• Monismonis

Bada i pool utan tillsyn

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • neverpreggo

Hus brukar ha fönster. Du är rejält överdriven, de har varandra och inte sjutton behövs snacks... Tror inte att det varit problem om någon varit törstig men det var inte direkt mitt på dagen i strålande sol. Att förbjuda henne från att bada där kan vara katastrofalt för hennes sociala liv, jobba med dig själv istället för sätta dig på en piedestal och att andra som gör helt normala saker gör fel :)

• Kvittning

Min dotter är 1 år äldre än din och hon cyklar eller åker buss till olika badplatser (sjöar) med sina kompisar och det känns som något "alla" här gör. 

Men jag har såklart pratat med henne om en del saker jag tycker är viktigt: 

* Absolut inte simma under bryggor
    * Om någon kompis försvinner så måste hon larma vuxna i närheten direkt och första stället att leta på är just under bryggorna (men att hon inte får leta själv så att hon riskerar att fastna)
    * Inga "låtsas drunkna"/"ligga och flyta med ansiktet nedåt" på skoj
    * Inga lekar där man är länge under vatten och inte har koll på varandra

Angående fika så kan jag tänka mig att det är så att om de har pool och det ofta är kompisar där att de antingen helt enkelt inte orkar vara värdar till alla ungdomar utan låter barnen sköta sig själva eller att de känner att de inte är en fritidsgård som ska hålla mängder med barn med mat och att man får gå hem och äta. 

• Ann-Louise

Min kommuns badhus har 10-år och simkunnig som regel för att bada själv.

11.5 hade jag låtit de bada själva. De vuxna fanns ju nära så kompisarna kunde kalla på dem om något skulle inträffa.

• Cartjan1
    elsi skrev 2021-06-15 13:16:54 följande:

På sommaren är våra mattider ofta väldigt flytande och inte helt synkade för hela familjen. Så nej, det hade inte varit konstigt hos oss. 

Äldsta (16) går upp på sena förmiddagen och äter rejäl frukost, äter sen sin lunch vid 15-16 och är sen ute och hänger tills kvällen. Han kanske äter nåt med en kompis, hemma hos nån eller på stan, men sällan med oss. Ofta tar han nåt kvällsmål själv innan han lägger sig, sent.

Yngsta (13) har lite mer tider som stämmer med våra och äter nog oftast middag med oss, men om hon skulle hänga hos nån till kl 20 så skulle hon antingen ha erbjudits mat hos kompisen eller låtit bli att äta och då tagit rester eller mackor när hon kom hem. Om hon har kompisar här så kan jag erbjuda middag med oss ifall jag vill det och har mat så det räcker, annars får de gå hem och äta. Och om de inte går hem förrän kl 20 så tänker jag att det passar dem.

Inga barn i vårt område svälter utan de klarar att äta middagen sent eller ta en macka istället för mat ibland.

Absolut förstår jag ju egentligen att alla är och gör olika :) Jag hade aldrig heller tänkt något illa om någon om mitt barn i den åldern kom hem och inte hade ätit - mest att för mig känns det ovanligt ....även om vi kan skjuta upp maten sent på sommaren så skulle jag nog ha erbjudit ngt om jag hade gäster så sent. Jag hade definitivt bjudit mina vuxna vänner på något så vill göra lika för mina barns vänner.
  • Monismonis
    Ja, ni har säkert rätt. Men mina instinkter/min oro säger något annat. Livet är skört och ligger man under vatten handlar det om sekunder. Jag tycker inte man behöver öva sina barn i självständighet när det gäller just vatten eftersom det ofta är etta/nolla som gäller där. Man drunknar oftast inte bara lite grann och lär sig en läxa, utan man drunknar och sedan är man inte med i leken längre. Men jag köper att man måste släppa på kopplet förr eller senare. Jag har bara ett barn också, inga i reserv. 
  • Pope Joan II
    Monismonis skrev 2021-06-15 17:39:09 följande:
    Ja, ni har säkert rätt. Men mina instinkter/min oro säger något annat. Livet är skört och ligger man under vatten handlar det om sekunder. Jag tycker inte man behöver öva sina barn i självständighet när det gäller just vatten eftersom det ofta är etta/nolla som gäller där. Man drunknar oftast inte bara lite grann och lär sig en läxa, utan man drunknar och sedan är man inte med i leken längre. Men jag köper att man måste släppa på kopplet förr eller senare. Jag har bara ett barn också, inga i reserv. 
    Jag tror inte att det är särskilt många, om ens några, flerbarnsföräldrar som ser på något av sina barn som ett de kan bli av med eftersom de ändå har ett eller flera andra "i reserv". 

För mig hade det varit helt självklart att mina barn fått bada i pool utan tillsyn i den åldern. 
    Shit for brains k + E
  • FuckGoggleAskMe
    Pope Joan II skrev 2021-06-15 20:17:21 följande:
    Jag tror inte att det är särskilt många, om ens några, flerbarnsföräldrar som ser på något av sina barn som ett de kan bli av med eftersom de ändå har ett eller flera andra "i reserv". 

För mig hade det varit helt självklart att mina barn fått bada i pool utan tillsyn i den åldern. 
    Attans, skulle ha tänkt på att skaffa ett reservbarn - som det är nu, skiter det sig totalt om något händer min son! 
    Min son har sedan han var 12 år cyklat bort med kompisar och badat i små sjöar. Kändes lite konstigt första gången, men med 3 smarta kompisar där (och vuxna i närheten), borde dom kunna klara sig tänkte jag. Instruerade honom att inte dyka med huvudet först på okända ställen och att hålla koll på varandra.

• Sjömamma
    Monismonis skrev 2021-06-15 09:39:45 följande:

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" . Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra . 

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk".  

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. 

Hur tänker ni kring detta?

Jag tycker också att det är obehagligt när det gäller vatten. Ett barn drunknar på några sekunder. När man ser åldrar på de barn som drunknar varje år så är ju de flesta i den åldern då man kan simma bra. Jag litar inte på att de alltid har uppsikt på varandra varenda sekund. Jag tycker själv att det är obehagligt att min dotter åker med andra familjer och badar tex. Nu vet jag att min dotter är försiktig men jag är rädd att hon ska slå i nåt, bli sparkad, knuffad eller nåt. Då är det lätt att få panik även om hon simmar bra annars. Man måste ha respekt för vatten.

TS jag hade ändå försökt att skapa kontakt med de andra föräldrarna för att känna dem lite på pulsen. Då kanske det kan kännas bättre.
  • megsi

Jag tycker nog att det är ok att de badar i poolen utan vuxna ögon på sig under förutsättning att de kan simma ordentligt. Vad jag förstod så var det vuxna hemma annars tycker jag inte att det var ok. Ang något att äta så tycker jag inte att är självklart att det ska serveras något speciellt inte om det är 4 st. Tycker man det är viktigt så får man stämma av det innan eller sända med något att äta kanske då till alla. Jag tror att jag förövrigt hade kollat med föräldrarna som du inte kände vad jag förstod att det var ok att bada i deras pool just för att för att kolla så att de var hemma.

Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn