eliiineliiin

    Min dotter var precis likadan. Och även om jag bara hörde då om hur normalt det är mm så tyckte jag att det var så jobbigt. Hon sov på mig hela nätterna. Farligt, jag vet. Men jag hade verkligen inget val.

    Fortsätt när du orkar att försöka lägga ner henne när hon sover. Till slut gick det för oss med mycket finess till en början. Lade ner henne som en tyst ninja på sidan, hängde kvar över för att min värme skulle försvinna successivt och vaggade henne långsamt med handen på blöjan, kroppen funkade inte. Sen gick det lättare och tillslut i samband med en magsjuka fick jag henne att äta liggandes så då "behövde" jag aldrig plocka upp henne på nätterna.

    Hon är fortfarande miniliten, jag vet hur tråkigt det är att höra. Jag gjorde precis likadana trådar när min bara var några veckor. Sen ser man tillbaka och känner att det gick ju rätt bra ändå. Det kommer att lösa sig även om det verkar helt omöjligt nu.

    Lycka till!

  • Maymom
    S23 skrev 2021-06-13 21:56:21 följande:

    Vår dotter sov på oss i 10 månader. Inget annat fungerade.

    Testa alla råd ni får. Men var också beredda på att vissa barn helt enkelt inte accepterar annat och då får man lösa situationen genom att helt enkelt på säkraste sätt sova med barnet på sig. Här kan du få tips i fb-gruppen ?säker samsovning?.

    Jag hade bedsidecrib som stopp åt ena hållet av sängen och vägg på andra. Alltså ingen risk för bebis att trilla i golvet. Detta hade egentligen inte behövts när barnet var pytteliten för vi rörde oss aldrig en mm. Men bra att ha säkrat upp.

    Swdan hade jag bbhugme gravidkudde och halvsatt med bebis på mitt bröst i sängen. Inget täcke utan kläder på mig och en tunn filt på bebis för att inte riskera att barnet täcks över av tjockt tyg.

    Så sov vi som sagt i många månader. Jag rärde moget ingenting på nätterna. Jag brukar annars alltid röra mig mycket men med bebis på mig vaknade jag med varje litet finger exakt så som jag somnade.

    Så. Tips för att vänja vid babynest.

    Värm upp det med en bönkuddw innan.

    Lägg nåhot som luktar mamma i nestet

    Ligg i princip själv med kroppen i nestet

    Håll en hand på bebis i nestet.

    Hoppas andra fyller på här


    Håller med, många bra tips!

    Min son sov också på mig ibland i början, på mage. Det går emot rekommendationer men vissa nätter var det enda sättet jag kunde få sömn på och en utsövd mamma är en bättre mamma. :)

    Han sover mest på mage nu när han är äldre så kanske gillade han inte att bli nedlagd på rygg..

    Ha en filt runt barnet när du nattar/ammar det, som du sedan låter vara runt barnet när du lägger ner det, då minskar risken att en arm faller ner och väcker när du lägger barnet.

    Ibland kan det funka bättre att inte vara för långsam när man lägger ner.

    Om du ammar så testa liggamma i nestet, det funkade rätt bra för oss.
  • Meloon

    Min dotter kunde bara sova riktigt nära mig. Liggammade henne till sömns och sov alltid nära henne utan babynest. Mn läs på om säker samsovning. Nu är hon snart 1,5 och sover fortfarande i vår säng. Kanske beror på att hon är sista barnet, men jag vill aldrig att hon ska sova själv, supermysigt att ha henne här!

  • syntharen

    Det kan bli svårt, en 2 veckors bebis vill oftast ligga jättenära, det är en trygghet. Det kan vara jobbigt men tänk så här, det är en liten tid av ert liv. Om bara några månader kan det bli bättre och ert barn kanske (jag skriver kanske för en del barn vill gärna ligga nära i några år? ) kommer vilja sova själv lite oftare. Min äldsta sov gärna själv från start så det blev en omställning när barn nr 2 kom som bara vill sova på mig och med bröstet i munnen, jag halvsatt upp hela nätterna i flera månader? När nr 3 kom så var jag van och tyckte inte det var så jobbigt att hon ville sova på mig hela nätterna.

