Inlägg från: Anonym (Skildsedanlänge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skildsedanlänge)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 18:48:46 följande:

Hej! 

Nu har jag kommit till en punkt där det inte funkar längre, vi har vissa problem i äktenskapet som är av den arten att det inte går att lösa med samtal, och min fru har inte viljan eller förmågan att ta tag i problemen utan skjuter över allt på mig. Så jag har helt enkelt fått nog, jag vill ha en fullt fungerande [...] 

Men hur som, planen ser ut som följer: 
    - Meddela min fru
    - Kolla upp om det finns utrymme för utköp ur vårt gemensamma hus så att en av oss kan bo kvar
    - Annars göra huset redo för försäljning, visning etc
    - Köpa en (eller två) lägenheter i närområdet så att barnen (5 och 8) kan gå kvar i samma skola etc. 

Jag vill ju att vi kan skiljas som vänner, främst för barnens skull, och att vi kan ha ett bra samarbete i framtiden. 
    Min oro är att min fru kommer att göra som hon brukar och slå ifrån sig sitt ansvar och istället förklara att det är jag som är egoistisk och vill skiljas "bara" för att hon inte vill ha sex tillräckligt ofta, eller nåt liknande. 

Så jag vill be er om tips på hur jag lägger upp samtalet och pepp och stöd, det känns inte roligt att behöva ha detta samtal men det är dags att gå vidare... Tips på hur jag kan göra det på ett schysst sätt men ändå tydligt?

Berätta gärna era erfarenheter också, om ni haft ett sådant samtal någon gång! 

Grattis till ditt beslut!

Du kan bli föredömet en förälder skall vara för sina barn, en lycklig förälder och sannolikt så kommer du även hitta en ny partner som tillsammans med dig kan visa att tvåsamhet är mer än att dela räkningar och hämtningar från skola/dagis!

I beslutet så ger du också din nuvarande blivande ex möjligheten att hitta lyckan på sitt håll. Voila! barnen får två lyckliga föräldrar!

Egoism är bra! Det är bara självuppoffrande bittert*ttor som anser att man skall offra allt för barnen. Vad de inte vågar erkänna att det inte är ädelt utan bara rädsla som driver dem egentligen.

När du pratar med din fru; anklaga inte! Det är inte hennes fel!
    Det är inte heller ditt fel men du är inte lycklig som det är nu.
    Se till att lös boendet i samförstånd, tag din tid men genomdriv ditt beslut!

Det är det rätta beslutet när du har kommit så långt som du har nu!

Det hade varit på gång länge, jag hade i ett sista försök att lappa ihop förhållandet skrivit ett brev där så sakligt jag kunde skrev ner vad jag inte tyckte fungerade i vårt förhållande, jag ville ha en diskussion.

Satt bredvid henne när hon läste och när vi pratade sedan så framgick det verkligen att vi inte kunde mötas (och ja, sextorka var en av punkterna).

När det blev klargjort så skrev jag ut skilsmässoansökan, fick henne att skriva under och gick iväg och postade brevet.
    Vi pratade med barnen och naturligtvis blev de förkrossade.

Samma kväll tog jag mina saker ur vårt sovrum och flyttade ner i gästrummet.

Huset värderades av två mäklare och vi tog snittet, kom fram till en summa och jag löste ut henne.

Vi värderade allt gemensamt lösöre och kvittade sedan det mellan oss.

Tre månaders senare hade hon flyttat ut och min ekonomi började gå plus. Förstod aldrig tidigare hur mycket hon shoppat för att lindra sin ångest... 

Reggade mig på en dejtingsida och träffade efter ett tag en fantastisk kvinna jag ville fortsätta med.

Anonym (llp) skrev 2021-06-14 20:24:35 följande:
    Vi vet ju inte hur fruns bild av det hela ser ut, kanske är ts bara ytterligare en snubbe som gnäller och tjatar om sex och tror sig göra lika mycket men i själva verket så drar frun det stora lasset, kanske ts har bristande hygien som gör att frun inte blir sugen osv och varför ska TS 'basbehov' att vilja ha sex vara viktigare än hennes basbehov att inte ha sex, något hon har varit tydlig med från början, det är ju inget nytt,

Men oavsett så är det ju så att ts vill skiljas för att han inte får sex och närhet och då är det ju så och självklart hans val MEN då ska han också stå för det, han bryter upp familjen för han sätter sina egna sexuella behov före att få umgås med sina barn på heltid. Han är ju villig att ta varannan vecka, eller vem vet kanske bara vh så länge han får sex och närhet, att barnen sen inte får ha sin pappa eller mamma på heltid verkar ju komma i skymundan,.

Sen är det ju så att även om dom separerar nu så kanske inte han får värsta sexlivet direkt iallafall, för först och främst så bör han fokusera på att barnen landa i den nya situationen och mår bra, sen ska han ju hitta någon som vill ha sex med honom, och om problemet ligger hos honom så kommer han ju hamna i samma situation igen, sen är det ju inte så lätt att få sex för all, det är ju många män som klagar att dom inte får ligga som singlar så TS situation kanske inte automatiskt kommer leda till mer sex oavsett
    Det är så här en rädd människa resonerar.
    TS vågar språnget och du tar upp att det kanske inte kommer fungera?
    Det enda vi (och TS) vet med säkerhet är att han inte är lycklig nu.
    fdsfdsfdsfdssdf skrev 2021-06-14 20:32:58 följande:
    Du skriver att din ekonomi går plus och hur du har träffat en fantastisk kvinna, det är alltså du du du, men dina barn hur mådde efter de 3 månaderna

Det är nu vi får höra att självklart mådde dom jääääättebra efter 3 hela månade för nu är ju DU lycklig och har barn lyckliga förälder så mår dom lika bra

Sen känns det lite desperat att så snart regga sig på en dejtingsida innan den familj man lämnat ens har hunnit bearbeta, du borde ha fokuserat på dina barn först och sen när du sett till att dom mått bra så kunde du fokuserat på dina behov.

Vad gör du om din nya fantastiska kvinna i framtiden tappar lusten av någon anledning? Reggar dig på en ny dejtingsida?

Hoppsan! 

Ja, det har gått väldigt bra med barnen. Naturligtvis var de ledsna och önskade att vi skulle bli ihop igen. 

Vi har naturligtvis pratat med barnen och de säger att såväl min exfru som jag blev mycket gladare och mer harmoniska efter skilsmässan.
    Desperat för att jag ville träffa någon? Nej, först gick jag i aska och trasor och gisslade mig i några år...

nej det gjorde jag inte. Jag började dejta när min fru hade flyttat och det var sååååå jävla roligt! Det var för mig att börja leva igen

Anonym (llp) skrev 2021-06-14 20:39:27 följande:
    Nej det är så en hänsynsfull människa resonerar, visst är det lätt att bara vara egoistisk och tänka på sina egna behov men har man satt barn till världen så har man en förbannad skyldighet att se till att även dom mår bra.

Hade dom inte haft barn fine, visst det hade känts lite fult som TS lurat henne på många år som hon kunde haft med någon annan men nu har dom barn, du pratar om att vi vet att ts är olycklig, tror du barnen kommer vara lyckliga när han har släppt bomben då?
    TS borde varit ärlig från början och inte inlett ett förhållande, han visste ju hur hon kände från början,

Vad hade hänt om TS blivit impotent eller drabbats av en sjukdom, kan tänka mig vilket det gnäll det hade blivit bland gubbar om frun hade lämnat honom för att bli ihop med en riktig hingst, då hade det hetat att hon var hjärtlös och inte tänker på barnens bästa.
    Nej, du maskerar "hänsyn" med din egen egoism och du identifierar dig med med TS blivande exfru. Det är därför du tycker det är en plikt att stanna även när man mår dåligt i ett förhållande trots att man mycket väl kan ta sitt ansvar och se till att få ett bra liv till gagn för både sig själv och barnen.
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 21:12:17 följande:
    Jag har väldigt svårt för förldrar som du som inte förstått det här med ansvar när man skaffar barn, självklart ska man inte stanna kvar i ett dåligt förhållande men om man lämnar sin familj pga av att man anser att man får för lite sex då är det inte barnens välmående man sätter först utan sig själv.

Det handlar alltså inte om att man av plikt ska stanna kvar det handlar om att man av kärlek ska vilja sätta sätts sina barns behov före sina egna när dom är små.
    Det handlar inte om en man som blir misshandlad eller där han blivit lurad av frun för till skillnad mot ts så har ju hans fru dessutom varit ÄRLIG med hur hon känner från början

Och vad händer sen då? Om TS inte får  så mycket sex som han har hoppats på? Eller om han för jättemycket sex men sen inser att det inte var värt det för att han förlorat så mycket tid med sina barn? Man kan aldrig gå tillbaka i tiden utan då får man stå sitt kast.

då har du inte levt tillsammans med någon i ett förhållande som "bara" går ut på att driva AB Familjen. Ni är inget par, bara föräldrar.
    Parmiddagar är ett skämt, ni är ju inget par, delar plånbok och barn, inget mer.

Sexbrist är inte bara sexbrist, det är så mycket mer och att bli bortvald urholkar själen, bit för bit för bit.

Sedan behöver du inte spekulera om TS kommer eller inte kommer hitta en kvinna som gillar sex, de finns och ganska gott om dem. De har också separerat från sina förslappade, bekväma män som hellre dricker öl framför TVn än att kela med sin kvinna.

