• Anonym (Ledsen)

Hur gör man med ett osäljbart hus?

Jag måste lämna min man, men jag står med på halva hus och lån, något han pressade mig till fast jag inte har en chans att kunna betala något av det. Han sa att det bara är en formalitet och att han givetvis ska betala.

Nu står vi här med en brf som inte går att sälja för tillfället, så vad tusan gör man? Kommer jag bli få betalningsanmärkningar nu? Vad är hans skyldigheter här?

Försökt sätta mig in i det, men min hjärna vägrar samarbeta.

• Svar på tråden Hur gör man med ett osäljbart hus?
  • Friger

Rätt säker på att banken inte accepterar ett upplägg där ägandet ligger på två personer och lånet bara på den ena. Det försämrar ju bankens säkerhet påtagligt.

Låter ju inte som att TS provat att sälja utan utgår från att det inte går. Man skriver väl inte i bostadsannonsen att det är bråk inom föreningen? Lämna över till en mäklare, dom brukar har lätt att hantera den typen av samvetsfrågor.

Prova och se vad som händer.

• Anonym (Tomat)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-17 09:57:12 följande:

Det är tyvärr vanlig sanning och inte lätt att undvika. Det finns många partners som beter sig mycket illa, vissa är kvinnor. Många lurar in sin partner i förhållanden för att sedan utnyttja deras omsorg, pengar och arbete utan att vårda förhållandet. 

Det är ledsamt, vanligt och smärtsamt att inse. Gör du själv så och vill inte bli avslöjad? TS tråd visar att många ser det jag ser - ett mycket ojämställd förhållande där frågan är vad som sker, vem utnyttjar den andre och hur går det vidare nu i separationen ansvarsfullt och jämställt? Många blir lurade i separationer på tillgångar, ansvar och arbete. Att spela mer offer än vad som är rimligt är ett vanligt härskarknep. Stereotyper som hyllas på FL om svartvita situationer hjälper inte.

Kan TS får bra jämställda råd till vuxna istället för dina snyftande stereotyper? 

Men om du är så stark och kapabel så har du väl alla dina papper i ordning och kan lätt och snabbt avsluta när du förstår att du är lurad av en lycksökerska. Igen och igen och igen... Tycker Du vill framställa dig som offer.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Tomat) skrev 2021-06-17 10:22:57 följande:
    Men om du är så stark och kapabel så har du väl alla dina papper i ordning och kan lätt och snabbt avsluta när du förstår att du är lurad av en lycksökerska. Igen och igen och igen... Tycker Du vill framställa dig som offer.
    Många blir offer för lycksökerskor/lycksökare. Man får överväga när det är läge att inse att de helt ändrat sin syn på förhållande.

Numera har jag alla papper i full ordning för att inte blir lurad på pengar åtminstone. Jag råder alla att skydda sina tillgångar med samboavtal, äktenskapsförord och enskilt ägande. Samhället är fullt av bekväma pertners som med förtjusning jobbar deltid, blir servade och gärna tar hälften av sin partners tillgångar. Ofta ursäktar man sig med att man nog egentligen bidragit så mycket i förhållandet...Glad
  • Anonym (Ledsen)
    Friger skrev 2021-06-17 10:21:47 följande:

Rätt säker på att banken inte accepterar ett upplägg där ägandet ligger på två personer och lånet bara på den ena. Det försämrar ju bankens säkerhet påtagligt.

Låter ju inte som att TS provat att sälja utan utgår från att det inte går. Man skriver väl inte i bostadsannonsen att det är bråk inom föreningen? Lämna över till en mäklare, dom brukar har lätt att hantera den typen av samvetsfrågor.

Prova och se vad som händer.

Jo de gick med på det eftersom han tjänar så bra, men de sa att det vanligaste är att man iaf står två på båda.

Det syns att det är rörigt, det behövs inte sägas, de bygger ännu här fast de skulle ha varit klara för länge sen. Hus är inte ens färdiga fast det bor folk i dem.

Andra har försökt sälja, men ingen har lyckats.

Det är fina hus i ett fantastiskt område som spås att bli dyrt att köpa i i framtiden. Det är inget dåligt köp, vi har bara haft otur, men det kommer bli jättebra när allt väl är fixat.
  • Limeblad
    Anonym (Ta hjälp) skrev 2021-06-16 20:39:05 följande:

Hej ts, tufft läge.

Lyssna inte på en massa lösningar, tyckanden och moraliseringar från människor här.

Du behöver fokusera på dig och ditt/dina barn.

Ta hjälp av kommunen, jurist (kanske via hemförsäkring) eller nån stödorganisation.

Strunta i alla moraliska pekpinnar utan se till att du får ut bästa möjliga utifrån vad du har rätt till enligt lag.

Mannen gjorde ett val att gifta sig och dela allt med dig.

Det finns en anledning till att lagstiftningen ser ut som den gör, som ekonomiskt svagare part i ett äktenskap ska man inte behöva hamna på gatan om man skiljer sig.

Få tag i en jurist på ett eller annat sätt.

Har du ingen i din familj som kan stötta dig?

Hur menar du att hon ska få ut något om skulderna är större än tillgångarna?
  • Friger
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-17 10:44:42 följande:
    Jo de gick med på det eftersom han tjänar så bra, men de sa att det vanligaste är att man iaf står två på båda.

Det syns att det är rörigt, det behövs inte sägas, de bygger ännu här fast de skulle ha varit klara för länge sen. Hus är inte ens färdiga fast det bor folk i dem.

Andra har försökt sälja, men ingen har lyckats.

Det är fina hus i ett fantastiskt område som spås att bli dyrt att köpa i i framtiden. Det är inget dåligt köp, vi har bara haft otur, men det kommer bli jättebra när allt väl är fixat.
    Ja, okej. Jag köper ditt resonemang. Skit i varför saker är som det är. Nu är det som det är. Vad göra utifrån det läget?

Går det att strunta i lån och bostad? Bara flytta helt enkelt. Låter ju som räkningarna ändå ramlar in hos honom så han betalar säker. Får ni lösa bostadsfrågan när det lugnat ner sig.
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-16 10:59:18 följande:

Inte pengar, men otroligt mycket jobb. Efter allt jag gjort och allt han utsatt mig för tycker jag att jag förtjänar något av pengarna.

Men det finns ju inga pengar att hämta?
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2021-06-17 11:11:56 följande:

Men det finns ju inga pengar att hämta?

Det vet du inte. Om han väljer att bo kvar kan han köpa ut mig. Han måste inte flytta, men jag misstänker att han kommer göra allt för att göra det svårare för mig.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-17 11:18:16 följande:

Det vet du inte. Om han väljer att bo kvar kan han köpa ut mig. Han måste inte flytta, men jag misstänker att han kommer göra allt för att göra det svårare för mig.

Har du loggat in på banken och sett hur mycket lån det är? Står du på lånet kan du göra det.
  • Jemp
    Anonym (hmm) skrev 2021-06-16 15:14:59 följande:

Funderar lite på hur du kunde få gå in som medlåntagare utan inkomst, samt vad anledningen var att du prompt behövde stå med på lånet och inte bara huset? Menar inte att styra iväg i fel riktning här, anklaga dig för något eller kasta skit, försöker bara förstå din situation bättre och kanske komma med de råd jag har.

(Av erfarenhet så är det inte särskilt vanligt att sjukskrivna personer/personer utan någon som helst inkomst får stå med på ett bostadslån, men alla finansiella institut arbetar olika - vilket också innebär att ert avtal kan ha utformats lite speciellt också)

Hur ska mannen ta helt lån för en brf han bara äger hälften av?
Svar på tråden Hur gör man med ett osäljbart hus?