    Lycka till

  • Cecilialia

    Är du seriös med ditt inlägg? Ditt barn är TVÅ veckor gammalt och du ska redan få barnet att sova själv?

    Lugna ner dig. Tänk på vad ditt barn behöver. Trygghet och närhet. En bebis kan inte regler. En bebis har enbart behov som du ansvarar för att stilla.

    Mina pojkar är stora idag men när de var bebisar sov de med mig, hud mot hud.

  • S23
    Cecilialia skrev 2021-06-14 09:44:46 följande:

    Är du seriös med ditt inlägg? Ditt barn är TVÅ veckor gammalt och du ska redan få barnet att sova själv?

    Lugna ner dig. Tänk på vad ditt barn behöver. Trygghet och närhet. En bebis kan inte regler. En bebis har enbart behov som du ansvarar för att stilla.

    Mina pojkar är stora idag men när de var bebisar sov de med mig, hud mot hud.


    Väldigt onödig kommentar. Redan på bb tjatas det om hur farligt det är att Samsova med sitt barn och att barnet skull sova i nest eller egen säng. Detsamma på bvc.

    Vi fick så mycket skit för att vi lät dottern sova på iss på nätterna.

    Så självklart vill ts utifrån detta ha tips på hur man kan lägga ner barnet.

    Personligen såg jag för oss inga som helst risker med att samsova. För oss hade sömnbristen som annars hade uppstått varit farligare. Men det måste man bedöma själv vad man vågar och inte
  • elsi
    Hannapanna85 skrev 2021-06-13 21:42:04 följande:

    Hej!

    Vi skulle behöva lite råd och strategier från er som varit i liknande situation.

    Vår dotter är två veckor gammal och vill för allt i världen inte somna eller läggas sovande i babynesten. Eller någon annanstans heller (vagn/barnskyddet/skötbordet). Hon somnar på någon av oss och blir ledsen så fort vi lägger ner henne i den uppbullade babynesten trots att den är precis bredvid oss i soffan eller sängen. Har testat både trångt och mysigt med uppbullade filar och täcken och även lite mer ledigt. Ibland funkar det 20 min ifall jag har min hand eller arm om henne fortfarande men oftast slutar det med gråt och en ny period av att få henne att somna i min famn.

    Vill så gärna att hon ska kunna sova bredvid oss i sängen i sin babynest istället som för nu att vi kör skift så en kan sova några timmar i streck medan den andra sitter vaken med henne i vardagsrummet.

    Hur ska vi göra för att vänja henne med babynesten och att sova utan att ligga på oss? Är detta vanligt? Vet att hon bara är två veckor så självklart känner hon sig som tryggast på oss. Men vill gärna hitta en strategi eller övning som kan hjälp oss att komma till babynestet utan att hon ska bli orolig.

    Tusen tack! Hoppas få höra era erfarenheter ?? Skulle kännas skönt om vi inte är ensamma i detta!


    Min erfarenhet är i alla fall att bebisar vill ligga nära, helst på sin förälder. Det känns väldigt naturligt och är ju en trygghet egentligen både för bebisen och föräldern. 

    Det är rätt jobbigt, man sover kanske inte så bra, men det är en så kort tid i det stora hela. Med mitt fösta barn höll jag på jttemycket och försökte få honom att sova själv, med följden att han var ledsen och ingen sov. Jag ångrar det idag, att jag inte bara lät honom sova såsom han kände sig trygg och jag gav upp ganska snart. Med barn två försökte jag inte ens utan lät henne bestämma när hon var redo att sova själv. 

