Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning
Blir ledsen över alla svar om att du skulle gjort rätt från början, eller att du låter något så ovärdsligt som sex styra dig att skiljas.
Jag var tillsammans med en man som var flygrädd. Det var inget han berättade om från början, utan det var först efter 4 år som jag insåg att han vägrade sätta sig i ett flygplan. Jag älskar att flyga. Jag älskar att resa. Jag går runt och drömmer och fantiserar om nya resmål. Alla platser jag ska se. Jag sparar pengar till resan, vänder på slantarna för att få åka.
När jag fick reda på att han var flygrädd tänkte jag att vi löser det. Vi kan bila istället, åka tåg eller båt. Det visade sig att han inte vill det heller. Då tänker jag att jag får åka själv, men nej, det gick inte. Vi hade gemensam ekonomi så skulle jag åka någonstans för 10000 skulle han också få ha 10000 att lägga på något annat. Vi var unga och det var inte så lätt att få fram tjugotusen på ett bräde. Så det blev att jag aldrig fick åka någonstans. Det var en stor sorg för mig och till slut insåg jag att vi inte var kompatibla. Jag kunde inte leva ett liv så här, där vi inte delade det gemensamma intresset, att inte kunna drömma och fantisera tillsammans.
Efter 8 år valde jag att avsluta det. Inte bara pga resorna, det är klart att det var annat också.
Det är samma med sex. Man kanske inte kan kalla det för intresse på samma sätt, men det kan vara en stor och viktig del av livet i ett förhållande. Att kunna fantisera, drömma, göra varandra upphetsade utan att det nödvändigtvis behöver sluta i sex... det är en dimension av livet som gör allt lite mer härligt, spännande och fantastiskt. Att förvägras det är otroligt jobbigt. Man tar bort ett glädjemoment. Och ibland tänker man att man borde klara det, att det funkar ändå även om man inte är kompatibla på alla plan. Man kämpar, försöker lösa det på andra sätt, tills man inser att nej, jag väljer att leva.
TS: Känn aldrig något annat än att du gör rätt. Jag hoppas det går bra för dig och att ni kommer kunna lösa det här på bästa sätt. Du verkar fin och sympatisk. Lycka till!
Som sagt har jag inte läst hela tråden (rast på jobbet) men ville bara inflika med mitt perspektiv.