• Anonym (Ledsen)

    Hur gör man med ett osäljbart hus?

    Jag måste lämna min man, men jag står med på halva hus och lån, något han pressade mig till fast jag inte har en chans att kunna betala något av det. Han sa att det bara är en formalitet och att han givetvis ska betala.

    Nu står vi här med en brf som inte går att sälja för tillfället, så vad tusan gör man? Kommer jag bli få betalningsanmärkningar nu? Vad är hans skyldigheter här?

    Försökt sätta mig in i det, men min hjärna vägrar samarbeta.

  • Svar på tråden Hur gör man med ett osäljbart hus?
  • Anonym (Ledsen)
    Nutid skrev 2021-06-16 08:46:19 följande:

    Hur menar du med att den inte går att sälja?


    Det är sånt kaos i föreningen just nu att ingen vill köpa. Det kommer bli bättre så småning om, men vad händer fram till dess?
  • Anonvm

    Självklart ska ni som makar stå på er gemensamma fastighet med hälften var, bra av din partner att se er som jämlikar.

    Hade du gnällt lika mycket om det fanns ett stort övervärde i fastigheten att dela på vid försäljning? Ansvar och rättigheter går hand i hand vet du.

    Om ert gemensamma boende nu är "osäljbart" så får ni väl åtgärda orsakerna till att det nu inte går att sälja? Sen sälja?
    Vad är det som gör att du bedömer det osäljbart i nuläget?

    Eller sälja med förlust?

  • Anonym (Ledsen)
    Anonvm skrev 2021-06-16 08:51:47 följande:

    Självklart ska ni som makar stå på er gemensamma fastighet med hälften var, bra av din partner att se er som jämlikar.

    Hade du gnällt lika mycket om det fanns ett stort övervärde i fastigheten att dela på vid försäljning? Ansvar och rättigheter går hand i hand vet du.

    Om ert gemensamma boende nu är "osäljbart" så får ni väl åtgärda orsakerna till att det nu inte går att sälja? Sen sälja?

    Vad är det som gör att du bedömer det osäljbart i nuläget?

    Eller sälja med förlust?


    Gnällt? Jag ville inte stå med på lånet för jag har inte en chans att betala, vi hade bestämt att jag bara skulle stå på huset och inte på lånet, men rätt som det var hade han pressat mig till att stå med på lånet också. Att det var viktigt att jag stod på huset var för att det inte skulle bli några problem för mig att bo kvar om något hände honom. Han hade lovat att han skulle fixa försäkringar som skulle gå in och betala av huset då, men det har han ändrat sig gällande nu.

    Det som gör det osäljbart är inget vi kan påverka.
  • Anonym (K)

    Ni får väl försöka sälja med förlust då?

    Antar han vill inte köpa ut dig eftersom du har egentligen inte lagt in någonting och han är missnöjd med att du vill lämna?

  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-16 08:56:04 följande:

    Gnällt? Jag ville inte stå med på lånet för jag har inte en chans att betala, vi hade bestämt att jag bara skulle stå på huset och inte på lånet, men rätt som det var hade han pressat mig till att stå med på lånet också. Att det var viktigt att jag stod på huset var för att det inte skulle bli några problem för mig att bo kvar om något hände honom. Han hade lovat att han skulle fixa försäkringar som skulle gå in och betala av huset då, men det har han ändrat sig gällande nu.

    Det som gör det osäljbart är inget vi kan påverka.


    Hur har du själv velat lösa ditt boende istället?

    Skulle du kunnat betala 50 % på en hyreslägenhet om ni inte köpte detta lägenhet med lån?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2021-06-16 08:56:56 följande:

    Ni får väl försöka sälja med förlust då?

    Antar han vill inte köpa ut dig eftersom du har egentligen inte lagt in någonting och han är missnöjd med att du vill lämna?


    Nej det handlar om att han är en narcisisst och psykisk misshandlare och inte vill få sitt bekväma liv förstört.
  • Nutid

    Är det ingen av er som är intresserad av att bo kvar?
    Om ni inte är helt osams går dety väl att hyra ut om ni är övertygad om att det är lättare att sälja sen.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2021-06-16 08:59:33 följande:

    Hur har du själv velat lösa ditt boende istället?

    Skulle du kunnat betala 50 % på en hyreslägenhet om ni inte köpte detta lägenhet med lån?


    Vad har det med något att göra? Han skulle betala och det har det aldrig varit några frågetecken kring. Det är väldigt svårt att förstå hur jag ska lösa det själv med barnen sen, men jag har inget val.
  • Anonym (Enkelt)

    Ts, jag ser verkligen inte problemet. Ta ut skilsmässa och begär bodelning hos Tingsrätten, han får köpa ut dig om han har råd och vill vara bekväm. Annars kommer bostaden gå till tvångsförsäljning och då får det vara värt den förlusten att bli av med honom.

Svar på tråden Hur gör man med ett osäljbart hus?