    Mina ungar är 16 och 13 år nu, de sover i egen säng och stör mig inte det minsta på natten. Ibland kan jag sakna den där lilla byltiga kroppen på magen. 
  • Hannapanna85

    Tack, det var många bra tips! Och vad skönt att så många lyckats få det att fungera med samsovning. Jag förstår nu att det är väldigt vanligt (så bra med fb-gruppen ni tipsade om). Är mest orolig att hon ska glida av mig eller liknande ifall jag råkar somna med henne på mig men får försöka bulla upp med kuddar och amningskudden runt mig. Babynest i sängen känns ju absolut säkrast men det går nog att få till säkert ändå. Ska testa ikväll! ??

  • S23
    Hannapanna85 skrev 2021-06-14 19:36:46 följande:

    Tack, det var många bra tips! Och vad skönt att så många lyckats få det att fungera med samsovning. Jag förstår nu att det är väldigt vanligt (så bra med fb-gruppen ni tipsade om). Är mest orolig att hon ska glida av mig eller liknande ifall jag råkar somna med henne på mig men får försöka bulla upp med kuddar och amningskudden runt mig. Babynest i sängen känns ju absolut säkrast men det går nog att få till säkert ändå. Ska testa ikväll! ??


    Om du inte får till bra sovställning för dig själv så vill jag verkligen rekommendera bbhugmes gravidkudde.

    Den innehåller småsmå kulor (sådana som brukar kunna vara i nackkuddar man har när man reser) som formar sig efter kroppen.

    Detta gör att man ligger lite ?fast?. Alltså inte riskerar att rulla iväg själv åt sidan. Och dessutom är det oerhört bekvämt. Min räddning. Min rygg hade varit totalt förstörd utan den.

    Om du är osäker så ändra er vaka. Sov med bebis på dig och låt partner vara vaken för att vakta er. Då ser hen hur du agerar i sömnen.

    Ligger du då blickstilla kanske du sedan kan känna dig mer trygg i att sova så
  • Hannapanna85
    Cecilialia skrev 2021-06-14 09:44:46 följande:

    Är du seriös med ditt inlägg? Ditt barn är TVÅ veckor gammalt och du ska redan få barnet att sova själv?

    Lugna ner dig. Tänk på vad ditt barn behöver. Trygghet och närhet. En bebis kan inte regler. En bebis har enbart behov som du ansvarar för att stilla.

    Mina pojkar är stora idag men när de var bebisar sov de med mig, hud mot hud.


    Jag frågade om tips och strategier för att få henne att bli trygg med att sova i babynestet bredvid oss i sängen. Tycker det är ganska bra mål att ha även om inte kommer att ske nu. Råden från barnmorskan och BVC var ganska tydliga med att hon inte ska sova på oss pga risken för olyckor. Därav min fråga.
  • TheDucky
    Hannapanna85 skrev 2021-06-14 19:36:46 följande:

    Tack, det var många bra tips! Och vad skönt att så många lyckats få det att fungera med samsovning. Jag förstår nu att det är väldigt vanligt (så bra med fb-gruppen ni tipsade om). Är mest orolig att hon ska glida av mig eller liknande ifall jag råkar somna med henne på mig men får försöka bulla upp med kuddar och amningskudden runt mig. Babynest i sängen känns ju absolut säkrast men det går nog att få till säkert ändå. Ska testa ikväll! ??


    Oftast ligger mammor extremt stilla när de har en bebis. Och bebisen vill ligga nära för den har hört hjärtljud, tarmljud i magen och för att det är varmt och tryggt.

    Jag har samsovit med båda mina sen BB för de har vägrat något annat men har kunnat ligga jämte och jättenära när de låg i nestet efter några veckor.

    Tycker ligga på sidan funkar bäst men när de envisats att ligga på bröstkorgen stoppade jag soffkuddar under madrassen så det blir som ett stopp om bebisen mot all förmodan rullar av ens kropp och lade mig i mitten av sängen. Dock i början kontrollerar alltid min partner att jag verkligen ligger blickstilla när jag sover.

