• Caroliina

    Mellannamn

    Hej.

    Om några veckor har vi lillasyster här och högst sannolikt blir det en liten Inez. Men vad ska lillasyster ha för mellannamn? Storasyster heter Alwa Saga mn tycker inte att Saga passar till Inez.

    Hjälp oss med förslag

  • Svar på tråden Mellannamn
  • Anotherone

    Jag tycker att mellannamnet kan få vara där man svävar ut litegrann. Och har man ett kort tilltalsnamn får gärna mellannamnet vara lite längre. 
    Typ;
    Hedda Josefina
    Lova Esmeralda
    Viggo Jonathan
    John Alexander

    Har ni några fina namn i släkten som ni kunde passa på att föra vidare annars?

  • fluu

    Ni har inget fint släktnamn att använda som andranamn?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Maymom

    Storasysters mellannamn behöver väl inte passa med lillasysters förnamn?

    Antingen tänker ni bara på vad som passar med inez, eller så hittar man ett som klingar med saga, så man får lite diktkänsla när man säger bådas hela namn.

    Jag tror vi gillar olika sorters namn så mina förslag kommer kanske inte gå hem, men jag tyckte Inez Josefin lät fint, vill man få det att klinga med saga så kanske ett namn som slutar på -a.

    Alva saga och Inez Josefina(eller arrabella, maria, Isabella, nåt med a i slutet.)

    Alva saga kan låta som dubbelnamn om man säger båda, isåfall kanske nåt kortare till inez som ger samma känsla.

    Alva saga och inez Marie, sofie, Demi eller Jovie.

    Inte så många konkreta tips, mer kanske lite om hur man kan tänka för att få det att passa ihop.

    Hoppas ni hittar nåt fint.

  • FruPea

    Håller med om att man kan sväva ut lite. Älskar klassiska ståtliga mellannamn som Josefina, Eleonora, Theodora, Fredrika, Vilhelmina. Särskilt med ett kort förnamn. Inez Josefina var snyggt.

  • trollhona
    Caroliina skrev 2021-06-14 20:47:49 följande:

    Hej.

    Om några veckor har vi lillasyster här och högst sannolikt blir det en liten Inez. Men vad ska lillasyster ha för mellannamn? Storasyster heter Alwa Saga mn tycker inte att Saga passar till Inez.

    Hjälp oss med förslag


    Antar att Saga är ett släktnamn eftersom ni vill använda det igen, förslagsvis kan ni då titta längre bak i trädet och hitta något.
    Alternativt hitta något som liknar Saga lite, tex Signe, Siri eller Sara
Svar på tråden Mellannamn