• Hyllemor

    Kan ni tänka er att bo i samma område som era föräldrar/svärföräldrar?

    Jag bor i utkanten av en storstad i ett litet barnvänligt område med runt 100 bostäder. Ju längre tid jag har bott här, desto mer förvånad är jag över att det är så många av mina grannar som har sina vuxna barn boende här också (eller sina föräldrar/svärföräldrar, beroende på vem man pratar med.) Jag känner till 6 hushåll hittills, som har släktingar längre ner på gatan, men skulle inte förvåna mig om det är fler. 

    Jag själv skulle aldrig vilja ha mina föräldrar så nära inpå som grannar, även om vi har en jättefin relation annars (och de bor 10 minuter bort med bil.)

    Skulle ni kunna tänka er att bo på samma gata/i samma område som era föräldrar?

  • Svar på tråden Kan ni tänka er att bo i samma område som era föräldrar/svärföräldrar?
  • Hyllemor
    Anonym (Självklart) skrev 2021-06-14 10:17:29 följande:

    Ja självklart!

    Vi bor i samma område som våra föräldrar och det är helt underbart för våra barn och oss.

    Många av mina vänner bor även de grannar med sina föräldrar. Har även vänner som har föräldrar som bor i en annan stad och e skulle ge allt för att kunna få bo nära sina föräldrar.


    Jag bor ju egentligen också nära mina föräldrar (10 minuter bort med bil.) men inte på samma gata. Varför är det så mycket bättre att bo så nära varandra som i samma område?


    Jag är verkligen nyfiken!

  • Hyllemor

    Jag hittade en artikel från 2013 där det står att "10 procent [av Sveriges äldre föräldrar, 65-80 år], bor inom 100 meter från minst ett barn och 35 procent har minst ett barn inom en kilometer."

    Det är betydligt fler än vad jag trodde!

Svar på tråden Kan ni tänka er att bo i samma område som era föräldrar/svärföräldrar?