    Sen så försöker jag ha så lite täcken och kuddar i närheten av bebisen så att den inte rullar och får en kudde över sig.
  • Wench85
    Hannapanna85 skrev 2021-06-13 21:42:04 följande:

    Hej!

    Vi skulle behöva lite råd och strategier från er som varit i liknande situation.

    Vår dotter är två veckor gammal och vill för allt i världen inte somna eller läggas sovande i babynesten. Eller någon annanstans heller (vagn/barnskyddet/skötbordet). Hon somnar på någon av oss och blir ledsen så fort vi lägger ner henne i den uppbullade babynesten trots att den är precis bredvid oss i soffan eller sängen. Har testat både trångt och mysigt med uppbullade filar och täcken och även lite mer ledigt. Ibland funkar det 20 min ifall jag har min hand eller arm om henne fortfarande men oftast slutar det med gråt och en ny period av att få henne att somna i min famn.

    Vill så gärna att hon ska kunna sova bredvid oss i sängen i sin babynest istället som för nu att vi kör skift så en kan sova några timmar i streck medan den andra sitter vaken med henne i vardagsrummet.

    Hur ska vi göra för att vänja henne med babynesten och att sova utan att ligga på oss? Är detta vanligt? Vet att hon bara är två veckor så självklart känner hon sig som tryggast på oss. Men vill gärna hitta en strategi eller övning som kan hjälp oss att komma till babynestet utan att hon ska bli orolig.

    Tusen tack! Hoppas få höra era erfarenheter ?? Skulle kännas skönt om vi inte är ensamma i detta!


    För oss var en nyckel att linda in barnet supertajt i filt och ha den i filt i vår famn, och lägga ned den inlindad i filten i säng/babynest/annan plats. 
  • Wench85
    Hannapanna85 skrev 2021-06-13 21:42:04 följande:

    Hej!

    Vi skulle behöva lite råd och strategier från er som varit i liknande situation.

    Vår dotter är två veckor gammal och vill för allt i världen inte somna eller läggas sovande i babynesten. Eller någon annanstans heller (vagn/barnskyddet/skötbordet). Hon somnar på någon av oss och blir ledsen så fort vi lägger ner henne i den uppbullade babynesten trots att den är precis bredvid oss i soffan eller sängen. Har testat både trångt och mysigt med uppbullade filar och täcken och även lite mer ledigt. Ibland funkar det 20 min ifall jag har min hand eller arm om henne fortfarande men oftast slutar det med gråt och en ny period av att få henne att somna i min famn.

    Vill så gärna att hon ska kunna sova bredvid oss i sängen i sin babynest istället som för nu att vi kör skift så en kan sova några timmar i streck medan den andra sitter vaken med henne i vardagsrummet.

    Hur ska vi göra för att vänja henne med babynesten och att sova utan att ligga på oss? Är detta vanligt? Vet att hon bara är två veckor så självklart känner hon sig som tryggast på oss. Men vill gärna hitta en strategi eller övning som kan hjälp oss att komma till babynestet utan att hon ska bli orolig.

    Tusen tack! Hoppas få höra era erfarenheter ?? Skulle kännas skönt om vi inte är ensamma i detta!


    För oss var en nyckel att linda in barnet supertajt i filt och ha den i filt i vår famn, och lägga ned den inlindad i filten i säng/babynest/annan plats. 
  • Cassiopeia

    Vi lade en fluffig huvudkudde i babynestet som vår grabb fick sova på, så han sjönk in rätt gött, då vande han sig att sova där. Numera sover han i babynestet utan kudde och i sin spjälsäng bredvid vår säng (han är 2.5 månader nu). Hoppas det funkar för dig med!

Svar på tråden Hur får vi bebis att sova i själv/i babynest?