• Tue 15 Jun 2021 11:31
    827 visningar
    3 svar
    3
    827

    Vad studera?

    Är så kluven, är 40 år och vill studera? funderar på medicinsk sekreterare eller röntgensköterska.

    Vet att lönen är dålig för medicinsk sekreterare och jag behöver läsa in 3 ämnen innan men det är endast 2 år och hyfsat nära där jag bor då jag har familj. Och praktiken kan förläggas på min ort. Röntgensjuksköterska måste jag pendla 1h enkel väg varje dag i veckan och det är inte säkert att jag kan få praktikplats här i stan då de endast har få platser. Det är 3 år och jag har behörighet att söka direkt.

    Vet inte hur jag ska tänka?,

    Nåhon som pluggar till något av detta? Har alltid sett mig själv inom vården på ett eller annat sätt?

  • Svar på tråden Vad studera?
  • Tue 15 Jun 2021 19:12
    #1

    Har du koll på förkunskaperna som krävs? Vad jag kan läsa mej till så är det lägre krav på medicinsk sekreterare då det endast krävs grundläggande behörighet + sv2 + eng6.
    För att komma in på röntgensjuksköterska är det grundläggande behörighet + ma2 + nk2 + sh1 som krävs.

    Har du betygen som krävs för att komma in? Vad har snittet varit de senaste åren?

    Prata med en SYV för att få mer info och större förståelse för vad jobben innebär.

    Lycka till!

  • Tue 15 Jun 2021 19:40
    #2
    micjos skrev 2021-06-15 11:31:04 följande:

    Är så kluven, är 40 år och vill studera? funderar på medicinsk sekreterare eller röntgensköterska.

    Vet att lönen är dålig för medicinsk sekreterare och jag behöver läsa in 3 ämnen innan men det är endast 2 år och hyfsat nära där jag bor då jag har familj. Och praktiken kan förläggas på min ort. Röntgensjuksköterska måste jag pendla 1h enkel väg varje dag i veckan och det är inte säkert att jag kan få praktikplats här i stan då de endast har få platser. Det är 3 år och jag har behörighet att söka direkt.

    Vet inte hur jag ska tänka?,

    Nåhon som pluggar till något av detta? Har alltid sett mig själv inom vården på ett eller annat sätt?


    Låter lite konstig att du är behörig till sjuksköterska, men inte till medicinsk sekreterare? Sjuksköterska är ju trots allt en universitetsutbildning.

    Nåväl, om du ska läsa in tre ämnen behöver du en termin på dig, vilket innebär i praktiken att du kommer att behöva plugga i 2,5 år för medicinsk sekreterare (och då har jag inte räknat med att vissa utbildningar bara börjar på höstterminen, så är du inte klar tills dess får du vänta ett år till innan du kan söka).

    Jag anser att det viktigaste här är för dig att känna efter vad du vill göra resten av ditt yrkesliv, det är ju två ganska olika yrken. Gillar du de administrativa uppgifterna du kommer ha som medicinsk sekreterare, eller är det de praktiska uppgifterna som lockar mest? För att orka plugga, speciellt när man har barn (vilket är det jag läser när det står att du har familj), behöver man vara motiverad.
  • Mon 20 Sep 2021 18:02
    #3

    Some people say that the hardest step in studying is to get started. Once you have taken the first step, the rest is easy, they suggest.


    Other people, however, find it difficult to stay motivated when studying, especially when the end seems a long way away.


    This situation arises, for example, when you are revising for exams that are still some months away. It can also be difficult to keep up the motivation with a long or extended piece of work, such as an extended essay or dissertation, or even a professional qualification.

Svar på tråden Vad studera?