Martina1970 skrev 2021-06-14 21:39:03 följande:
    Så bra formulerat, och jag känner igen mig i varje ord. Urholkad är ett bra ord, man blir bortvald(säkert inte medvetet, men ändå bortvald) förminskad, man tappar självkänsla, tron på sig själv som en sexuellt attraktiv kvinna. Aldrig, aldrig kommer jag leva så igen.

Det brukar provocera många när jag säger att jag väntade för länge, gav oss som par och föräldrar alltför många chanser. Önskar, på ett sätt, att jag gått tidigare.

De sista åren tillsammans tänkte jag på honom som mannen jag bor under samma tak som.
    Så sant! Känner igen mig i din beskrivning också.
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 21:45:30 följande:
    Kärlek är så mycket mer än bara sex, det är familj, omtanke, värme, att stötta varandra, finnas där, och ja ha sex, men som många småbarnsföräldrar vet är det ibland inte så lätt under vissa perioder, jag skulle inte lämna min partner om han blev sjuk, för gammal, impotent eller oavsett för jag älskar honom, han är inte bara ett medel för sex för mig han är så mycket mer än så

Vi kan spekulera hur mycket som helst när det gäller om ts kommer få sex eller inte som singel, kanske han får skitmycket, kanske han hittar en ny kvinna för att efter ett par år märka att hon tappat intresset, vi vet inte heller varför hans snart fd fru har mindre sexlust bara att hon berättade från början, han var alltså medveten om det från början.

Vi vet också att det är barnen som kommer drabbas hårdast, vi vet att han kommer tappa minst halva deras uppväxt, vi vet också att när ts kommer få beskedet så hade han inte respekt nog att låta henne var den första att få höra det, istället så fick en bunt anonyma forumsmedlemmar höra det, tycker du inte hon förtjänade att få vare den första att höra han beslut inte en bunt främlingar?
    Är det så här fega människor blivit? Man vågar inte vara ärlig mot någon man levt länge med och man sätter sina egna behov före sina barns.

Så ja ts kanske kommer bli skitlycklig, men återigen han gav upp en massa tid med sina barn så man får hoppas att det blir värt det för man kan aldrig få tillbaka den tiden
    du förstår inte, det är inte ditt fel men du säger -"let them eat cake".
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 21:57:46 följande:
    Precis, på den tiden led jag av extremt dålig självkänsla och en irrationell rädsla (som faktiskt ter sig helt absurd nu när jag ser tillbaks) att förbli ensam resten av livet. Jag vågade inte annat än att göra våld på mig själv för att passa in i relationen med denna kvinna som nu är min fru, snart ex-fru. 
    Hade även en massa annat som jag inte vågade visa upp av rädsla för att inte bli accepterad eller omtyckt, både gentemot min fru och mot andra. Det viktigaste var att vara trevlig, till lags och att passa in. 

Bra att du har hittat ditt värde! Vårda det och finn dig inte i ditt öde, gå vidare och väx som människa, det är trots det som livet handlar om.
    Det om något är att vara en förebild för sina barn!

Nu verkar du inte kunna dela denna resa med din fru vilket är sorgligt men sådant är livet. Skit i moraltanter som llp, Hon tycker att som man bäddar får man ligga, lagt kort ligger även om det innebär att offra sig själv.

Jag och många andra säger Go! men ta till dig de kloka orden från "lilla jag" tidigare i tråden, din fru behöver landa mjukt och få ta detta.

Anonym (llp) skrev 2021-06-14 22:01:56 följande:
    Jag är inte förvånad att du har en sån attityd med tanke på att du själv fokuserade på dig själv, som du skrev du fick bättre ekonomi och nu kvinna, dina barn nämnde du inte ens, det handlade bara om dig dig dig

Låt mig fråga, hur mycket pengar var det som du tjänade på att lämna för att tycka det var värt att förlora tid med dina barn? 5000kr? 10000 kr? 750 kronor?
    hoppas du fick något för pengarna som var värt lika mycket av tiden du förlorade med dina barn, ett par öl? ett par skor till din nya fru?  Dyra prylar och hämtmat till barnen för att kompensera att dom fick mindre tid med dig? Tror du dom hade valt samma prylar före att få ha kvar dig i sin närhet på heltid?

Du låter som mitt ex... Så "Holger than thou" och utan att veta ett skit om mitt liv så tror du att du är så moraliskt upphöjd. För mig är du bara någon som aldrig har befunnit sig i min situation.
    Jag vann tid med mina barn och än mer;

Jag har kunnat stötta dem när de har varit i nöd, det är till mig de vänder sig när de har försökt men inte lyckats. 

Anonym (llp) skrev 2021-06-14 22:15:19 följande:
    jag går efter vad du har skrivit och det var en massa prat om hur du fick det bättre ekonomiskt och du fick en ny kvinna inom 3 månader inget om hur dina barn mådde.

