Anonym (K) skrev 2021-06-15 09:54:52 följande:
Det där thats it gör mig så ledsen. Som om man vore en ytlig och platt person för att man har bristande sexlust. Jag kan berätta hur det varit för mig. I ett parförhållande får jag så mycket av det jag vill ha ut av livet. Kärlek, gemenskap, någon att bygga ett hem med, en familj, ett delat föräldraskap, någon att hålla i när det blåser hårt, någon att fira högtider med. Min låga sexlust har varit ett problem hela livet. Det funkar när jag är förälskad men inte annars. Jag har försökt med allt för att bättra på lusten, eftersom jag vet att allt jag önskar i livet är kopplat till ett fungerande sexliv. Har mått otroligt dåligt över det här genom åren, känt mig så otillräcklig och haft en sådan prestationsångest. Vet att ensamheten är den ultimata konsekvensen av detta. Så det är inte alls thats it, att jag har små och futtiga behov här i livet. Det handlar om att EN pusselbit inte är på plats hos mig vilket gör allt så mycket svårare.
Fast nu handlade det om ts fru och inte om dig. Du behöver inte ta åt dig, och jag menade inte att låta nedlåtande. Ts skriver också att det inte bara handlar om själva sexbristen. Självklart är ett förhållande så mycket mer än bara sex. Men hans fru verkar inte så intresserad av kärlek, närhet och alla de där andra bitarna du skriver att du vill ha. Hon vill mest leva med någon, inte investera så mycket fysiskt och känslomässigt i förhållandet. Ts skriver att hon kommer från en konservativ bakgrund där äktenskap ofta handlar om annat än kärlek och intimitet. Jag tror inte att ts och hans fru är kompatibla, men jag tror inte att det bara handlar om det sexuella. De har ju sex ibland, men han vill ha en fru som faktiskt tänder på honom och engagerar sig lite i samlivet, inte någon som bara ställer upp. Har du låg drift förstår jag ditt dilemma. Öht är det nog svårt att hitta en partner man klickar med på ALLA plan. Ibland får man välja. Självklart ska du inte göra våld på dig själv, men ett öppet förhållande eller en partner med låg sexlust, är nog att föredra.