• Myhanna

    13 år och mensstration

    Hej.

    Jag ville bara höra lite hur ni andra tänker. Har ingen att fråga/bolla med.

    Jag har alltid varit överdrivet noga med min hygien, jag har alltid duschat minst 1 gång per dag. Har jag mens blir jag ännu mer hygientokig och vill duscha och tvätta mig hela tiden.

    Ännu har inte min 12-åring och 13-åring kommit dit, de kanske inte gör det heller.

    Nu till 13-åringen, som snart blir 14. Kan jag kräva att hon ska duscha minst en gång om dagen när hon har mens åtminstone? Eller är det jag som är för nogrann?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden 13 år och mensstration
  • Drottningen1970

    MINST en gång om dagen? Du menar alltså att du egentligen skulle tycka det var helt rimligt att 13 åringen duschade 2 ggr om dagen?

    Nej du kan inte kräva att hon duschar överhuvudtaget. Man kan vägleda en tonåring på ett fint sätt vad det gäller hygien däremot.

    Dina nojjor behöver du inte dra in dina döttrar i, de får du hantera på nåt annat sätt. Vore väl tråkigt om du förmedlade till dina döttrar att mens är nåt smutsigt och läskigt.

  • Anonym (x)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 22:12:47 följande:

    Nej du kan inte kräva att hon duschar överhuvudtaget. Man kan vägleda en tonåring på ett fint sätt vad det gäller hygien däremot.

    Dina nojjor behöver du inte dra in dina döttrar i, de får du hantera på nåt annat sätt. Vore väl tråkigt om du förmedlade till dina döttrar att mens är nåt smutsigt och läskigt.


    Klart man kan tvinga 12åringar att duscha en gång varje dag.... samma sak som att man tvingar dem att borsta tänderna och tvätta händerna efter toalettbesök om man märker att det slarvas... 

    TS, två gånger eller mer låter däremot lite överdrivet.
  • Anonym (Nej)

    NEJ!! Vad är det för fel på folk... Man måste inte duscha varje dag, varken underliv eller andra kroppsdelar. Det du ska göra är att försöka hitta nån terapi för dina tvångstankar kring renlighet däremot, nu försöker du tvinga på din syn på dina döttrar, det är bara sjukt och ohälsosamt.

  • Hyllemor

    Man måste inte duscha varje dag, men för den sakens skull ska man inte gå smutsig. Man tvättar sig bland annat under armarna och mellan benen på morgonen, men det kan man göra med hjälp av kranen i handfatet från och med puberteten då man brukar få en mer markant svettdoft än annars. Vissa tycker att det är lättare att duscha än att tvätta av sig, men det är ju upp till var och en. Om man däremot har tränat så ska man absolut duscha efteråt eller om man har gjort någon fysisk aktivitet som gör en svettig. 


    När det gäller mensen, så kommer det nog att lösa sig automatiskt när dina döttrar får den. Jag själv minns hur äckligt jag tyckte att det var när jag fick mens och ville verkligen inte röra där nere, så då duschade jag istället varje dag. Jag pratade också med mina kompisar som gjorde så. Rent generellt så duschar jag betydligt oftare fortfarande när jag har mens än när jag inte har det. 

  • Anonym (Nej)
    Tow2Mater skrev 2021-06-15 23:12:28 följande:

    Gör hon det inte kommer det ju lukta illa, så det löser sig kanske automatiskt.


    Som man kanske du inte ska uttala dig om sånt du inte vet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-15 23:15:46 följande:
    Som man kanske du inte ska uttala dig om sånt du inte vet.
    Det dummaste jag hört idag.
  • Anonym (Que)

    Varför skulle man tvätta sig mer när man har mens?

    Låter lite osunt att tänka att mens är något smutsigt.

    Man kan tvätta underlivet när man är på toa. Men det förutsätter jag att kvinnor gör ibland även när de inte har mens.

  • Myhanna
    Drottningen1970 skrev 2021-06-15 22:12:47 följande:

    MINST en gång om dagen? Du menar alltså att du egentligen skulle tycka det var helt rimligt att 13 åringen duschade 2 ggr om dagen?

    Nej du kan inte kräva att hon duschar överhuvudtaget. Man kan vägleda en tonåring på ett fint sätt vad det gäller hygien däremot.

    Dina nojjor behöver du inte dra in dina döttrar i, de får du hantera på nåt annat sätt. Vore väl tråkigt om du förmedlade till dina döttrar att mens är nåt smutsigt och läskigt.


    Du behöver inte svara otrevligt, jag har inte gjort dig något, ber bara om råd.

    Jag pratar om när hon har menstration. Så tycker jag att hon bör tvätta av sig en gång på kvällen åtminstone.
  • Myhanna
    Anonym (x) skrev 2021-06-15 22:24:55 följande:

    Klart man kan tvinga 12åringar att duscha en gång varje dag.... samma sak som att man tvingar dem att borsta tänderna och tvätta händerna efter toalettbesök om man märker att det slarvas... 

    TS, två gånger eller mer låter däremot lite överdrivet.


    Håller med dig i det du skriver. Jag pratar nu om när hon har mens, jag tycker åtminstone att man bör tvätta av sig på kvällen då.
Svar på tråden 13 år och mensstration