Du vann mer tid genom att vara mer frånvarande, ja det låter logiskt

En bra förälder stöttar inte bara i nöd utan finns där även i vardagen
    Som sagt, trångsynt, selektiv i läsförståelse och helt utan empati...
    Anonym (llp) skrev 2021-06-14 22:15:19 följande:
    jag går efter vad du har skrivit och det var en massa prat om hur du fick det bättre ekonomiskt och du fick en ny kvinna inom 3 månader inget om hur dina barn mådde.

Du vann mer tid genom att vara mer frånvarande, ja det låter logiskt

En bra förälder stöttar inte bara i nöd utan finns där även i vardagen

och du har "valt" dina godbitar utifrån dina höga moraliska principer.
    Mitt förhållande var kärlekslöst med en fru som tyckte som du, att vi skulle hålla samman för barnens skull, dvs, jag skulle dra in pengar så att "hon" kunde göra saker, köpa saker.

Jag var inte lycklig, sex är inte bara "sex", det var kärlekslöst men "effektivt". Shit, vi var de stående klassföräldrarna. Perfekt yta utan substans.

Så jag lämnade, fick mer kvalitetstid med barnen, blev lyckligare och mer pengar över när inte hon brände dem på skit... 

Anonym (Öhh) skrev 2021-06-14 22:56:22 följande:
    Men uppenbarligen har hon ju haft sexlust en gång i tiden eftersom de har barn och hållt ihop länge.
    Som sagt, du har uppenbarligen inte läst tråden...
    Anonym (Usch) skrev 2021-06-14 22:59:50 följande:

Är sex allt för dig? Då borde du verkligen inte ha en fru eller flickvän. Skaffa en KK isåfall och låt din blivande exfru hitta någon hon kan bli lycklig med.

KDS:are Malte Lindeman, är det du?
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-15 08:42:34 följande:

Detta med fruar utan sexlust och att det ses som något hon väljer för att hon helt enkelt inte ÄR sexuell... det måste väl vara en rationalisering för mannen? Tycker man hör sånt jämt men 6 månader efter skilsmässan så träffar frun en ny och inleder en passionerad relation.

Det här att se kvinnor som mindre sexuellt känns rätt omodernt.

Jämför med när män tappar sexlusten. Då börjar frun leta problem hos sig själv, ifrågasätter sin attraktionskraft osv. Män tar alltid till den enkla förklaringen: hon är ointresserad av sex. Nja. Hon är ointresserad av sex med dig gissar jag. Kanske för att ert förhållande är dåligt. Så i vilket fall är det väl en bra idé att prata om separation.

Du har fel på så många plan! (förutom i slutet)
    Många kvinnor upptäcker sin sexualitet efter skilsmässan. Då har de varit gifta i många år och haft slentriansex för att hålla ihop äktenskapet. Inte sällan eftersom mannen tjatat (vilket är grymt förnedrande för båda).

Andra kvinnor har lägre sexlust som kanske avtar efter förälskelsefasen.
    Detta var fallet i mitt äktenskap och gudarna skall veta att jag letade fel hos mig själv.
    Skilsmässan var som ett uppvaknande för mig, jag förstod att jag var attraktiv vilket jag definitivt inte kände mig i mitt äktenskap då varje närmande avvärjdes.
    Först så här i efterhand har jag förstått att vi var inkompatibla, mitt ex kunde inte ge mig det jag behövde och jag var inte heller lämplig för henne.

Felet som vi gjorde var att vi fortsatte vara gifta lång tid trots att vi inte borde.

Därför applåderar jag TS när han nu kommit till insikt för det är en kärlekshandling att inte fortsätta "för barnens skull" eller för "vad skall grannarna tycka" eller för att man inte har råd att upprätthålla nuvarande levnadsstandard.

Anonym (Man of steel) skrev 2021-06-15 11:42:04 följande:
    Rätt nöjd med mina långa förhållanden. Tror att de flesta killar borde ställa mer krav på att deras partners inte sunkar ner sig med mobiltelefon, rödvin och gnäll. 

Dags att killar förstår att vi kan vara fria och inte ska luras vara kvar i förhållanden som inte är jämställda. Fasligt många som vill ta rygg och ha våra stålar med.

Att vara särbo och skydda sig mot sådana som du är viktigt. Man har bara ett liv.
    Särbo is da shit!
    Anonym (123) skrev 2021-06-15 11:49:59 följande:
    Ett förhållande utan sex kan vara precis lika kärleksfullt. Jag vet, för jag lever i det.
    Det handlar inte om mängden sex, det handlar om hur kompatibla man är.
    Du och din partner är uppenbarligen det men det innebär inte att andra skall leva sexlöst, för dem så kan det vara olidligt.
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning