• Monismonis

    Bada i pool utan tillsyn

    Hej!

    Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

    Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

    Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

    Hur tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • Pilsner

    Fyra tjejer, 11-12 år, i en pool, med föräldrarna i huset. Hur lugnt som helst.

  • Monismonis
    Pilsner skrev 2021-06-15 09:45:00 följande:

    Fyra tjejer, 11-12 år, i en pool, med föräldrarna i huset. Hur lugnt som helst.


    Okej Glad
  • fjanten

    Fyra åttaåringar med simkunskap - nej, men då p.g.a. vad du skriver om någon slår huvudet i poolkanten o.s.v. Fyra snart-tolvåringar som alla kan simma - föräldrarna i huset - absolut. Då är jag utbildad instruktör i HLR (vuxna, barn, defibrillator).

    Det där med tilltugg kan man väl se olika på. Jag hade burit ut frukter, dryck, mackor o.s.v., men dessa föräldrar tänker väl kanske dels att barnen kan gå hem och äta om de blir hungriga, dels pandemitänk?

  • KJJ

    Om föräldrarna är i huset och huset ligger i anslutning till poolen och de är fyra tjejer i - de lär ju se varandra, tänker jag. Troligtvis bottnar alla också, vilket gör det än mer säkert. Våra barn i den åldern skulle aldrig få bada med bara varandra eller med kompisar om de var ensamma hemma utan vuxna, men så som du beskriver det - ja.

    Vad gäller fika/mellis är det väl på gränsen till oansvarigt, tänker att iaf dricksvatten bör erbjudas, kanske ngn frukt också, beroende på upplevda orken hos barnen. Samtidigt är det ju mellan eget mellanmål (innan 16) och kvällsmat (efter 20) barnen var där, så inget egentligt behov för ngt annat. Inte i den åldern. Så tänker jag.

  • Magical
    Monismonis skrev 2021-06-15 09:39:45 följande:

    Hej!

    Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

    Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

    Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

    Hur tänker ni kring detta?


    Det här måste ändå vara nån slags försök till skämt?

    Jag håller med din dotter, du skämmer ut henne. Klart ho ska få bada där med vänner. Om något skulle hända så skulle ju nått av de övriga barnen hämta en vuxen, så klart. 

    Din kommentar om tilltugg visar liksom att du försöker skoja, inte så bra försök, dock. 
  • ITrust

    Om du inte är ett troll så är du bara jäkligt jobbig. Du förstör för din dotter och skämmer ut henne, precis som hon själv säger.

    Nej, det är inte konstigt eller fel att de badade i poolen medan föräldrarna var inne i huset och kan rycka ut ifall det skulle hända någonting. Flickorna är liksom inte fyra år gamla. Man ska inte behöva vaka över dem precis hela tiden.

    De flesta föräldrar brukar erbjuda något att fika, äta eller liknande om barnet har kompisar på besök men det är inget fel om de inte erbjuder det, eftersom att kompisarna inte skulle sova där. De skulle liksom inte stanna där särskilt länge så de klarar sig under den tiden. Det kan ju dock vara så att de har erbjudit tilltugg men att flickorna inte ville ha.

  • Gryntroll

    Jag tycker att du överdriver.

    Hos oss är det 12-årsgräns att bada själva i kommunens simhallar och utomhusbad så att vid samma ålder bada i pool hemma hos kompis ser jag inte som ett problem. Givetvis förutsatt att alla är simkunniga, men det förutsätter jag vid den åldern.

    Vi har som regel hemma hos oss att barnen tar simborgarmärket varje år och så gör vi lite förlängda armen-övningar. Det känns bra, även om simkunnighet inte hjälper som så om man slår i huvudet och tuppar av. Men vi är seglare och vill att barnen ska vara trygga i sin simkunnighet om de faller i och inpräntat att de ska ha något mellan sig och en nödställd vid räddning.

  • syntharen

    Hm, jag skulle nog känna lite som du TS? Jag har stor respekt för vatten och tycker det är skitviktigt att vuxna har koll på barn i vattnet, även större simkunniga barn. Visst, skulle nåt hända så kan dom meddela dom vuxna snabbt men skulle det vara snabbt nog? Det är varför jag inte vill ha pool på min tomt, för jag skulle känna en skyldighet att ha koll på barnen hela tiden, vilket skulle kännas övermäktigt. Kanske är jag en hönsmamma

  • syntharen

    Hm, jag skulle nog känna lite som du TS? Jag har stor respekt för vatten och tycker det är skitviktigt att vuxna har koll på barn i vattnet, även större simkunniga barn. Visst, skulle nåt hända så kan dom meddela dom vuxna snabbt men skulle det vara snabbt nog? Det är varför jag inte vill ha pool på min tomt, för jag skulle känna en skyldighet att ha koll på barnen hela tiden, vilket skulle kännas övermäktigt. Kanske är jag en hönsmamma

  • fluffan84

    Jag tycker du har rätt. Gillar inte heller tanken på att 11,5åringar är själva i vatten, man måste ha stor respekt för vatten. Skulle också burit ut tilltugg.. o jag bryr mig inte om vad andra tycker - jag är en hönsmamma o kommer alltid vara.

Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn